Ga naar inhoud

Waarom CPU-belasting lager dan 100%?


Aanbevolen berichten

Processor: Intel Pentium 4 540 3.2Ghz Ik heb met de taskmanager bekeken hoeveel de CPU wordt belast door bepaalde toepassingen. Ik heb de standaard processen, zoals anti-virus software, laten draaien en dan één toepassing erbij. Van deze combinatie heb ik de totale CPU-belasting bekeken. Toepassing - maximale totale CPU-gebruik 3Dmark CPU-test - 75% SuperPI - 50% een eigen Java programma (rekenen) - 50% Folding@Home (distributed computing) - 50% games: GTR2 - 66% RailRoads - 50% In alle gevallen waren de fluctuaties in het CPU-gebruik klein, dus het gebruik zat constant tegen de genoemde waarde. Mijn vraag is: Waarom wordt de CPU nooit volledig gebruikt en is dit normaal? Als ik 2 programma's tegelijkertijd draai, bijvoorbeeld Folding@home en een Java programma is de belasting wel 100%. Als SuperPI 100% zou gebruiken, zou het 2x zo snel klaar zijn. Waarom doet hij dat niet?
Link naar reactie
Bedankt. Ik heb even de wiki over Hyper-Threading gelezen. Het regelsysteem zit twee keer op de chip, maar de logische operatoren maar één keer. De virtuele tweede chip wordt alleen gebruikt als de eerste idled, omdat die moet wachten op data. Dat betekent dus dat als er één proces draait, dit op de maximale snelheid gaat. Dit wordt dan 50% belasting genoemd. De klokpulsen die dan overblijven worden opgevuld met het tweede proces. Hoeveel procent van de klok-pulsen zou verloren gaan? Bijvoorbeeld 25%. Dan noemt de taskmanager die resterende 25% van de CPU-tijd een belasing van de overige 50%. Geinig, nooit geweten dat Hyper-Treading meer was dan een marketing term :lol:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...