anoniem Geplaatst: 1 september 2007 Delen Geplaatst: 1 september 2007 Na de tutorial op hardware.info te hebben gelezen ben ik gister aan de slag gegaan met het overklokken van mijn processor. Momenteel heb ik mijn Conroe E6600 op 3.015 Ghz lopen. Nu zijn de instellingen dus alsvolgt: CPU Frequency: 335 CPU Vcore Voltage: 1.2850V Het maximale waarop ik de instellingen krijg is: CPU Frequency: 340 CPU Vcore Voltage: 1.3000V Wanneer de computer is opgestart loopt hij bij deze instellingen al regelmatig vast! Ik snap eigenlijk niet echt waar dit aan ligt, omdat ik met mijn hardware eigenlijk wel verder zou moeten kunnen overklokken! Moederbord: Asus P5B Processor: Intel Core 2 Duo E6600 Geheugen: 2 x 1 GB Kingston DDR2-667 (PC2-5300) Het enige wat het misschien zou kunnen zijn is mijn Geheugen, aangezien ik mijn DRAM Frequency eerst op een 1:1 verhouding heb gezet en het aanbevolen is om dan een DDR2-800 geheugen te gebruiken! Kan iemand mij raad geven? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2007 Zeer gerede kans dat het je geheugen is. Dat wordt, zonder dat je daar instellingen voor pleegt, mee overgeklokt en gemiddeld is je geheugen minder overklokbereid dan een fors op te voeren E6600. Zet je geheugen op een lagere snelheid in je BIOS zodat het niet of niet sterk over z'n standaardsnelheid heenkomt bij de overklok. Dus: X procent overklok --> geheugen dezelfde X procent lagere snelheid geven. En inderdaad: als je geheugen plaatst dat bijv. standaard 40% sneller draait dan je CPU kun je je CPU 40% overklokken zonder dat je wat aan het geheugen hoeft te doen. Dit los van andere mogelijke beperkingen van je systeem. En: overklokkers hebben de neiging naar prachtige waardes te kijken die anderen behalen. Maar zelfs met dezelfde komponenten kun je vaak lang niet zover komen: de ene 6600 is de andere niet, het ene Asus mobotje is het andere niet. Ook geheugenreepjes van hetzelfde merk/type kunnen ruim verschillen in overklokpotentieel. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2007 Dat is erg behulpzaam. Allereerst moet je je BIOS updaten, wees er zeker van dat exact de P5B hebt want er bestaan verschillende versies van, ga naar de asus site and download de nieuwste bios. Je kunt met www.cpuid.com kijken wat je moederbord exact is. 340mhz met 667 ram moet lukken, als hij op 1:1 staat, dan draait hij dus op 680, wat te halen moet zijn. Als je wil overklokken, moet je de volgende waarden veranderen, naast natuurlijk de FSB en geheugensnelheid, de CPU voltage, FSB (NorthBridge) Voltage en evt. RAM voltage. De bottleneck hierin is het ram geheugen, dus je moet eerst de maximale snelheid van het ram bepalen, dat doe je door de multiplier van de processor op 6 te zetten (ipv 9), de NB voltage een stapje (of twee .05/0.1) te verhogen. De FSB op 333mhz te zetten en dan bijv steeds met 7mhz verhogen. Om het te testen heb Orthos of Prime nodig, er is weinig voor nodig om Orthos vast te laten lopen dus een minuutje of 2 is al genoeg om de stabiliteit te testen. Je kunt het geheugen voltage ook verhogen, als je geen overclockers geheugen hebt, ga dan niet verder dan 2.0v. Stel dat je maximale snelheid 360mhz, dan kun je de multiplier weer naar 9 verzetten, maar zorg dan wel dat hij genoeg electriciteit krijgt. 1.3volt op 3ghz is echt te weinig, dus zet hem op 1.4v. Maximaal veilig is 1.5v. Dus het belangrijkste voor stabiliteit is exact het juiste geheugen voltage en een voldoende voltage voor de CPU en FSB. Voor de laatste twee maakt het niet zoveel uit. Verder kun je nog de memory latency tweaken, als je bijv CL4 (4-4-4-12) geheugen hebt dan heb je bij benadering overclockers geheugen, om hogere snelheden te halen, kun je de latency op 5-5-5-15 zetten, daar zijn ook uitgebreide menuutjes voor in de Asus bios. Zorg er natuurlijk wel voor dat de Northbridge/moederbord niet boven de 48C komt en de processor niet boven 55C, anders moet je toch echt een stapje terug doen. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2007 De e6600 mag meer dan 55° bedragen, alle overclockers van hardware info forum houden stressed max 62°C aan. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 2 september 2007 Ja maar het is niet zo gezond als dat ding constant op 62C blijft. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 september 2007 Auteur Delen Geplaatst: 2 september 2007 Stressed wel te verstaan, hoeveel keer worden de cores 100% belast? Niet veel zou ik zeggn. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.