Ga naar inhoud

[Hardware] Nieuwe basis server setup


Aanbevolen berichten

Beste forum leden, Een goeie vriend heeft me benaderd om hem te helpen met het zoeken van een nieuwe server samenstelling. De situatie is als volgt. De persoon in kwestie heeft een werving/selectie en detacheringsbedrijf voor oost europese arbeiders. Nu is het de bedoeling dat er in Nederland een centrale server komt te staan met daarop bepaalde financiele software en recruitmentsoftware. Vanuit hongarije en Duitsland wordt dan met deze software gewerkt. Hij wil dus in feite een server samenstellen en laten assembleren. Probleem is dat ook ik geen verstand van servers heb. Kleine randvoorwaarden zijn: stabiel zijn, veilig, gekoeld en stil indien mogelijk.. Nu zat ik zelf al te denken aan bv een coolermaster stacker 810 en daarin de puur noodzakelijike hardware. Maar geen idee waar ik aan moet denken bij een servertje. Kan iemand mij een voorzetje maken? Ik zat zelf al te denken aan een simpel moederbordje, een core duo cpu, 2gb intern geheugen, 2x 500gb Harddisk.. en daarnaasr natuurlijk de benodigde netwerk componenten.. (netwerkkaart etc.) iemand een suggestie voor me?
Link naar reactie
Om een server setup voor te kunnen stellen heb ik nog wel een aantal vragen. -Wat is het budget en wat moet er aangeschaft worden? -Hoeveel gebruikers / werkstations gaan er gebruik maken van de server? -Gaan de gebruikers progamma's starten vanaf de server of locaal op hun eigen pc? -Gaat de server nog meer taken uitvoeren? Bijv. als mail- en fileserver.
Link naar reactie
Wat hij zegt, ik zou met deze vragen niet veel op dit forum verwarchten. Goedkope moederbords voor servers bestaan sowieso niet. Servers hebben speciale processoren zoals de Xeon of Opteron, die zijn veel duurder dan de desktop versies zoals Core 2 Quad en Phenom. Een minimale server met servercomponenten kun je onder de €1500 echt niet krijgen. Een server huren in een datacenter is zeker ook een goed idee, want dan kun je `m upgraden of een andere nemen, wanneer de huidge niet voldoende prestaties levert, anders zou je een hele nieuwe server moeten kopen.
Link naar reactie
Als hij het echt serieus wil aanpakken dan is het verstandiger een proffesional erbij te halen. Er zijn genoeg bedrijven die het midden en kleinbedrijf ondersteunen. Aanschaf is nog niet zo moeilijk, maar instellen, beheren, onderhoud etc is iets waar je echt verstand van dient te hebben om een betrouwbare omgeving neer te zetten. Aangezien het om een hele kleine omgeving gaat is het idd verstandiger om dit te laten te hosten door een bedrijf met de juiste kennis in huis. Door het delen van kennis en capaciteit kunnen ze vaak een aantrekkelijk aanbod maken voor kleinere bedrijven. Een voorbeeld : http://www.impli-cit.com/?gclid=CKaD-OyKqJECFQmHaAodJkpefg Indien je hetzelf wilt aanpakken lopen de bedragen snel op, een goede server + backup omgeving + licenties loopt al snel richting de 7.000 euro, en dan heb je het alleen nog maar over de aanschaf! Ter illustratie, een 300GB schijf voor in een server kost al snel 400 euro, terwijl een huis/tuin en keuken hd bijvoorbeeld maar 50 euro kost, in een server wil je betrouwbaarheid, dus raid 5, 3 van die schijven kosten dus al 1200 euro bij elkaar, een backup tape kost rond de 300,00, je hebt er minimaal 2 nodig, dat is al 600 euro, maar eigenlijk heb je er veel meer nodig (dag, week, maand, jaar backups). Verder wil je de server vaak uitvoeren met een dubbele voeding, etc. Wil je een betrouwbare internet verbinding dan dien je SDSL abonnenment te nemen, kost alleen weer wat meer dan een huis/tuin/keuken verbinding. Aangezien je wilt dat mensen vanuit het buitenland een goed verbinding hebben, dien je een goede upload te hebben, bijvoorbeeld 6MB up en 6MB down gegarandeerd, kost je al snel 700 euro per maand. Software kost ook geld, je kan linux gebruiken om de kosten te drukken, maar dan moet al je software wel geschikt zijn om daar op te draaien. Vaak wil je toch een stukje proffesionele ondersteuning en dat kost gewoon geld, ongeacht wat voor OS, etc je gebruikt. Verder betaal je ook dik voor garantie, bij Dell heb je bijvoorbeeld de optie dat er binnen 4 uur een monteur op de stoep staat bij problemen, maar dit kost je ook weer 1000 euro per jaar, etc. Alles bij elkaar lopen de kosten dus heel erg snel op, maar je hebt het dan wel over een betrouwbare en echt proffesionele omgeving.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Beste forumleden, Alsnog dank voor jullie reakties. Ik was dit topic een beetje uit het oog vergeten omdat er gedurende lange tijd niet op gereageerd werd. De persoon in kwestie is inmiddels een gesprek aangegaan met een professional en er is besloten om idd niet zelf een server op te zetten maar gebruik te maken van een geleasede server binnen zo'n groot beveiligd server park. Toch hartelijk dank voor het meedenken. Vriendelijke groet, Tony
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...