Ga naar inhoud

-= Nieuwe generatie videokaarten topic deel 12 =-


Aanbevolen berichten

De [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=121795&start=320]Vorige topic[/url] over de nieuwe generatie videokaarten is op slot, hierbij een nieuwe topic tbv de kaarten die we mogen gaan verwachten in de loop van 2005: [list:3e097501b1] [b:3e097501b1][*:3e097501b1]ATI - R520, RV530, RV515 en CrossFire [*:3e097501b1]Matrox - Parhelia 2 [*:3e097501b1]NVIDIA - G70 (GeForce 7800GTX) en G80 [*:3e097501b1]PowerVR - Series 5 ? ? [*:3e097501b1]S3 - ???? [*:3e097501b1]XGI - XG45, XG47, XG5x [/b:3e097501b1][/list:u:3e097501b1] [i:3e097501b1][color=darkblue:3e097501b1] Deze topic is bedoeld om een aangename discussie over nieuwe grafische kaarten te hebben. Alles wat eruit ziet als FLAME of een ATI vs. nVidia oorlog of wat offtopic gaat word verwijderd.[/color:3e097501b1][/i:3e097501b1] [edit-29-04-2005] aantal kaarten uit het bovenstaande lijstje gehaald die niet meer echt nieuw zijn en al leverbaar
Link naar reactie
  • Reacties 327
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    328

