Ga naar inhoud

Dell vostro voor bedrijven, een goede keuze?


Aanbevolen berichten

Geachte forumleden, Ik volg de richting Boekhouden in het 5 de jaar. Dit jaar is er een nieuw lessenpakket en vanaf dit jaar krijgen we ook TEO, dit wil simpelweg zeggen 'Oefenfirma'. Wij leren dus hoe je een 'eigen bedrijf' opricht en alles wat er bij hoort. Dit betekent dat wij materiaal moeten aankopen voor een goede werking van onze oefenfirma. Bij een beginnend bedrijf horen uiteraard, en daarvoor zou ik dit niet hier zeggen/vragen, computers. [b:40affc5374]De bedoeling is voor een zo laag bedrag je bedrijf te voorzien van de nodige materialen.[/b:40affc5374] Toen ik bij 'computers' aanbelande, moest ik een hoeveelheid en bedrag ingeven. Ik nam als voorbeeld zo'n 15 computers ( er zijn 'zogezegt' 15 werknemers) en als prijs €250 euro PER computer. Oke, dat is niet veel, dat weet ik, maar als je naar dell.be gaat en naar de vostro lijn gaat, dan zie je daar écht computers van zo'n 166 prijs beginnend, met uitstekende specificaties. Nu, medeleerlingen vonden het belachelijk een computer voor €250 euro te kopen en zij hadden computers van over de 500 tot 1000 euro PER! 'Met een pc van €250 duurt het 5 minuten voor je word hebt kunnen opendoen, hij crasht om de 2 minuten' en noem nog maar wat bull crap op... Belachelijk, aangezien zij nog niet eens naar de specificaties keken van de computer, letterlijk om bij te huilen zo'n reacties. Maar, wat vraag ik jullie nu? Uiteraard, jullie mening! Ben ik verkeerd en is dell vostro idd niet goed voor beginnende bedrijven die een laag budget hebben voor alles te kunnen betalen? Is het nodig om een pc van €500 of meer te hebben staan ipv van €250? Dat wil ik graag van jullie weten. Mijn excuses voor dit lange bericht. Mvg, Lt. Weasel
Link naar reactie
Met normaal office gebruik heb je aan een vrij lichte pc al genoeg. De goedkoopste vostro's zijn aan de lichte kant, maar zouden in een bedrijf wel moeten kunnen. Je kunt ook de tweede nemen, daar in ipv een celeron, een core2duo 2180 in. Bedenk trouwens dat je er met pc's alleen niet bent. Er moeten sowieso nog monitoren bij, en zul je ook nog iets voor een netwerk moeten reserveren. Wellicht ook voro een server of nas. Verder moet er waarschijnlijk ook nog office software bij. Maar dat zou je in een fictief bedrijf ook met openoffice kunnen invullen.
Link naar reactie
De Vostro 200 van 169 euro (excl. de BTW en verzendkosten) is inderdaad een wat karig uitgevoerde PC met Celeron 430 processor en 1GB werkgeheugen. En dan ontbreekt ook nog een monitor. Ook is de garantie erg karig, slechts 1 jaar "Collect & Return". Voor de continuiteit van de werkzaamheden op je beginnende oefenfirma wil je wel wat beters, zoals "3 jaar Next Business Day Support". Even teruggaand naar de aanbiedingen: voor doorsnee business applicaties zoals een boekhoudpakket en MS Office heb je echt geen zware configuratie nodig, dus je zou kunnen volstaan met de aanbieding van 320 euro (Pentium Dual Core CPU, 2GB intern geheugen, 20" TFT). Incl. BTW, transport en 3 jaar Next Business Day Support kom je dan op 525 euro. Maar uiteraard valt er voor 15 PC's tegelijk ook wat korting te bedingen. En hoe regel je het met de software licenties? Bij elke PC zit nu een losse Vista licentie.
