anoniem Geplaatst: 2 september 2007 Delen Geplaatst: 2 september 2007 Ik zette vanochtend mijn computer aan, en opeens een herrie uit m'n computer. Kast zat dicht, en ik verdacht mijn harddisk. Leek op een soort tikken van de HDD, dus ik dacht, die gaat dood. Ik mijn computer opnieuw opstarten en nog niks veranderd. Kast opengemaakt, goed bij de HDD geluisterd niks. CPU koeler ff stil gehouden, nog steeds herrie. GPU koeler ff stil gehouden, nog steeds herrie. Nu maakt mijn voeding dus een irritant geluid, de fan die aan de onderkant zit van de voeding. Als ik die stil houd met een schroevendraaier, hoor ik m niet meer. Oorzaak gevonden dus. Nu deed ik nog net voordat ik dit bericht ging typen nog een keer de schroevendraaier er tussen. Ik hoorde nu een raar geluid, en er plofte behoorlijk wat stof uit. Fan lijkt het nu weer bijna geruisloos te doen. Moet ik het nu zo laten, of moet ik me nog ergens zorgen over gaan maken? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 2 september 2007 ik zou die hele fan even stofvrij maken. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 2 september 2007 En hoe doe ik dat? Heb daar helemaal geen ervaring mee. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 2 september 2007 Je zou eigenlijk een busje perslucht moeten hebben. dat moet wel werken denk ik. Zolang je de voeding maar niet open maakt. die condensator kan behoorlijk wat voltages opslaan en kan zelfs met 5 Amp je leven veranderen :wink: Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 2 september 2007 Haal de voeding er even uit (vier schroefjes aan de achterkant), even open maken (vier schroefjes aan de bovenkant). Even goed schoonblazen, of met een zacht kwastje vegen. Even goed kijken of er niets doorgefikt is. Als de fan niet meer draait, zou ik die vervangen. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2007 [quote:c3e32bd6ad="gerben"]even open maken[/quote:c3e32bd6ad] LETOP! Maak met uw schroevendraaier nooit een computervoeding open! In een voeding zitten onderdelen, genaamd "Condensator" deze houden voor lange tijd hoge voltages vast (ook als de computer uit staat). Het aanraken van deze onderdelen is slecht voor de gezondheid, en kan zelfs dodelijk zijn! bron: http://proto4.thinkquest.nl/~lld523/index.php?id=pcbouwen_voorbereiding ik zou dus toch uiterst voorzichtig zijn met het open maken van een voeding! meestal zitten er ook geen eens schroefjes in juist vanwege de veiligheid. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2007 Oke dat doen we dan maar niet. Heb m een beetje schoongeblazen, en tot nu toe werkt het nog gewoon goed, geen herrie :) Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2007 Ik heb al tientallen voedingen uit elkaar gehad, en nog nooit problemen gehad met een condensator. Je moet natuurlijk niet de stekker in het stopcontact laten zitten, maar dat kun je zelf ook wel bedenken. En je hoeft ook niets aan te raken in de voeding. Gewoon even schoonblazen, of met een kwastje het stof eruit vegen. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2007 Ook zijn er van die schroevendraaiers waarbij je geen schok krijgt als je zo'n condensator aanraakt (voor als je 100% zeker wil zijn dat je geen schok krijgt). :D Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2007 Zoiets bedoel je: http://www.mclendons.com/img/products/10/10418080.jpg Ik gebruik een gewone kruiskop schroevendraaier. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2007 Ja sorry hoor, Maar ik vind het een kwalijke zaak dat er geadviceerd word om een voeding te openen. je hoeft niets aan te raken natuurlijk. Niets hoeft, Maar de kans is er. En dat is al genoeg. het heeft ook niets met de stekker er in of er uit te maken. En wat voor de een logisch is, Is voor de ander iets minder logisch. Feit is nu eenmaal dat er een condensator in dat ding zit wat een grote hoeveelheid spanning opbouwd. En dan kun je het belachelijk vinden of niet, Maar de kans dat het fout gaat is gewoon aanwezig. Daarom zitten er in de meeste voedingen niet eens schroefjes. Dus als je al iemand adviceerd om een voeding te openen? zeg er dan op zijn minst bij waar die persoon op moet letten omdat het levensgevaarlijk kan zijn. En dan nog..... En wat logica betreft? http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=177603 Al was't alleen maar om te zeggen dat zelfs de meest ervaren knutselaar fouten maakt. