Ga naar inhoud

Sata II naast IDE


Aanbevolen berichten

Hey, Ik wil naast mijn IDE schijf (met winXP daarop) een SATA schijf gebruiken voor backup/muziek/films/series. Dus ik dacht: hop, gewoon die sata schijf aansluiten en klaar is kees. Maar helaas... Hij doet het wel (is ook gewoon zichtbaar en beschrijfbaar in XP), maar alles gaat ineens ontzettend traag! Dus ik bedoel dan niet het overpompen van data, maar het begint al bij het (veel trager) opstarten. Ook als ik wil gaan internetten of scannen op virussen duurt het allemaal veel langer dan zonder die SATA schijf. Voor de duidelijkheid mijn huidige instellingen: - IDE schijf [b:65986da91f]met winXP[/b:65986da91f] (jumper op master) - SATA II schijf (Samsung HD204UI) aangesloten op sata poort #1 van m'n moederbord (ASRock M3A785GMH/128M) - Ik heb het laatste stuurprogramma geïnstalleerd voor m'n SATA schijf - In de bios staan (te) veel opties/instellingen, maar ik denk dat dit de belangrijkste zijn: Bij tabblad 'Boot sector': * 1st drive = die IDE-schijf * 2nd drive = die SATA schijf * 1st Boot device = die IDE schijf Bij tabblad 'Storage configuration': * Onboard SATA Controller = Enabled * SATA Operation mode = IDE * IDE1 Master = Hard disk (als ik er op klik, is dat inderdaad de IDE schijf) * SATAII_1 = Hard disk (als ik daar op klik, is dat de SATA schijf) Voor zowel de IDE als SATA schijf gelden de volgende specifieke instellingen in de BIOS (dit zijn ook meteen de instel-mogelijkheden): * LBA/Large mode = auto * Block (Multi sector transfer) = auto * PIO mode = auto * DMA mode = auto * S.M.A.R.T. = Disabled * 32bit data transer = Enabled Dit resulteert in de volgende instellingen (voor de IDE | SATA): LBA mode = Supported | Supported PIO Mode = 4 | 4 Async DMA = Multiword DMA 2 | Multiword DMA 2 Ultra DMA = Ultra DMA 5 | Ultra DMA 6 S.M.A.R.T. = Supported | Supported Als ik de computer opstart en kijk onder computerbeheer => schijfbeheer, dan zie ik het volgende: - Schijf 0 (Samsung HD204UI), stijl van de partitie = Master Boot Record - Schijf 1 (IDE schijf), stijl van de partitie = Master Boot Record Is het raar dat ze allebei Master Boot Record zijn? Of heeft dat er niks mee te maken :) En is het raar dat de SATA schijf als schijf 0 is ingesteld, terwijl deze niet het besturingssysteem bevat. Als ik die SATA schijf trouwens loskoppel, dan is het de 1e keer opstarten nog redelijk traag, maar daarna is m'n pc weer gewoon lekker rap. Dus het ligt (volgens mij) niet aan geheugen/RAM/etc. Nou, is toch een heel verhaal geworden en met hopelijk voldoende info... Hoop dat iemand het doorgelezen heeft en ook een idee heeft waardoor dit komt, of beter nog: hoe ik het kan oplossen? :) Als er meer info nodig is, hoor ik het graag! DANK!