Link naar reactie
.... kun je niet gewoon 20 goedkope pc's kopen i.p.v. 15 pc's met een dure onsite garantie.... eentje stuk? gewoon vervangen!! ..en meteen genoeg spare-parts... 8) Mijn ervaring (uit de praktijk met een paar honderd pc's) is dat meestal alleen de voeding het af en toe begeeft.., of de harddisk. Juist de eenvoudige goedkope pc's worden niet echt heet en blijven meestal gewoon een paar jaar goed draaien ... (met wel iets meer lawaai)..moet er natuurlijk wel iemand in het bedrijf rondlopen die zoiets snel kan vervangen... ..en gezien de bijzonder slechte ervaring met service en onderdelen beschikbaarheid voor oudere "kwaliteits-pc's" is een korte volledige afschrijfperiode van budgetps'c meestal veel goedkoper dan van kwaliteitspc's (b.v. 2x zo duur). (mij hoor je ivm die dure "service"de naam ACER b.v. niet noemen die het presteerde voor een server van ong 15000 euro na 3,5 jaar geen onderdelen meer te kunnen leveren 8) )
Link naar reactie
kijk ook eens naar de totale infrastruktuur voor IT wat die kost, dan zul je zien dat de hardware maar 10-20% van de werkelijke kosten zijn. Mijn ervaring met goedkopere pc's: vaak zit er maar 512 MB geheugen in en dat is voor mensen die op hun werk veel multi-tasking doen te weinig, staat die pc veel te swappen. Bij ons werk worden ze geleased, ik dacht ca 20 euro p/m. Altijd duurder dan zulke goedkope pc's, bij ons hebben we het over IBM Thinktanks. Die tip van wat extra pc, prima, zeer vervelend als er geen reserve is... En maak gebruik van één goede image en zet die op alle pc's, dat scheelt bakken werk ,dus kosten..... Test voor de image alles wel eerst in een soort productie omgeving.... of je geen problemen krijgt met MS updates die gekke dingen doen. Als je nog from scratch moet beginnen, kun je OpenOffice.org overwegen, 99+ % van de gebruikers doet niet meer dan mailen, een briefje schrijven en wat "excel"-achtigs. Als mensen al veel met excel werken.... dan heb je een probleem..... niet alles werkt meteen onder OpenOffice.org (macros, visual basic).
Link naar reactie
leuke discussie... bij ons bedrijf zitten regelmatig mensen stil omdat er géén reserve apparaten zijn.. de pc's zijn trouwens nog het minste stuk omdat de applicaties centraal op een aantal servers draaien waardoor je bijna géén data verlies hebt als een pc het begeeft... ..en mocht een pc stuk gaan..het personeel kan dan gewoon op een andere pc gaan werken ... randapparaten als printers (multifunctionals) zijn veel vaker stuk en worden dus ook geleasd.. en als er iets stuk gaat lopen er dure service contracten die inhouden dat we zèlf niet eens meer aan de apparaten mogen komen... en laat het service mannetje nou nèt morgen pas tijd hebben ondanks het contact waarin staat vandaag??... De reden dat de kosten voor hardware op de totale begroting voor automatisering maar 10 tot 20% zijn heeft m.i. MEDE als reden dat dit soort , in mijn ogen te dure servicecontracten lopen... terwijl er met de huidige hardware prijzen best iets extra's klaar kan staan ter vervanging... mijn tip aan de topicstarter... ga eens praten op een groot bedrijf hoe e.e.a. loopt... met mensen die de IT onderhouden... daar valt qua organisatie best wat van te leren.. ook zaken die al jaaren zo lopen omdat men het al jaaren gewend is e.e.a. zo te doen... en ook niet nadenkt over andere manieren die misschien effectiever èn goedkoper zijn.. :roll:
Link naar reactie
