Ga naar inhoud

Bakje wasverzachter vol water


Ga naar oplossing Opgelost door HarryO,

Aanbevolen berichten

Meerdere oorzaken mogelijk. Is de sifon schoon en zit het gaatje in de zeepbak niet verstopt? Komt er wel voldoende water uit de zeepbak houder? Als je de zeepbak er in z\'n geheel uit haalt kun je in de houder kijken. Maak dit goed schoon met heet water en een tandenborstel. De gaatjes boven in mogen niet dicht zitten met zeep aanslag. Maak de zeepbak droog, plaats hem terug en zet de machine eens aan zonder dat er zeep en wasverzachter in zit. Kies voor een voorwas programma en laat hem even water nemen. Word het voorwas bakje nat? Doe het zelfde met hoofdwas en wasverzachter. Was verzachter is het laatste deel van het spoel programma en kun je mogelijk niet los kiezen. Verwijder ook het boven blad even: zijn de staaldraad en veer nog goed en kan dit nog vrij bewegen?

Link naar reactie
  • 7 jaren later...
  • 1 maand later...
In mijn wasmachine E16.26 van Siemens blijft het wasverzachterbak vol water staan. Ik heb het inlaatventiel vervangen, maar dat was niet de oplossing. De rubber slangen vanaf het inlaatventiel naar het bovenliggende deel boven het reservoir zijn schoon. De zeepbakjes 'voorwas/hoofdwas' worden wel gevuld met water, boven wasverzachter dus niet, het likt alsaf dat verstopt zit, ik heb er geprobeerd schoonmaakazijn in de gieten, ik krijg dat onderdeel niet gedemonteerd uit de machine om schoon te maken... Wat kan ik doen om dit euvel te verhelpen?
Link naar reactie
  • Oplossing
"wasverzachterbak vol water staan" Krijgt dus wel water maar loopt niet goed weg dus. Zeepbakje goed schoon? Door de vorm van het klepje er boven of het buisje er in krijg je een hevel werking. Als het bakje vervuilt is loopt het wasverzaohter deel dus ook niet weg. Voor meer hulp het volledige type nummer uit de deurrand vermelden.
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
  • 2 jaren later...

Ik wil reageren op het wasverzachterbakje, bij het maakt niet uit welk merk gebeurt dit. Het ligt aan de constructie van het bakje. Wat ik echter niet snap is dat dit al ruim DERTIG jaar aan de hand is. Altijd bij welk merk of type, het wasmiddelenbakje voert niet goed door. Waarom doen alle fabrikanten hier niets aan, bijv. een ruimere afvoeropening??

Link naar reactie

Het overlopen van het wasverzachterbakje is gebaseerd op het hevel principe. 

De constructie is in wezen een sifon en die wordt in gang gezet door water in het bakje te spuiten, totdat het overloopt naar het afvoerpijpje. Door het naar beneden vallen van de vloeistof wordt er een vacuum gezogen in de leiding, waardoor het restant uit het bakje wordt weggezogen. Totdat er lucht in de leiding komt en het proces stopt.

Hoe groter de doorsnede van de leiding zal zijn, hoe kleiner de onderdruk zal worden en is de hevel op een bepaald moment niet meer in staat, om de vloeistof op te zuigen.

In de 50 jaar dat ik met een wasautomaat gewerkt heb, is dit probleem bij mij nog nooit voor gekomen.

Misschien wat meer aandacht besteden aan het schoonmaken van deze omgeving, waar ook het dak van het huis met de sproeiers beslist niet vergeten mag worden.

Want als de sproeiers verstopt zijn, dan verdunt de dikke wasverzachter niet voldoende, om vlot door de leiding te kunnen stromen.

  • Thanks 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...