Link naar reactie
Het is een vreemd gevalletje. :D Het tragere opstarten kan iets te maken hebben met je boot sequence: 1 FLOPPY 2. SATA 3. CD-ROM 4. IDE Als je zorg dat dat je alleen je CD-ROM en IDE in je boot sequence zet. Verder zou ik je aanraden om je SATA schijf te gebruiken voor winXP. SATA is sneller als IDE dus dat zal ook iets schelen met opstarten etc. En mocht je geen genoeg ruimte hebben op de SATA kan je er altijd nog een schijfje bij kopen 500 gig is al 32 euro. Zoveel kost het dus niet meer. :)
Link naar reactie
[quote:c0f909341b="-TeR-"]Het is een vreemd gevalletje. :D[/quote:c0f909341b]Ja, ik vond het ook heel apart en heb dus echt geen idee (meer) waar het aan kan liggen... Dus al mijn hoop is op jullie gevestigd :P [quote:c0f909341b="-TeR-"]Het tragere opstarten kan iets te maken hebben met je boot sequence: 1 FLOPPY 2. SATA 3. CD-ROM 4. IDE Als je zorg dat dat je alleen je CD-ROM en IDE in je boot sequence zet.[/quote:c0f909341b]Ik heb alleen die 2 HDD aangesloten. Floppy en DVD/CD-Rom heb ik niet aangesloten (en ook niet nodig). Daarnaast is volgens mij niet het booten het probleem, maar echt het opstarten/laden van winXP. Ik krijg veel langer dan normaal (lees: bij het opstarten zonder de SATA schijf) het windows XP scherm met dat balkje en die 3 bewegende blauwe blokjes die aangeven dat hij aan het laden is. Ik merk de traagheid ook met dingen als het scannen van virussen op mijn IDE schijf of het afspelen van MP3'tjes die op mijn IDE schijf staan (dus das heel raar, want volgens mij gebeurt er dan toch echt niks met die Sata schijf??). [quote:c0f909341b="-TeR-"]Verder zou ik je aanraden om je SATA schijf te gebruiken voor winXP. SATA is sneller als IDE dus dat zal ook iets schelen met opstarten etc. En mocht je geen genoeg ruimte hebben op de SATA kan je er altijd nog een schijfje bij kopen 500 gig is al 32 euro. Zoveel kost het dus niet meer. :)[/quote:c0f909341b]Klopt, heb je helemaal gelijk in. Alleen heb ik op dit moment WinXP op die IDE schijf geinstalleerd (en zonder die Sata schijf vind ik dat prima werken) en ik wilde die Sata schijf alleen gebruiken als opslag voor mijn muziek/films/series etc (dus ik wil daar eigenlijk geen besturingssysteem op zetten). Kan het probleem trouwens te maken hebben met dat die Sata schijf 2TB is? Of dat er ergens drivers geupdate of instellingen aangepast moeten worden? Ik heb echt geen idee meer en het begint me echt te vervelen dat ik het niet opgelost krijg...
Link naar reactie
Ik heb een aantal opties wat je zou kunnen proberen. Als eerst zou je de firmware van de HD even kunnen updaten: http://www.samsung.com/global/business/hdd/faqView.do?b2b_bbs_msg_id=386 Hier kan je lezen dat de HD204UI onstabiel kan zijn met schrijven. En mogelijk kan er data verlies optreden. Wie weet verhelpt dit het probleem. Er zijn genoeg benchmarks te vinden van HD's. Je zou dus even jou schijf kunnen benchmarken, en kijken of dit afwijkt. http://www.hdtune.com/ Om erachter te komen of het aan de schijf ligt zou je 2 dingen kunnen doen. Kijken of dit probleem zich ook voordoet met een andere SATA schijf icm de IDE schijf, als je deze tot je beschikking heb. Anders eens alleen de SATA schijf aansluiten Windows XP erop instaleren. En kijken of het zich dan nog steeds voordoet. Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Link naar reactie
http://azerty.nl/8-1035-273683/conceptronic-grab-n-go-3-5-ha.html http://azerty.nl/8-1035-42297/conceptronic-storage-enclosu.html Bovenstaande links verwijzen naar en paar losse behuizingen voor sata schijven... kun je ook bij b.v. Mycom of een andere pc-winkel aanschaffen. Als je de schijf toch als storage gebruikt kan deze ook evt los.. en dan heeft ie m.i. geen invloed meer op de snelheid... er bestaat ook software die de hele inhoud van de ide schijf zo naar de sata schijf kopieërt... dan kun je met alleen de sata schijf verder... :P
Link naar reactie
Sorry, was even een paar dagen weg :) Tnx voor de reacties, zal even ze even beantwoorden: Ik had al de laatste firmware geupdate, dus dat kan het niet zijn. Die behuizingen is een optie, maar het nadeel daarvan is wel dat die altijd aan moet staan (ook al is je pc uit), of dat je 'm tegelijk met je pc aan moet zetten. Maar als ik m'n compu op afstand aanzet wordt dat lastig :P Alle data overpompen en alleen met die Sata schijf verdergaan is misschien nog wel de beste optie. Alleen wel zonde van m'n IDE schijf :S Maar dan blijft het raadsel voor mij nog steeds niet opgelost ;) Ik vermoed dat het toch ergens met instellingen te maken heeft (dat ze tegelijk gebruik willen maken een een zelfde data verbinding of zo...?). Ik heb nu trouwens de Sata operation mode veranderd van IDE naar Sata en heb het idee dat het nu iets minder traag is allemaal. Kan dit het probleem veroorzaakt hebben??