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2007 Ik vind het een kwalijke zaak, dat jij onnodig paniek zaait. Als jij je pc niet aardt, staat er 115V op de behuizing. Wat in principe ook dodelijk kan zijn. Als de voeding doorfikt, kan er 230V op de behuizing komen te staan. Wat ook weer dodelijk kán zijn. Dan zou je dus geen pc meer in huis kunnen hebben. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2007 [quote:78dd7e5604]Niets hoeft, Maar de kans is er. En dat is al genoeg. [/quote:78dd7e5604] [quote:78dd7e5604]Als de voeding doorfikt,[/quote:78dd7e5604] dan slaan de stoppen door. en bovendien probeert eduard volgens mij vooral duidelijk te maken dat men voorzichtig moet zijn met het openmaken van electrische apparaten waar veel spanning op staat, en het adviseren van het openmaken van een electrisch apparaat alsof het niets is. Misschien weten anderen wel een stuk minder van voedingen als jij. [b:78dd7e5604]Als het noodzakelijk is adviseer dan op zijn minst om voorzichtig te zijn[/b:78dd7e5604] en bijvoorbeel rubberen handschoenen te dragen en schoenen met rubberen zolen, gewoon voor de zekerheid. Je kan immers nooit weten hoe ervaren iemand is, en zoals eerder gezegd: voor sommige mensen is iets misschien heel logisch maar voor anderen niet. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2007 Tsja, ik blijf het paniekzaaierij vinden. Ik heb nog nooit een schok gehad van een computervoeding. En ik doe beslist niet voorzichtig. Zelfs van 230V ga je niet meteen dood. Dat gebeurt eigenlijk alleen als je met blote voeten op een natte vloer staat. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2007 Maar die condenstatoren gaan echt wel een keer leeg hoor. Ik heb laatst ook een voeding uit elkaar gehaald, had er nog een over, en wilde nog een extra fannetje :P . Maargoed i.d.d. niks gebeurd. Volgensmij is het echt gekheid. Anders laat je voor de zekerheid de stekker er vannacht uit, en doe je het morgenochtend. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2007 Ik wil geen paniek zaaien, Maar we hebben het met een condensator niet meer over 110V of 220V maar over 10.000V Een voeding is een omvormer die 220V omzet in 12 en 5V, En daar moet het nogal wat voltages voor opslaan. Ik rij met mijn fiets meestal door rood. En sja.. tot nu toe is het nooit fout gegaan. Maar daarom ga ik geen andere mensen adviceren om dat ook te doen. Wellicht heb jij (Gerben) ondanks het warning label, Ervaring in het open maken van een voeding. En dat je niet voorzichtig doet is de routine. Maar vele mensen weten niet hoe gevaarlijk een condensator kan zijn. En ik wil daar gewoon op wijzen. Ik hoop dat, dat gewoon kan. Ik zou persoonlijk geen oog dicht doen als ik mensen iets adviceer wat gevaarlijk kan zijn, En ze er niet op wijs. that's all. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2007 [quote:24d63d0a5b="Japie III"]Maar die condenstatoren gaan echt wel een keer leeg hoor[/quote:24d63d0a5b]precies. maar dat moet je maar net ff weten :wink: Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 september 2007 [quote:21167941dd="eduard33"]Ik wil geen paniek zaaien, Maar we hebben het met een condensator niet meer over 110V of 220V maar over 10.000V Een voeding is een omvormer die 220V omzet in 12 en 5V, [/quote:21167941dd] Eduard, je rammelt wel wat dingen door mekaar hoor. :) Bij een geschakelde voeding (in een pc dus), wordt een transformator primair aangestuurd met [b:21167941dd]Pulsen[/b:21167941dd] die inderdaad 10000 volt [b:21167941dd]Kunnen[/b:21167941dd] bedragen, maar dit is enkel het geval bij een werkende voeding. Deze spanningspieken kunnen je wel een serieuze schok geven, maar kunnen geen hoge stroom afleveren, je zal er dus enorm van schrikken, maar als je geen pacemaker hebt, totaal ongevaarlijk. :P Wat betreft de condensators; primair kan de spanning maximum oplopen tot 380V DC, deze lading [b:21167941dd]Kan[/b:21167941dd] er enige tijd bewaard blijven (tot +- 45 minuten) maar zeker hier,is de opgeslagen energie zo klein, dat zelfs je haar niet overeind gaat staan. :lol: Toevoeging; er is slechts één condensator die 380V kan opslaan, dit is in de primaire voedingskring, secundair, gaat dit tot 24V. :o Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 10 september 2007 Wat ik altijd doe is de de stekker eruit en dan direct even de powerknop van de pc indrukken. Als je de zijkap eraf hebt dan zie je meestal de ventilatoren nog een paar rondjes maken.. Een voeding hoort een grote weerstand te hebben die er voor zorgt dat de elco's leeglopen. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.