Bedankt voor al jullie nuttige antwoorden! Volgend jaar zal ik dit allemaal reëel gaan maken, want in het 6 de jaar boekhouden beginnen we er effectief mee, dit wil zeggen dat we écht gaan concurreren met andere bedrijven. Nu is er wel een échte voorbereiding nodig. Ikzelf ben eigenlijk tegen een nogal dure garantie van 3 jaar. De computers zullen voornamelijk alleen maar internet/office moeten aankunnen. Dit hangt uiteraard af van wat je bedrijf wilt verkopen. Dat van die 20 computers kopen ipv van 15, vind ik een zeer goede oplossing. Dan kan je namenlijk die "3 jaar Next Business Day Support" misschien wel overslaan. Als een computer die alleen maar bovenstaande taken moet uitvoeren, nog geen 3 jaar zou kunnen meedraaien, dan is er toch iets mis met het merk, niet? Dan heb je daar "3 jaar Next Business Day Support" waar je helemaal geen gebruik van maakt. Mijn fout wel dat ik niet had meegerekend dat er nog geen monitor bijkwam, dat verandert de prijs uiteraard wel een stuk. Maar toch, de voorstellingen van bepaalde mensen waren echte game computers, waar ik natuurlijk niet aan uit kan aangezien je niet gaat zitten gamen in de dag voor een goede en vlotte werking van je bedrijf. Ik meen me te herinneren dat een goede grafische kaart office niet sneller zal laden... Die DELL's was uiteraard maar een voorbeeld van redelijk goedkope computers voor een beginnend bedrijf. Zijn er bepaalde mensen die een andere idee hebben, een andere merk ook misschien? Een winkel die goedkope computers verkoopt voor 'ondernemers'?
Link naar reactie
[quote:c2174b287f="Lt. Weasel"]Ikzelf ben eigenlijk tegen een nogal dure garantie van 3 jaar.[/quote:c2174b287f]Is 89 euro voor twee jaar extra garantie per PC nou zo duur? Je activeert de investering ook en schrijft de complete PC met die garantie toch in 3 jaar af? [quote:c2174b287f="Lt. Weasel"]Dat van die 20 computers kopen ipv van 15, vind ik een zeer goede oplossing.[/quote:c2174b287f]20 PC's i.p.v. 15 betekent ook beheerskosten voor 20 PC's i.p.v. 15. Of laat je die 5 reserve PC's echt in de doos zitten tot ze nodig mochten blijken? [quote:c2174b287f="Lt. Weasel"]Als een computer die alleen maar bovenstaande taken moet uitvoeren, nog geen 3 jaar zou kunnen meedraaien, dan is er toch iets mis met het merk, niet?[/quote:c2174b287f]Wat is tegenwoordig een "merk"? In een Dell komt misschien alleen de behuizing van Dell, voor de rest zijn het allemaal OEM-parts die van de bekende grote hardwarefabrikanten komen. Stel dat een hardwarefabrikant een foutje heeft gemaakt en 1 OEM-onderdeel is brak, dan zit je met 20x diezelfde fout. En na afloop van die 1 jaar garantie zit je dan met 15x tot 20x kosten om dit te verhelpen. [quote:c2174b287f="Lt. Weasel"]Ik meen me te herinneren dat een goede grafische kaart office niet sneller zal laden.[/quote:c2174b287f]Dat klopt. [quote:c2174b287f="Lt. Weasel"]andere merk ook misschien? Een winkel die goedkope computers verkoopt voor 'ondernemers'?[/quote:c2174b287f]Met bijna elke shop kun je een deal maken, maar Dell is wel zo'n beetje de voordeligste.
Link naar reactie
Veel bedrijven werken met DELL, wij hebben in het bedrijf vooral veel Optiplex DELL PC's. Als de PC's op XP draaien wat overigens veel bedrijven nog steeds hebben dan heb je niet zo'n super zware PC nodig. 1GB geheugen is wel aan te bevelen. Ik zou wel een goedkope Dual Core processor nemen en geen Celeron. Mischien dat een AMD nog een alternatief is. Heb je ook nog nagedacht over overige computer apparatuur zoals printers, servers, switches, bekabeling enzovoort.