Link naar reactie
http://forum.fok.nl/topic/918422 vond ik wel leerzaam om even te lezen... want eerlijk gezegd zet ik SATA altijd op IDE omdat ik ook niet beter weet met deze instelling.... en dus eigenlijk (nog) niet weet wat je volgende stap moet zijn ;-) Als ik de info op internet goed interpreteer dan zou je de PIO modus niet moeten gebruiken want dan wordt ie traag... bij jou staat PIO op AUTO... De schijf zou in DMA mode moeten draaien...? DMA staat bij jou ook op AUTO.. Ik zou daar eens wat aan doen en kijken of e.e.a. anders reageert... Anders dus de SATA schijf op SATA2 aansluiting op het moederboard... Heb je weer even wat probeerdingen... ben wel benieuwd... :wink:
Link naar reactie
[quote:2a51c9a02d="outlaw99"]http://forum.fok.nl/topic/918422 vond ik wel leerzaam om even te lezen... want eerlijk gezegd zet ik SATA altijd op IDE omdat ik ook niet beter weet met deze instelling.... en dus eigenlijk (nog) niet weet wat je volgende stap moet zijn ;-) Als ik de info op internet goed interpreteer dan zou je de PIO modus niet moeten gebruiken want dan wordt ie traag... bij jou staat PIO op AUTO... De schijf zou in DMA mode moeten draaien...? DMA staat bij jou ook op AUTO.. Ik zou daar eens wat aan doen en kijken of e.e.a. anders reageert... Anders dus de SATA schijf op SATA2 aansluiting op het moederboard... Heb je weer even wat probeerdingen... ben wel benieuwd... :wink:[/quote:2a51c9a02d] Right, daar kan ik inderdaad nog mee stoeien (gelukkig, er zijn nog opties en er is dus nog hoop :P). Ik heb eerst even gekeken bij apparaatbeheer en misschien dat iemand me even kan helpen, want mijn computerkennis is op dit gebied niet voldoende om het allemaal te begrijpen... Ik heb onder de IDE ATA/ATAPI-controllers de volgende dingen staan: - Primair IDE-kanaal => [i:2a51c9a02d]voor apparaat 0[/i:2a51c9a02d]: Overdrachtsmodus = DMA, indien beschikbaar | Huidige overdrachtsmodus = Ultra DMA-Modus 6 & [i:2a51c9a02d]voor apparaat 1[/i:2a51c9a02d]: Overdrachtsmodus = DMA, indien beschikbaar | Huidige overdrachtsmodus = niet van toepassing - Primair IDE-kanaal => [i:2a51c9a02d] zowel apparaat 0 als 1[/i:2a51c9a02d]: Overdrachtsmodus = DMA, indien beschikbaar | Huidige overdrachtsmodus = niet van toepassing - Secundair IDE-kanaal => [i:2a51c9a02d] zowel apparaat 0 als 1[/i:2a51c9a02d]: Overdrachtsmodus = DMA, indien beschikbaar | Huidige overdrachtsmodus = niet van toepassing - Secundair IDE-kanaal => [i:2a51c9a02d]voor apparaat 0[/i:2a51c9a02d]: Overdrachtsmodus = DMA, indien beschikbaar | Huidige overdrachtsmodus = PIO-modus & [i:2a51c9a02d]voor apparaat 1[/i:2a51c9a02d]: Overdrachtsmodus = DMA, indien beschikbaar | Huidige overdrachtsmodus = niet van toepassing - Standaard Dual Channel PCI IDE Controller => geen info over Overdrachtsmodus & Huidige overdrachtsmodus - Standaard Dual Channel PCI IDE Controller => geen info over Overdrachtsmodus & Huidige overdrachtsmodus Onder de SCSI- en RAID-Controller staat: - SCSI/RAID Host Controller Ik hoop dat het overzicht voor iemand duidelijk is :) Ik heb bij alle controllers laten zoeken op internet naar stuurprogramma updates en geen nieuwe kunnen vinden. Verder begrijp ik, als ik het dus goed begrepen heb, dat die 2x Standaard Dual Channel PCI IDE Controller er niet tussen hoort te staan. Correct?? En hoe kan ik daar vanaf komen? :) Verder iemand n.a.v. het bovenstaande overzicht nog tips waar ik kan/moet beginnen?? Want zoals gezegd laat mijn kennis even te wensen over ;) Zoals ik al begon met m'n post... Er is nog hoop!!! :D
Link naar reactie
Hmm, ik heb de cd van m'n moederbord er in gedaan en geprobeerd alle drivers te updaten, maar dat heeft niks geholpen (alles bleek al up to date te zijn). Dus de hele lijst met IDE ATA/ATAPI-controllers (zie vorige post) is nog steeds hetzelfde... Ik ben nu verder gegaan het prutsen aan de PIO en DMA instellingen, maar eigenlijk gok ik maar wat. Ik heb geen idee wat ik moet doen (behalve iedere keer een andere instelling :P). Dus misschien kan iemand me even op weg helpen? [quote:e6efcd4ceb]Als ik de info op internet goed interpreteer dan zou je de PIO modus niet moeten gebruiken want dan wordt ie traag... bij jou staat PIO op AUTO... De schijf zou in DMA mode moeten draaien...? DMA staat bij jou ook op AUTO..[/quote:e6efcd4ceb] Betekent dat dat ik PIO op 0 moet zetten? En DMA? [i:e6efcd4ceb]Edit: Na het rebooten zijn de biosinstellingen weer hersteld naar de oorspronkelijke (AUTO) waarden... Dus het veranderen van de PIO en DMA instellingen is (op deze manier) niet mogelijk...[/i:e6efcd4ceb] [quote:e6efcd4ceb]Anders dus de SATA schijf op SATA2 aansluiting op het moederboard...[/quote:e6efcd4ceb] Ik de Sata schijf ook al op de 2e port gehad en dat maakte (helaas) geen verschil.
