Ga naar inhoud

Na plaatsing geheugen.. laptop zwart beeld.


Aanbevolen berichten

Hoi luitjes, Ik heb een notebook, een Acer Aspire 3633WLMI, die na plaatsing van extra geheugen niet meer goed opstart. Ik heb de specificaties van de laptop bestudeerd, en ik heb twee keer één blokje van 1GB ram erbij gekocht, die prima ondersteund worden.. maar: Als ik de beide geheugenmodules in de notebook heb steken, dan vindt het bios prima beide modules tot 2 GB ram (iets minder ivm geintegreerde video). Wil ik Windows installeren dan gaat dat goed tot aan het punt na het formatteren en bestanden kopieren, daarna gaat het beeld op zwart... na een paar restarts werkt het beeld maar zit de notebook 'zomaar' op 1 GB.. Iemand een idee hoe dat kan.. of dat het iets met het VGA bios van doen heeft? MIjn normale notebook-bios is geupdate tot de nieuwste beschikbare versie.. Gaarne een oplossing zodat ik toch met 2GB kan werken met deze verder nog prima functionerende laptop.. De modules zijn beide prima in orde en werken individueel los van elkaar prima op de slots.. De modules zijn gelijk, en het omwisselen is ook meermalen gebeurd.. maar zelfde resultaat als bovenstaand.. (als ze tegelijk erin zitten..) Gr. Geeviz.
Link naar reactie
.. heb mijn bios enigszins opnieuw kunnen flashen, de foutmeldingen blijven achterwege en beide modules zijn in orde.. Het moederbord uit de hierboven genoemde laptop zou 2 GB aan DDR Ram moeten kunnen draaien, en heb ook op het ondersteunde type gelet.. toch als ik beide modules er tegelijk in heb, blijft het tot aan het bios herkenbaar, ook in Windows XP veilige modus, in XP zelf niet.. na opstarten opnieuw blijft het beeld zwart.. en valt alles weer terug naar 1 GB ram.. zijn er ook windows programma's die iets met het bios aan kunnen vangen..dingen veranderen.. aangezien die laptop biossen niets kunnen qua instellingen vergeleken met een desktop computer.. Heb er trouwens voor de aardigheid twee nieuwe batterijtjes in geprobeerd.. maar daar zit het probleem niet.. ik heb het idee dat het probleem op bios niveau zit..
Link naar reactie
hmm.. zijn er ook windows-tools om één en ander aan te passen? want in het bios zelf valt niets in te stellen... het is een standaard bios van een acer-laptop en die regelt alles zelf als je geheugen bijprikt.. Toch blijft het raar dat Windows XP het tweede geheugenmodule niet goed wil zien.. Zelfs toen windows er nog niet opstond had de computer moeite met het tweede module.. daarom dacht ik dat het zich meer op bios niveau zou afspelen dan op Windows-niveau.. In principe is Windows xp te installeren met standaard-drivers op de cd zelf.. dus van driver problemen mbt de videokaart zou je dan toch nog niet kunnen spreken? of denk ik verkeerd.. :-(
Link naar reactie
Drivers erop, zal nu eens weer opnieuw het andere blokje geheugen er in prikken... het blijft malheur.. + het grappige is dus... die standaard biosjes die op de acer laptops zitten valt echt niets op in te stellen m.b.t. toewijzen van extra geheugen aan bijvoorbeeld de videokaart... zijn daar geen Windows-programma's voor, of kan het probleem opgelost worden door een pcmcia videokaartje.. (als die bestaan..) op een CD van Hiren's Boot CD staat wel een Dos programma.. genaamd Award DMI Configuration Utility 2.43 waarmee enigszins het 'bios' in te lezen is en een aantal dingen kunnen daarin worden aangepast wat gewoon in het bios niet te zien is.. maar of het ook werkelijk werkt (d.w.z. opgeslagen wijzigingen doorgevoerd) ?? Update 23:50 Vanmiddag en zonet lukte het mij om op 1,93 GB ram te zitten in Windows xp, met geupdate videodrivers (kan nog steeds geen geheugen toewijzen aan de videokaart van de acer laptop).. maar zodra ik de computer uit doe, vervalt de status naar 1GB ram zelfs tot op bios niveau.. blijft raar..
Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 3 weken later...
http://interngeheugen.com/kingston/2...3633-3634.html Als je hier nu even naar kijkt, dan staat er dat er max 2 GB aan geheugen in kan, en ja heb nu twee setjes gehad van de rechterkant. Kingston en Transcent ( 2x 1 GB ) Laptop is OKE geheugenmodules OOK mijn vraag nogmaals, als de laptop het aankan.. waarom slikt hij dan niet het tweede module? Dus of ik nou max 32 of 64 mb aan mijn videokaart toewijs en/of de biosinstellingen standaard zet, het zou theoretisch en praktisch moeten werken! kan ik ook nog iets uithalen met de DMI-instellingen van het BIOS om de computer te foppen? Daar zijn tools voor..
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...