Ga naar inhoud

welke videokaart?


Aanbevolen berichten

Hallo Computertotaalers, Een tijdje geleden heb ik besloten om voor het eerst zelf een computer in elkaar te zetten.Maar naar wat rond te hebben gekeken is dat nogal wat werk. mijn doel was om een i7 3820 te kopen samen met een asus rampage iv extreme met een ssd en 32 gb werkgeheugen. Maar die grafishe kaarten snap ik nog niet zo veel van! welke raden jullie mij aan. hij moet niet super duur zijn maar mag wel wat kosten. hij moet spellen zoals battlefield 3 kunnen draaien op maximum. als het beter is om 2 kaarten te gebruiken in plaats van 1 heb ik daar geen problemen mee. Als jullie over de rest van de configuratie nog iets te zeggen hebben GRAAG!!!! Bij voorbaat dank. RL600
Link naar reactie
is een mooie config met die cpu maar 32gig werkgeheugen is een beetje overkill, als je dit gewoon leuk vind zou ik het afraden wegens geldverkwisting. of heb je het nodig voor een doel? bijvoorbeeld een ram boot disk? van 20gig? voor videokaart zou ik dan voor de nieuwe nvidia gtx 680 gaan, is duidelijk de snelste kaart op het moment. en speelt zeker een jaartje of 2 nog wel alle games om max! [url]http://tweakers.net/pricewatch/307145/asus-geforce-gtx-680.html[/url]
Link naar reactie
Ik wil in de toekomst vaak bezig met het maken van applicaties op verschillende platforms. Ik werk dus veel met virtualbox en moet al die besturingssystemen wat werkgeheugen geven. om het toch een beetje soepel te laten lopen denk ik dat ik toch die 32 gig nodig heb, die 20 gig is net te weinig. ik vind die grafische kaart wel erg duur is er niet wat goedkopers die het nu trekt en als hem dat niet meer lukt dat ik er dan nog een tweede bij koop. Anders word de hoeveelheid geld in een keer wel erg veel. RL600
Link naar reactie
Er zijn op dit moment geen spellen die meer dan 6GB gebruiken, en zelfs dat zijn uitzonderingen. 8GB is dus meer dan zat. Als je toch geld uit wilt geven, kun je dat beter doen aan een snellere processor of videokaart. Dat heeft ten minste nog enig nut. Ook een superduur moederbord heeft weinig meer nut dan bragging rights.
Link naar reactie
[quote:c1c8a071f1="gerben"]Er zijn op dit moment geen spellen die meer dan 6GB gebruiken, en zelfs dat zijn uitzonderingen. 8GB is dus meer dan zat. Als je toch geld uit wilt geven, kun je dat beter doen aan een snellere processor of videokaart. Dat heeft ten minste nog enig nut. Ook een superduur moederbord heeft weinig meer nut dan bragging rights.[/quote:c1c8a071f1] Als je veel met virtuele machines werkt dan heeft veel geheugen natuurlijk wel zin. Ligt er een beetje aan hoeveel je er tegelijk draait. Wat betreft dat moederbord kan je gerust wat goedkopers nemen, zo een duur bord is alleen interessant als je flink gaat overklokken. Daarbij kan je net zo goed een i7 2600k nemen. Die is net zo snel als die 3820 en de moederborden daarvoor zijn een stuk goedkoper. Zo een bordje bijvoorbeeld in combinatie met een i7 2600k scheelt je 200 euro en is net zo snel: http://tweakers.net/pricewatch/283282/gigabyte-ga-z68x-ud3h-b3.html#tab:info Zie daar al een snelle besparing voor een mooie grafische kaart.
Link naar reactie
Afgaande op de opneningspost gaat het voornamelijk om gamen. Ook photoshop kan bij grote bestanden beter presteren met 8GB. Een 2500k is dan een goedkopere keuze terwijl de prestaties in games niet slechter zijn. Maar 2600k is ook geen verkeerde keuze. De 3820 is inderdaad wel onnodig duur. Het gigabyte moederbord is goed, hwi en tweakers.net raden echter beide dit bord aan voor een serieuze gamebak. http://nl.hardware.info/productinfo/127512/asrock-z68-extreme4-gen3
Link naar reactie
Mee eens dat als het alleen om gamen gaat die i5 2500k net zo goed is. Ik richtte me meer op de vergelijkbaarheid met de 3820 en dan kom je op een 2600k, zeker als je met veel applicaties en virtual machines bezig bent (en dat is zijn plan) dan is de 2600k de betere keus tov de 2500k. Ik koos voor het gigabyte bord omdat het toch zomaar 30 euro goedkoper is en gewoon een prima bord, dit om financiële ruimte te creëeren voor een goede grafische kaart. Uiteindelijk gaat het systeem niet sneller of trager zijn met het Asrock of het Gigabyte bord.
Link naar reactie
laten we het even in een grafiek zetten: [url]http://nl.hardware.info/productinfo/benchmarks/3/processors?tcId=230&specId=6967&products[]=113039&products[]=131457&products[]=114150[/url] je zien wel dat de 3820 overal een klein beetje beter presteerd en hij kost niet veel meer, het x79 platform daar in tegen wel om op je vorige vraag terug te komen: [url=http://azerty.nl/8-3921-491253/club-3d-radeon-hd-7870-ghz-edi.html]dit[/url] is een goed kaartje. de nvidia variant in dezelfde prijsklasse is : [url=http://azerty.nl/8-2965-428298/evga-geforce-gtx-570-hd-ds-g.html]degtx570[/url] hoop dat je hier wat mee kan.
Link naar reactie
Het verschil is volgens Anandtech minimaal, terwijl het prijsverschil van mobo+CPU echt groot is, dus uiteindelijk is de i7 2600k de betere keus. Als geld er niet toe zou doen zou je altijd voor de snelste kiezen, echter in dit geval is geld wel een issue en is bijvoorbeeld de keuze voor een i7 2500k/i7 2600k plus GTX680 een betere aankoop dan een i7 3820 met een GTX570 (terwijl beide opties ongeveer evenveel kosten). De eerste optie is een veel sneller game systeem, en dan heb ik het over zomaar 30% sneller en in battlefield tot 50% sneller dan een GTX570. Als je Battlefield liefhebber ben moet je bij Nvidia zijn, die kaarten presteren een stuk beter dan AMD kaarten: http://www.anandtech.com/show/5699/nvidia-geforce-gtx-680-review/13
Link naar reactie
Bedankt voor al de reacties. Ik zal al de bijlages nog even gaan lezen. Misschien om ook nog even over na te denken. Is het niet de moeite waard om nog even te wachten op Ivy bridge. Die zouden goedkoper zijn maar toch een stuk sneller. En deze gaan natuurlijk ook weer langer mee. Dan de huidige prossesors. RL600 P.S. Sorry voor de late reactie
Link naar reactie
Zo lang je nog vooruit kunt met je huidige hardware setup, loont het altijd wel de moeite om te wachten op nieuwe hardware. Niet alleen vanwege de komst van Ivy Bridge, maar ook vanwege de komst van GeForce GTX 6-serie videokaarten. Verwacht alleen niet enorm veel prestatieverhoging met de nieuwe hardware, fabrikanten zullen wel een bepaalde prijszetting blijven hanteren. Naast prestatiewinst per euro zul je ook energiezuinigere hardware kunnen verwachten, en nog beter overklokbare hardware.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...