Ga naar inhoud

[XP] instellen horizontale/verticale vernieuwingsfrequentie


Aanbevolen berichten

Hi iedereen, heb een probleempje: ik heb een oudere 15" monitor. Deze wordt onder windows 95/98 herkend als plug-n-play monitor en correct ingesteld. Nu heb ik hem aan een computer met XP gehangen, maar die herkend de monitor niet goed en stelt een onjuiste horizontale/verticale vernieuwingsfrequentie (refresh rate) in. Gevolg is dat de monitor op zwart gaat zodra windows is opgestart. Ik heb getracht dat aan te passen in de veilige modus, bij 'beeldscherm->monitor' in het configuratiescherm, maar daar wordt geen enkele mogelijkheid geboden om de vernieuwingsfrequentie aan te passen. De knop [eigenschappen] voor de monitor is grijs, en het combinatieveld [vernieuwingsfrequentie] geeft maar 1 optie: [standaardwaarden monitor] Mijn vraag, hoe kan ik in veilige modus XP vertellen welke vernieuwingsfrequenties er gebruikt moeten worden? Max
Link naar reactie
Dat hangt af van je grafische adapter. [b:6fec5ae8bb]Configuratiescherm -> Beeldscherm Tabblad Instellingen[/b:6fec5ae8bb] Druk op de knop [b:6fec5ae8bb]Geavanceerd[/b:6fec5ae8bb] Tabblad [b:6fec5ae8bb]Adapter[/b:6fec5ae8bb] Bij mijn kaart staat daar een knop [b:6fec5ae8bb]Alle modi weergeven....[/b:6fec5ae8bb] Druk op die knop en kies de juiste modus. Maar mogelijk werkt het bij jou net iets anders. Ook kan de grafische kaart zo geavanceerd zijn, dat hij de modus van een oude monitor niet ondersteunt.
Link naar reactie
[quote:3457a3817a="HermanH"] [b:3457a3817a]Configuratiescherm -> Beeldscherm Tabblad Instellingen[/b:3457a3817a] Druk op de knop [b:3457a3817a]Geavanceerd[/b:3457a3817a] Tabblad [b:3457a3817a]Adapter[/b:3457a3817a] Bij mijn kaart staat daar een knop [b:3457a3817a]Alle modi weergeven....[/b:3457a3817a] Druk op die knop en kies de juiste modus. [/quote:3457a3817a] Bij mij staat maar 1 optie: standaardwaarden. Ik heb zelf het idee dat de veilige modus hierbij een rol speelt, omdat de module 'beeldscherm'geen enkele informatie bevat over het type grafische kaart, die informatie is dan alleen terug te vinden in het configuratiescherm. .[/quote] Maar is dat echt afhankelijk van de driver voor de grafische kaart? Bijv. onder Linux kun je de vernieuwingsfrequentie zelf opgeven, ongeacht type monitor/grafische kaart..
Link naar reactie
[quote:52e5cd0bce="gerben"]Probeer toch een monitor driver te vinden. [/quote:52e5cd0bce] Voor zover ik begrepen heb bestaan monitor-drivers niet ;) Wat een 'monitor driver' genoemd wordt is feitelijk een tekstbestandje waarin de specs van de monitor staan. Bij de monitor is nooit een diskette oid met zo'n bestand geleverd, waardoor ik niet verwacht dat die op internet voorhanden zijn. De specs zelf heb ik wel (uit monitorboekje), maar de vraag is nu: waar kan ik die in Windows opgeven? [quote:52e5cd0bce] Lukt dat niet, stel dan een standaard/generic supervga monitor in. [/quote:52e5cd0bce] Probleem is dat dat niet wil, omdat de configuratiemodule [beeldscherm] in de veilige modus niet vertelt wat voor monitortype er normaliter door windows wordt gebruikt. In de veilige modus gebruikt hij de standaardmonitor (wat goed werkt), maar er wordt geen enkele optie geboden om dit te wijzigen/aan te passen (de bijhorende knop is inactief gemaakt).
Link naar reactie
Als je de driver voor je videokaart verwijdert (uninstallen + drivercleaner), val je terug naar standaard vga. Dit moet ook wel in safe mode kunnen. Dan weer booten naar normaal, dan de monitor instellen, dan de video driver weer installeren. De "driver" voor een monitor is inderdaad alleen een reeks instellingen, maar die heb je dus wel nodig.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Was ik weer :) Ik heb het anders opgelost: Bij het opstarten naar F8 viel me opdat XP naast diverse veilige modi ook een VGA-modus heeft. Die opgestart, en toen deed het scherm het wel, en kon ik in het configuratiescherm wèl de specificaties van de monitor wijzigen. Daarna herstart gedaan en nu werkt de monitor als vanouds :) Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...