Link naar reactie
Voorlopig moeten we nog niet zo gedetailleerd te werk gaan. Computers in het algemeen is voorlopig voldoende. Dat klopt, de meeste bedrijven draaien nog altijd doodgewoon ( en terecht ) windows XP. Een celeron is gewoonweg té traag, en dat begrijp ik ook, een goedkope dual core is dan ook wel nodig. Maar, ik heb ook nog monitoren nodig voor bij de computer ofc. Wat is zoal de prijs voor 15 monitoren van DELL? Of is het verstandiger deze apart te kopen bij een andere winkel? Hoe groot moeten ze best zijn? Wat is dan de prijs voor een computer van dell met de goedkoopste dual core, 1 GB werkgeheugen, niets overbodigs nodig ( geen graka) + monitor (naar keuze). Als je dit x 15 doet, heb je de prijs voor 'Computers'.
Link naar reactie
[quote:c22abcab32="Lt. Weasel"]Wat is eigenlijk het grote verschil met een 17 " en een 19 " ?[/quote:c22abcab32]De schermresolutie is voor beide schermen hetzelfde, waardoor bij een 19" alles wat groter is. Da's handig voor mensen met minder scherpe ogen .... [quote:c22abcab32="Lt. Weasel"]Het lijkt me ook inderdaad verstandig om bij 1 bedrijf te kopen, kan je een korting verkrijgen misschien.[/quote:c22abcab32]Ja dat kun je overal proberen, dus ook bij Dell.
Link naar reactie
Oké, ik heb wel vernomen dat het niet verstandig is om dell printers te kopen omdat je inkt cartridges moet kopen bij dell zelf en dat ze véél duurder zijn dan gewoonlijk. ( En ze zijn al niet goedkoop). Welke printers raden jullie dan aan? Ik heb ook juist vernomen dat 'Printers' en 'Computers' een apart onderdeel is, vandaar dat ik dit vraag.
Link naar reactie
Volgens mij heb ik ook even te snel gelezen met die 15". Maar goed, 19" moet het zijn dus. Ik kom regelmatig mensen tegen, die grote problemen hebben met een 17"scherm. Is gewoon net even te klein voor veel mensen. Misschien moet je zelfs nog groter gaan. Het schijnt dat mensen met een 24" scherm het productiefst werken. Pivot schermen zijn wellicht ook nog interessant. Dan kun je hem verticaal zetten, zie je een hele pagina in een keer op het scherm. Ook goed voor de productiviteit, volgens onderzoek.
Link naar reactie
[quote:ea65a13b25="Lt. Weasel"]Oké, ik heb wel vernomen dat het niet verstandig is om dell printers te kopen omdat je inkt cartridges moet kopen bij dell zelf en dat ze véél duurder zijn dan gewoonlijk. ( En ze zijn al niet goedkoop). Welke printers raden jullie dan aan? Ik heb ook juist vernomen dat 'Printers' en 'Computers' een apart onderdeel is, vandaar dat ik dit vraag.[/quote:ea65a13b25] Voor zakelijk gebruik zou ik een Laserprinter kopen met een netwerk aansluiting. Mijn voorkeur zou uitgaan naar HP want daar heb ik goede ervaringen mee. Mischien heb je er wel een paar nodig, 1 printer voor 15 personen is vrij weinig.
Link naar reactie
[quote:fb4a80fc3c="tomvdlee"][quote:fb4a80fc3c="Lt. Weasel"]Oké, ik heb wel vernomen dat het niet verstandig is om dell printers te kopen omdat je inkt cartridges moet kopen bij dell zelf en dat ze véél duurder zijn dan gewoonlijk. ( En ze zijn al niet goedkoop). Welke printers raden jullie dan aan? Ik heb ook juist vernomen dat 'Printers' en 'Computers' een apart onderdeel is, vandaar dat ik dit vraag.[/quote:fb4a80fc3c] Voor zakelijk gebruik zou ik een Laserprinter kopen met een netwerk aansluiting. Mijn voorkeur zou uitgaan naar HP want daar heb ik goede ervaringen mee.[/quote:fb4a80fc3c] Ik heb zelf persoonlijk bij mij thuis ook een zeer goede ervaring met HP. Hoeveel kost een standaard laserprinter met netwerk aansluiting? Als je een bedrijf hebt met 15 mensen ( inclusief jezelf ), hoeveel printers zijn dan nodig?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...