Ik hoop van wel, 2x een NV45 of NV48 PCI-express kaart in een systeem is onverslaanbaar, aangezien PCI-express meerder videokaarten ondersteund moet ATI het wel kunnen ontwikkelen, ze missen de know-how van 3Dfx die nVidia heeft, echter blijf ik hopen dat ATI ook met een dergelijk dual PCI-Express oplossing komt.
Link naar reactie
[quote:a96931252a="Red Dragon"]Ik hoop van wel, 2x een NV45 of NV48 PCI-express kaart in een systeem is onverslaanbaar, aangezien PCI-express meerder videokaarten ondersteund moet ATI het wel kunnen ontwikkelen, ze missen de know-how van 3Dfx die nVidia heeft, echter blijf ik hopen dat ATI ook met een dergelijk dual PCI-Express oplossing komt.[/quote:a96931252a] Ze hebben het al een keer geprobeerd met de Rage Fury MAXX met 2 processors op de kaart. Maar ik denk dat het toch nog wel een tijdje duurt voordat PCI-e opkomt(en dus ook SLI), mede omdat het nu toch nog geen prestatiewinst biedt(maarja dit was ook het geval met PCI>AGP). Verder is het toch jammer dat er weinig GDDR 3 geheugen nog wordt geproduceerd zodat het lang wachten is op die mooie nieuwe kaarten.
Link naar reactie
[quote:252b326f94="FrEeZiNgFiRe"][quote:252b326f94="Red Dragon"]Ik hoop van wel, 2x een NV45 of NV48 PCI-express kaart in een systeem is onverslaanbaar, aangezien PCI-express meerder videokaarten ondersteund moet ATI het wel kunnen ontwikkelen, ze missen de know-how van 3Dfx die nVidia heeft, echter blijf ik hopen dat ATI ook met een dergelijk dual PCI-Express oplossing komt.[/quote:252b326f94] Ze hebben het al een keer geprobeerd met de Rage Fury MAXX met 2 processors op de kaart. Maar ik denk dat het toch nog wel een tijdje duurt voordat PCI-e opkomt(en dus ook SLI), mede omdat het nu toch nog geen prestatiewinst biedt(maarja dit was ook het geval met PCI>AGP). Verder is het toch jammer dat er weinig GDDR 3 geheugen nog wordt geproduceerd zodat het lang wachten is op die mooie nieuwe kaarten.[/quote:252b326f94] ATI heeft ervaring met meer dan 2 gpu's op één kaart, voor militaire doeleinde hebben ze geloof ik kaarten ontwikkeld met wel 8 core's op één kaart. (flightsim e.d.) Maar dat is iets anders dan SLI ;)
Link naar reactie
[quote:38b433f783="NoepZor"]SLI is 2 aparte kaarten samen laten werken toch ? dan zie ik meer in een dual core kaart anders ben je 4/5 slots kwijt voor je VGA kaart 2x dual slot coolers + een slot ruimte voor ventilatie[/quote:38b433f783] En bij een dual cores wordt je kaart wel heel erg warm en moet er een delta fan op om de core's te gaan koelen... Hoezo luidruchtig :P XGI had toch ook warmte problemen met zijn VOlari Duo??
Link naar reactie
SLI of andere Dual VGA oplossingen zijn heel wat anders dan Dual Core. Dual core zoals op de XGI Volario, Voodoo 5 5500 en ATI Rage MAXX zijn leuk maar halen het niet bij de kracht van 2 videokaarten. Noepzor, kijk eens hier voor meer over SLI: http://www.nvidia.com/page/sli.html inl. voorbeeld filmpje. het kost een hoop sloten maar het is ten alle tijde sneller dan een dual core oplossing. Als je het geld hebt voor een SLI opstelling (2x dure PCI-Express kaart en een duur moederbord voor 2 PCI-Express 16x sloten) en je schaft dit vervolgens aan maak je je niet druk om die ruimte dat het in beslag neemt. SLI is bedoeld voor bedrijven die zwaar grafisch werk doen en voor Uber gamers met te veel geld. SLI zal nooiy standaard worden, veel te duur voor de gewone consument. Ik ga zeker proberen om eind van het jaar een SLI opstelling te gaan testen, ik verheug me er nu al op.
Link naar reactie
Er is weer nieuws XGI, XGI komt met een aantal PCI-Express kaarten, de huidige lijn krijgt een bridge chip zoals nVidia dat ook doet, dat houd dus in dat je een PCI-Express V8 Voldario Duo kan kopen over een tijdje. Wat echter nieuw is is de XG45 en XG47, beiden Native PCI-Express 16x zoals ATI dat doet en waarscheinlijk Shader Model 3.0 ondersteuning. Ik hoop dat XGI nu een product met een betere prijs/kwaliteit verhouding neerzet dan de vorige keer. Bron: http://www.digitimes.com/news/a20040729B3079.html Bron2: http://www.tweakers.net/nieuws/33618
Link naar reactie
ATI R520 nieuws: http://www.theinquirer.net/?article=17622 [quote:211a796d46]ATI's R520 is codenamed Fudo 2005 next generation chip work for Inquirer By Fuad Abazovic in Wien: dinsdag 03 augustus 2004, 14:56 FUDO IS A NAME that has been spoken in fear in ATI offices and whenever I meet any of ATI's employees they are very careful when they talk to me. Codenaming a future chip Fudo is quite shocking for me. It's not everyday that you can say that chip is called after you or after your nickname, even if you share that one with some not so well known philosopher. It took quite some time to validate the news and now I can certainly say that the future generation 2005 product is codenamed Fudo. Last time, the R420 was codenamed Loki and ATI was terrified to learn the fact that we knew about it. R520 is the next chip that will come after R480 Q4 speed update of R420/423 marchitecture and it will represent the chip with new features with at least Shader model 3.0 support if not even more advanced – I mean programmable shader model. I guess it won't be just re-named R400 as it has to add some more features to compete with Nvidia's NV50.[/quote:211a796d46] Het is weer komkommertijd :-?
Link naar reactie
[quote:88c7e1f5a0="Red Dragon"]SLI of andere Dual VGA oplossingen zijn heel wat anders dan Dual Core. Dual core zoals op de XGI Volario, Voodoo 5 5500 en ATI Rage MAXX zijn leuk maar halen het niet bij de kracht van 2 videokaarten. Noepzor, kijk eens hier voor meer over SLI: http://www.nvidia.com/page/sli.html inl. voorbeeld filmpje. het kost een hoop sloten maar het is ten alle tijde sneller dan een dual core oplossing. Als je het geld hebt voor een SLI opstelling (2x dure PCI-Express kaart en een duur moederbord voor 2 PCI-Express 16x sloten) en je schaft dit vervolgens aan maak je je niet druk om die ruimte dat het in beslag neemt. SLI is bedoeld voor bedrijven die zwaar grafisch werk doen en voor Uber gamers met te veel geld. SLI zal nooiy standaard worden, veel te duur voor de gewone consument. Ik ga zeker proberen om eind van het jaar een SLI opstelling te gaan testen, ik verheug me er nu al op.[/quote:88c7e1f5a0] Je kan het eigenlijk wel een beetje vergelijken met Raid 0.
Link naar reactie
Ja de voodoo 5 gebruikt SLI [quote:302df8a5e0][i:302df8a5e0]The Voodoo 5 5500 is based on 3dfx's powerful, scalable .25-micron VSA-100 video processor. [b:302df8a5e0]Mounted on a single circuit board, these chips do perform a streamlined version of SLI[/b:302df8a5e0] (scanline interleave) mode, made famous by the Voodoo2. SLI mode means two chips share the chore of painting frames in a 3D application; they each simultaneously work on different areas of each frame. The Voodoo5 5500 uses a pair of VSA-100s in SLI mode. Unlike with Voodoo2s, however, you won't be able to buy multiple Voodoo5 5500s and chain them together. [/i:302df8a5e0][/quote:302df8a5e0] Maar die SLI is anders dan wat nVidia doet. nVidia heeft 3dfx opgekocht en mag de naam gebruiken. nVidia SLI = Scalable Link Interface 3Dfx SLI = Scanline Interleave
Link naar reactie
Er is weer wat meer bekend over de GeForce 6600. Het word inderdaad een Mid-range kaart ter vervanging van de GeForce 5900/5950 er komen vooralsnog 2 smaken: GeForce 6600 GeForce 6600GT Beiden hebben 8 pipelines en 128bits geheugen bus. Ondersteunen UltraShadow II en Shader Model 3.0 net als de 6800 serie. Meer info hier: http://www.guru3d.com/newsitem.php?id=1762 <---- incl foto's !!
Link naar reactie
ALs ze sneller zijn dan de 5900/5950 kaarten of evensnel maar goedkoper is het niet zo erg dat ze 128bits zijn, het gaat tenslote om het eind resultaat in combinatie met de prijs Overigens zijn de GeForce 6600 kaarten vooralsnog PCI-Express lees ook hier: http://www.hexus.net/content/reviews/review.php?dXJsX3Jldmlld19JRD04MTc= Er zijn nog geen AGP varianten van aangekondigd, maar het is in theorie wel mogelijk als er gebruik word gemaakt van de HSI. ATI moet rap wat tegenover deze kaarten zetten, de PCI-Express X600XT is minder krachtig schat ik zo in.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...