Link naar reactie
sorry zat gisteren in de Arena dus een beetje late reactie.... drivers kun je het beste downloaden vanaf de site van de fabrikant van je moederbord.. wel goed opletten dat je het goede type hebt.. nieuwe drivers zijn noodzakelijk omdat de oude (en op de cd staan waarschijnlijk al zeer oude) af en toe verbeterd worden... en er worden fouten uitgehaald... dus even doen... Je zou de DMA instelling standaard moeten kunnen maken.. staat vast wel in de handleiding van het moederbord hoe... (kun je ook downloaden bij de fabrikant als je het niet hebt..) als ie terugspringt heb je waarschijnlijk meteen de oorzaak... je zet hem op DMA en dat wil ie niet dus gaat ie terug... dus eerst even recente drivers downloaden en installeren... eerst de drivers van je moederbord chipset (all in 1 driver) en dan die van de SATAcontroller hier kun je e.e.a. vinden: http://www.asrock.com/support/download.nl.asp?Keyword=M3A785GMH%2F128M&Type=MB&Socket=
Link naar reactie
Hmm jammer... Ik heb al de meest recente drivers geïnstalleerd :s Dus daar kan ik geen winst boeken. En toch krijg ik nog steeds niet die instellingen gewijzigd in m'n Bios. Heb ook de laatste bios update, dus daar kan het ook niet aan liggen. Handleiding brengt ook geen opheldering... Het begint voor mij een steeds groter raadsel te worden, want zonder die Sata-schijf werkt het allemaal gewoon prima. Het probleem lijkt inderdaad iets met dataverkeer/doorgang te maken te hebben. Want ik merk ook dat ik lags (haperende data) heb als ik gewoon een mp3'tje afspeel in Winamp.
Link naar reactie
heb je al eens geprobeerd om windows op de sata schijf te installeren en dan de tweede schijf dus niet erin te hebben?.... misschien gaat ie wel zo snel dat je die andere eruit laat.. lijkt me ergens ook wel slim hoor maar dat staat hier boven al... kunt met speciaal programma de inhoud van de ide schijf volledig overzetten...
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Vrije dagen even gebruikt voor het formatteren en opnieuw installeren en... alles werkt prima! Ik heb XP toch gewoon geïnstalleerd op de IDE-schijf en die SATA-schijf gebruikt voor back-up/data. Want ik wil de SATA er af en toe uit kunnen halen en dan moet m'n compu toch blijven werken (snelheidsverlies neem ik dus maar voor lief). Kortom: probleem opgelost :) Dank allen voor de hulp!
Link naar reactie
De schijf is er waarschijnlijk een van het (nieuwe) type [b:f8e73a0142]4k sector sized[/b:f8e73a0142], door Western Digital genaamd Advanced Format. Dit houdt in dat de schijf wordt opgedeeld in sectoren van 4k, in tegenstelling tot de 'oude' die opgedeeld worden in sectoren van 512 bytes. XP kan hier nog niet (goed) mee overweg en dit heeft (mogelijk behoorlijk) prestatieverlies tot gevolg. De schijf presenteert zich naar het OS toe als een '512 bytes schijf' en wordt beschreven met 8 blokken van 512 bytes per sector van 4k. Wanneer nu het begin van de partitie niet op een 8-voud van 512 ligt is de partitie niet goed uitgelijnd en zullen lees- en schrijfacties vertraging oplopen, mogelijk zelfs dataverlies. WD heeft een tooltje ontwikkeld om er voor te zorgen dat de partities op het juiste punt beginnen (AFS), mogelijk dat Samsung een soortgelijk iets heeft. Onder Vista en W7 schijnt het probleem niet op te treden. Google eens op de termen [b:f8e73a0142]4k xp sata[/b:f8e73a0142] voor meer info.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...