Ga naar inhoud

Afkortingen gt, gto, pro, xt, ultra etc.


Aanbevolen berichten

Vriendelijk gegroet iedereen, Half december ga ik een nieuw pctje kopen, met als doel gamen. Waarschijnlijk zal het een amd 64 3500+ met 1 gb geheugen zijn (de rest weet ik nog niet zeker) Ik heb denk ik ongeveer 200 euro voor een graphischekaart, en wil later mss er nog 1 bijkopen voor een sli opstelling. Ik snap helaas niks meer van de graphische kaarten markt met al die afkortingen :roll: . Kan iemand mij vertellen wat al die afkortingen betekenen en een volgorde van slecht naar goed maken? En wat de belangerijkste verschillen zijn?
Link naar reactie
Het is vrij simpel maar als je er zso naar kijkt ook weer niet. Je hebt 2 belangrijke merken die aan de top staan. Nvidea en ati. Nvidea heeft sli voor 2x een vga. En ati krijgt crosfire voor 2x een vga. Vergeet sli en crosfire, het is duur en meer voor de gene die de max wil. Aangezien 2 slome kaarten net zo snel zijn als 1 snelle. 2 snelle, b.v 2x 7800gt kost je zo 365€x2 =kassa. Nu heeft ati de nieuwe x1800 reeks en nvidea de 7800 reeks. Die zijn nog erg duur. Wil je gaan kijken voor een nieuwe vga dan moet je gewoon naar je budget kijken. Het beste is bij nvidea voor de 6800 reeks en bij ati voor de x800reeks. De afkortingen zijn gewoon een opbouwende lijn kwa snelheid. Dus ati b.v: x800,x800gt,x800gto,x800gto2,x800pro,x800xl,x800xt,x800xtpe, x850pro,x850xt,x850xtpe en mischien ben ik nog wel wat vergeten. Het is bijna belachelijk maar zo is er veel keus denk ik. Koop voor 200€ een: http://tweakers.net/pricewatch/128817 213€ http://tweakers.net/pricewatch/125588 177€ http://tweakers.net/pricewatch/122958 259€ Een x800gt is een goedkopere optie voor zon 150€ Verder is het belangrijk waar je op gamed: Een tft met 1600 resoltie kost meer kracht van je kaart dan van een tft met 1024 resolutie. Zelf zou ik de gto2 kopen of wat meer uitgeven voor de x800xt. Voor games is je vga het bengrijkste.
Link naar reactie
[quote:baae7198b7="tomtom137"]Ik denk dat als je de X800GTO2 unlocked(extra pixel pipelines en vertex shaders openzetten, zodat de kaart sneller wordt) en overclockt(en dat kan heel goed bij deze kaart) dat ie uiteindelijk iets sneller dan de 6800GT zal zijn.[/quote:baae7198b7] en als ik hem unlock maar niet overclock? Daarnaast is het een gok hoeveel pixel pipelines en vertex shaders je kan unlocken.
Link naar reactie
Laat je niet misleiden door al die "afkortingen", kijk naar de specs: 1. aantal pixel pipelines; 2. snelheid GPU; 3. snelheid geheugen; 4. aantal bits geheugenbus; 5. overklokpotentieel; 5. mogelijkheid tot unlocken inactieve pipelines; 6. oorsprong kaart, AGP of PCI-E? Dit laatste i.v.m. een extra bridge op de videokaart die nodig is om een van origine AGP-kaart geschikt te maken voor PCI-E en omgekeerd. Deze bridge geeft in veel gevallen nl. performanceverlies. Zo is een 6800GT van origine een AGP-kaart en een X800GTO van origine een PCI-E kaart.
Link naar reactie
[quote:12567d6725="Obi-wan-kenobi"] 6. oorsprong kaart, AGP of PCI-E? Dit laatste i.v.m. een extra bridge op de videokaart die nodig is om een van origine AGP-kaart geschikt te maken voor PCI-E en omgekeerd. Deze bridge geeft in veel gevallen nl. performanceverlies. Zo is een 6800GT van origine een AGP-kaart en een X800GTO van origine een PCI-E kaart.[/quote:12567d6725] Zo dom ben ik ook weer niet hoor :P Ik heb nagedacht over de sapphire gto2(hij is toch te koop bij alternate), als ik hem overclock en de andere 4 pipedingen unlock, (wat idd goed kan) heb ik dan nog een andere koeler nodig voor mn videokaart? En is er dan nog wel garantie? (wat zeer belangerijk is bij alternate, heb nog wel is wat terug gebracht) En als ik hem overclock, word de levensduur dan drastisch lager? (ik moet er iig 2 jaar mee doen denk ik)
Link naar reactie
[quote:1a83ebbca4="The Steve"][quote:1a83ebbca4="Obi-wan-kenobi"] 6. oorsprong kaart, AGP of PCI-E? Dit laatste i.v.m. een extra bridge op de videokaart die nodig is om een van origine AGP-kaart geschikt te maken voor PCI-E en omgekeerd. Deze bridge geeft in veel gevallen nl. performanceverlies. Zo is een 6800GT van origine een AGP-kaart en een X800GTO van origine een PCI-E kaart.[/quote:1a83ebbca4] Zo dom ben ik ook weer niet hoor :P ik heb een pci-e kaart nodig Ik heb nagedacht over de sapphire gto2(hij is toch te koop bij alternate), als ik hem overclock en de andere 4 pipedingen unlock, (wat idd goed kan) heb ik dan nog een andere koeler nodig voor mn videokaart? En is er dan nog wel garantie? (wat zeer belangerijk is bij alternate, heb nog wel is wat terug gebracht) En als ik hem overclock, word de levensduur dan drastisch lager? (ik moet er iig 2 jaar mee doen denk ik)[/quote:1a83ebbca4]
