anoniem Geplaatst: 5 september 2007 Delen Geplaatst: 5 september 2007 Hallo. Ik wil over een tijdje een nieuwe pc gaan samenstellen en zelf in elkaar zetten. Mijn vraag is ofdat ik beter een Quadcore kan kopen met 2gig werkgeheugen of een Dualcore met 4gig werkgeheugen? Een Quadcore met 4 gig werkgeheugen zal niet gaan wegens het budget! alvast Bedankt keffie91 8) Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2007 Ik zou gaan voor een dual core met 2 gig geheugen.... dan zou ik nóg iets kunnen kopen.... :-? ...enne 2 gig met een snelle dual core is snel genoeg hoor... enne off topic: Ik heb een quad met vier wielen... dás ook leuk hoor !! Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2007 Quadcore heeft op het moment nog niet echt veel toegevoegde waarde. Ik zou ook doen wat Outlaw99 zegt. Een dualcore met 2GB en de rest in iets anders investeren. Betere videokaart, grotere harddisk, goede kast, al wat het budget toelaat. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2007 Deze vraag is niet te beantwoorden. Eerst moeten we weten: Wat doe je met je pc? Gebruik je hem om te gamen en office/internet? Of gebruik je hem als workstation (3d renderen, video editing, audio productie etc)? In het eerste geval: dual core in het tweede geval: quad core Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2007 Ik denk dat ik een Intel Duo 6750 ga nemen. Maar dan doe ik er maar 2 gig in. Dan koop ik liever een iets duurdere kast. Ik game niet dus ik heb ook niet echt een snelle videokaart nodig. Alhoewel ik kan het geld ook gewoon in mijn zak houden want ik had de coolermaster elite 330 op het oog. Een goedkope kast (Bij alternate €39) maar ik vind hem mooi en er zit alles in wat ik wil dus. OK bedankt allemaal. Ik weet genoeg laterss keffie91 Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2007 QuadCore vreet energie en vergeleken met een DualCore echt niet veel sneller, we moeten nog eventjes wachten alvorens zo'n systeem aan te schaffen. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2007 Ik heb ook een Coolermaster 330 of 331, maar maakt op zich niet zoveel uit, zorg er wel voor dat je nog een systeemfannetje aanschaft voor de luchtstroom. Verder is de kast eigenlijk helemaal open, er zitten kleine gaatjes in, die niet op een foto te zien zijn en verder rammelt het een beetje met een raptor, waarschijnlijk niet met perpendiculaire schijven, wat de meeste nieuwe zijn. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2007 [quote:9f15547936="willemjacques"]QuadCore vreet energie en vergeleken met een DualCore echt niet veel sneller, we moeten nog eventjes wachten alvorens zo'n systeem aan te schaffen.[/quote:9f15547936] Nope, dit is toch echt een onzinnig antwoord... Ik heb zelf sinds vandaag een quadcore.. en ik benut het potentieel hiervan volledig. Ik werk veel met video-editing/motion graphics applicaties (premiere/after effects), daarnaast ben ik ook erg aktief met 3d modelleren. Ook deze software benut mijn 4 cores perfect. Zie het als volgt. Ik maak een draadmodel in 3d. Deze ga ik renderen tot een animatie van pak hem beet 10 seconden. 10 seconden animatie is 10x 25 Frames p/sec = 250 frames. 1 frame renderen duurt op een single core 40 seconden en op een quadcore 10 seconden. dus single core = 250 x 40 sec = 10.000 sec = 166,6 minuten = dik 2,5 uur rendertijd. op mijn quadcore is het: 250x10= 2500 seconden = 41 minuten rendertijd. Tijd is geld.. zo ook rendertijd. Dus ja.. een quad core heeft wel degelijk zin.. MITS je applicaties gebruikt die er gebruik van maken. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2007 Juist, mits je applicaties gebruikt die er gebruik van maken. Maar je bent toch niet alle tijd aan het renderen ? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2007 [quote:1eee1c4822="D'acide"]Nope, dit is toch echt een onzinnig antwoord... Ik heb zelf sinds vandaag een quadcore.. en ik benut het potentieel hiervan volledig.[/quote:1eee1c4822] Geen onzinnig antwoord, maar kort door de bocht. Mensen met jouw gebruiksprofiel zijn relatief zeldzaam. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2007 Ik heb gelezen dat het moeilijk is om niet enthousiast te raken voor QuadCore systemen. Alleen mijn PC zal ook rekening moeten houden met het stroomverbruik, de extra koeling om de processor koel te houden en een moderne snelle grafische kaart die stroom vreet. De stroomleverancier zal erg blij zijn mij als klant te hebben. Nou ja ik kan mij vergissen mijn Dualcore is zuinig en voor mijn toepassingen snel genoeg. Terwijl ik wel uitkijk naar een Quadcore alleen wacht nog eventjes af. Processoren: Voor de Dual2Core reeks processors geeft Intel een verbruik op van 65 W. Intels Quadcore processors verbruiken afhankelijk van het model 105 W tot 130 W. Grafische kaarten: Een zeer snelle high-end grafische kaart de Geforce 8800 GTX gebruikt zo in zijn eentje 200 W. Maar een middensegmentkaart zelfs ook nog altijd enkele tientallen watts aan stroom. Harde schijven standaard 7 en 8 W aan stroom. Voedingen bestaan ook uit zuinige en minder zuinige modellen. Een krachtige voeding van 350 W is eerder een slecht dan een goed idee. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2007 [quote:c96a557110="willemjacques"]Ik heb gelezen dat het moeilijk is om niet enthousiast te raken voor QuadCore systemen.[/quote:c96a557110] Voor de meeste mensen zijn quad cores voorlopig nutteloos. Consumentensoftware is zelden in staat gebruik te maken van meer dan 2 cores. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2007 [quote:dfdd40de2f="egslim"][quote:dfdd40de2f="D'acide"]Nope, dit is toch echt een onzinnig antwoord... Ik heb zelf sinds vandaag een quadcore.. en ik benut het potentieel hiervan volledig.[/quote:dfdd40de2f] Geen onzinnig antwoord, maar kort door de bocht. Mensen met jouw gebruiksprofiel zijn relatief zeldzaam.[/quote:dfdd40de2f] Daar heb je gelijk in.. Ik doelde meer op het feit dat de topicstarter nog niet had aangegeven waarvoor hij zijn pc wilde gebruiken... Zolang dat niet duidelijk is, is het niet mogelijk om een passend antwoord te geven. it can go either way :) Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2007 Het gros van de software maakt zelfs amper gebruik van twee cores. Het is heel gewoon dat bij gamen één core voluit draait, en de ander op 20% of zo. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2007 Ik zou voor 4 Gig dualcore. Mijn ervaring is dat vista standaard 800 mb gebruik zonder dat je wat doet. In plaats van xp 100 mb En 4 cores worden nog niet egt benut. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2007 Ik zou de vergelijking dualcore versus quadcore willen zien ... Ik denk dat de vergelijking single core - quad core niet op zijn plaats is.... Volgens mij valt die vergelijking (dual core versus quadcore) niet zó erg positief uit voor quad core als wanneer single core en quadcore worden vergeleken.... enne... zou in dat geval 2 gig werkgeheugen versus 4 gig niet beter zijn? (Maar ik heb helaas niet de middelen om zo'n vergelijking te doen...) :roll: [/quote] Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2007 Ik zou zelf gaan voor Dual2Core met 2 Gb aan werkgeheugen en dat lijkt mij voldoende. Met meer geheugen kom je in de buurt voor een 64 bits systeem alleen dan moet je veel concessies doen en je weet alle huidige software draait niet altijd onder een 64 bits systeem, misschien net dat stukje software dat je graag wilt gebruikt. Maar 64 bits is wel blits natuurlijk. Een niet al te dure grafische kaart en dan passief gekoeld voorlopig nog een DirectX 9 dan heb je toch nog een leuk systeempje. De Grforce 8800 gts en 8600 gts DirectX 10 3D kaarten vreten stroom en daar is nog zo weinig software voor, dat is de reden dat ik zelf nog eventjes wacht. Neem een leuk moederbord met intern SaTA schijven maar ook een e-SaTA aansluit mogelijkheid dat is ook heel erg prettig voor het geval je ooit een externe disk op e-SaTA wilt aansluiten. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2007 Directx10 kaarten doen het prima met Directx9, beter dan DX9 kaarten ;) De snelste DX9 kaarten zuipen ook aardig wat wats (afhankelijk van welke je neemt natuurlijk) Dus het is eigenlijk geen argument en tja, high end vebruikt relatief gezien vrij veel, daarom gebruik ik voor dagelijks langdurig gebruik een simpel pctje en voor gaming/zware app's een vlottere pc die dus minder aan staat. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2007 Ik heb op dit moment een ATI Radeon X1600 passief gekoelde grafische kaart. Voor mijn systeem gewoon goed een prestatie index onder Vista Business van 5.3 nou meer heb ik momenteel niet te wensen. Spelletjes speel ik niet, maar doe wel aan video encoding met oa. TMPGEnc DVD Author 3 en TMPGEnc Xpress en dat gaat razend snel. Verder heb ik als leuk onderdeeltje ook nog eens VMWare Windows XP Pro SP2 op dezelfde PC draaien en dat onder Windows Vista Business en het draait als een tierelier zo goed. Ben zeer tevreden met mijn Dual2Core en motherboard Intel D975XBX Extreme serie en 2 Gb intern geheugen, alleen helaas geen e-SaTA die mis ik wel, nu moet ik dat met USB doen veel langzamer maar het went wel ( voor back-up met Acronis True image ). Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2007 [quote:aeac09fec3="willemjacques"]Ben zeer tevreden met mijn Dual2Core en motherboard Intel D975XBX Extreme serie en 2 Gb intern geheugen, alleen helaas geen e-SaTA die mis ik wel, nu moet ik dat met USB doen veel langzamer maar het went wel ( voor back-up met Acronis True image ).[/quote:aeac09fec3] Je kan een Vantec Nexstar 3 behuizing kopen http://tweakers.net/pricewatch/133672/Vantec-Nexstar-3-(3.5-inch-SATA-USB-2.0-eSATA-Zwart-Voeding).html Hier zit een eSATA bracket bij. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.