Ga naar inhoud

Dual/Quad core processor


Aanbevolen berichten

een normale processor (bijv. een pentium 4) heeft maar 1 core, dus deze kan maar 1 opdracht tegelijkertijd verwerken, het ziet er voor ons uit dat er meerdere opdrachten tegelijkertijd draaien, maar feitelijk draaien ze allemaal heel snel achter elkaar. Een dual core kan 2 opdrachteen tegelijkertijd verwerken (duh!) dus deze kan 2 opdrachten tegelijkertijd laten werken dus kan het 2x zo snel gaan. Het probleem is dat, als je een programma 2x zo snel wil laten werken moet het programma zo zijn geprogrammeerd dat het met meerdere losse opdrachten werkt (wat nog niet echt heel veel word toegepast). dus een dual core is wel 2x zo snel maar alleen als jouw programma zo is geprogrammeerd dat het is opgedeeld. Aangezien iedere computer meer dan 1 programma draait heb je er altijd wel baat bij (niet altijd het dubbele). Quad core is hetzelfde (maar dan 4x). bijv. Ik wil een plaatje renderen (is meestal geprogrammeerd voor meerdere cores). als ik het doe met een pentium 4 van 3 ghz dan is dat langzamer dan een quad core van 2,4 ghz want de quad core heeft een feitelijke processorkracht van 9,6 ghz (2,4*4=9,6 ghz). als ik bijv pi wil uitrekenen tot 100000 getallen (is meestal maar 1 process). als ik dan een pentium 4 gebruik dan is die weer sneller want die heeft 3 ghz en de quad core maar 2,4 ghz. * (dit klopt weer niet altijd want de dual cores zijn weer wat efficienter dan pentium 4 processoren maarja, ik hoop dat je het begrijpt)
Link naar reactie
Je kunt het niet bij elkaar optellen, ook niet als het desbetreffende progje dual core zou ondersteunen. De gegevens processing is bij de Intel dual en quad cores uit de Core serie heel anders dan van de Pentiums. Die frequenties zijn ook helemaal niet belangrijk, de IPS is belangrijk en dat is niet afhankelijk van die gigahertz'jes, dat idee stamt nog uit de vorige eeuw. Kijk eens naar de groote van de 2e level cache en of die gedeeld wordt, of niet, door de cores, dat is belangrijker. Waar ik mij altijd over verbaas is het overclocken van die cpu's, leuk voor benchmark progjes, het recoderen van films, pochen en als freubelhobby, maar in de praktijk totaal, weinig nut, schroef dan de frequentie van het geheugen op, daar merk je als enige wat van.
Link naar reactie
hmmm, ik had het blijkbaar fout... gelukkig werd ik verbeterd (go Lange Pier!!!) [quote:9b9b8410e4]Mag ik mischien weten hoe je dat doet?[/quote:9b9b8410e4] je kan superpi gebruiken, maakt maar gebruik van 1 core. [quote:9b9b8410e4]schroef dan de frequentie van het geheugen op[/quote:9b9b8410e4] eehm, gaat de frequentie van je geheugen ook niet mee omhoog als je overclockt? of ben ik nou gek? Ik moet trouwens wel toegeven dat ik het meeste verschil merkte toen ik mijn ram timings strakker had gezet.
Link naar reactie
[quote:7fbf57bea8="kingtim"] eehm, gaat de frequentie van je geheugen ook niet mee omhoog als je overclockt? of ben ik nou gek? Ik moet trouwens wel toegeven dat ik het meeste verschil merkte toen ik mijn ram timings strakker had gezet.[/quote:7fbf57bea8] Je kan niet alleen de snelheid van je geheugen opschroeven zonder de rest, dat is inderdaad een vrij onzinnige opmerking hehe... Overigens gaat je geheugen alleen mee omhoog als je hem 1:1 locked. je kan wel de timings strakker zetten inderdaad, maar het is puur afhankelijk van je geheugen of dat uberhaupt gaat.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...