Link naar reactie
[quote:1b8f93f239="The Steve"]heb ik dan nog een andere koeler nodig voor mn videokaart?[/quote:1b8f93f239]De standaard koeler is meestal krachtig genoeg om ook 16 overklokte pipelines te koelen. Hij kan wel wat herrie gaan geven, maar da's meer persoonlijk: de ene vindt het hinderlijker dan de ander. [quote:1b8f93f239="The Steve"]En is er dan nog wel garantie?[/quote:1b8f93f239]Nou, de X800GTO2 mod gaat met een BIOS-mod. Dus als ie het begeeft en je kunt de BIOS niet terugflashen, kunnen ze bij Alternate wel zien dat je 'm gemod hebt ... [quote:1b8f93f239="The Steve"]En als ik hem overclock, word de levensduur dan drastisch lager? (ik moet er iig 2 jaar mee doen denk ik)[/quote:1b8f93f239]Drastisch niet: vergelijk het met een auto waarmee je wat harder rijdt dan de gemiddelde automobilist. De auto zal waarschijnlijk iets sneller slijten, maar als je de motor niet laat oververhitten is er niks mis mee. En o ja, het verbruik ligt ook wat hoger ... 8)
Link naar reactie
Een gto2 of zo unlocken allemaal leuk maar dit lukt niet altijd he. Wil je toch 200+€ uit gaan geven dan zou ik eerder de x800xl kopen of x800xt. Die moet je toch voor rond de 250€ hebben. Een x850pro zit toch nog wat onder de x800xl. Red dragon heeft de x850pro ook eens getest en valt toch wat tegen. Ik zou eerder de x800gto-2 kopen of x800xl-xt. Nvidea heeft nu niet echt iets concurerents voor pci-e op dat prijs gebied. Een 6800gt is een leuke optie maar voor pci-e erg duur zon 300€. Je hebt wel de 6800GS voor 266€. http://tweakers.net/pricewatch/128624 @Obi: Je hebt het vaak (gelezen in meerdere topics) over een bridge als een officiele Agp naar pci-e is gegaan of omgedraaid maar in benches is b.v een 6800gt pci-e altijd zon 1 tot 3% sneller als een 6800gt agp. Dus vindt het onderwerp bridge niet echt boeiend. Kun je dus voor een mooie prijs een pci-e 6800gt kopen dan lekker kopen .....
Link naar reactie
[quote:8ec5eaace3="r.marijnissen"]@Obi: Je hebt het vaak (gelezen in meerdere topics) over een bridge als een officiele Agp naar pci-e is gegaan of omgedraaid [b:8ec5eaace3]maar in benches is b.v een 6800gt pci-e altijd zon 1 tot 3% sneller als een 6800gt agp.[/b:8ec5eaace3][/quote:8ec5eaace3]Kun je dat onderbouwen? En niet met de Tomshardware benchmarks aankomen omdat de AGP-kaarten daar indertijd getest zijn met een P4 3.2GHz en de PCI-E kaarten met een Athlon64 4000+. Vin je het gek dat die 6800GT PCI-E dan een paar % sneller loopt ... :roll:
Link naar reactie
[quote:f1203a12b6="Obi-wan-kenobi"][quote:f1203a12b6="r.marijnissen"]@Obi: Je hebt het vaak (gelezen in meerdere topics) over een bridge als een officiele Agp naar pci-e is gegaan of omgedraaid [b:f1203a12b6]maar in benches is b.v een 6800gt pci-e altijd zon 1 tot 3% sneller als een 6800gt agp.[/b:f1203a12b6][/quote:f1203a12b6]Kun je dat onderbouwen? En niet met de Tomshardware benchmarks aankomen omdat de AGP-kaarten daar indertijd getest zijn met een P4 3.2GHz en de PCI-E kaarten met een Athlon64 4000+. Vin je het gek dat die 6800GT PCI-E dan een paar % sneller loopt ... :roll:[/quote:f1203a12b6] Een test met een p4 3.2 op Agp vs Pci-e met 6800gt dan zal de pci-e nog steeds iets beter scoren. Daar steek ik mijn hand voor in het vuur. Kan zo snel geen test van vinden maar dat boeid toch ook niet. Mijn punt is (en ik val je er niet mee aan ik bedoel het goed) als die bridge geen heftige invloed heeft, eerder geen invloed sowhat, dat het dan eigenlijk een Agp kaart is van oorsprong. Je praat over een inlevering van niks dat is mijn punt. Een noob die een kaart wil kopen denkt meteen dat een b.v 6800gt dan meteen niks is. terwijl dat die bridge te verwaarlozen is. Koop anders een Asrock 939Dual-SATA2 bordje. Hier kan een agp op en pci-e. Dan kun je het testen met alles gelijk. :D
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...