anoniem Geplaatst: 20 augustus 2007 Delen Geplaatst: 20 augustus 2007 Ik heb een Epox 8RDA+ moederbord met daarop een AMD Athlon XP 2700+. Sinds een paar weken begint de PC na het aanzetten eerst een tijdje te zeuren dat de Vdd te laag is en na een tijdje draait hij zonder problemen. Helaas tot vannavond, we kregen Windows niet meer uit de screensaver, de PC hing. Na een reset via het knopje op de kast bleef het BIOS opstartscherm staan met een aantal meetwaardes, rpm fans en diverse temperaturen en voltages. De Vdd waarde was rood gekleurd en schommelde rond de 1,2 V. ik kan me herinneren dat in goede tijden deze waarde ergens rond de 1,7 V lag. Kan iemand mij vertellen waar de Vdd precies voor is? Ook ben ik erg benieuwd naar wat er nu mis is. Voeding, moederbord, CPU, ... ? Kleine aanvulling : ik had de PC een tijd uitgezet, waarna opstarten weer lukte. Alleen was de CPU monitoring tool (behorend bij m'n mobo) constant aan het piepen omdat de Vdd te laag was. Na ongeveer 10 minuten draaien is de Vdd gestegen en schommelt nu tussen 1,4 en 1,6 V Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2007 Ik heb ook een Epox moederbord met daarop een AMD Athlon XP 2400+. Bij mij is de Vdd waarde ook rood gekleurd en schommelt tussen 1,4 en 1,6 V. Hij blijft niet langer dan een uur aan staan. Dan valt ie zonder waarschuwing uit en start opnieuw op. Ik heb op internet gezocht, maar er zijn maar weinig mensen met dit probleem te vinden. Hier en daar zegt iemand dat je de voltage op 2.0V moet zetten, maar als je (zoals ik) de Epox 8rda+ rev 1.0 hebt dan kan je dat alleen bereiken door te solderen. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2007 [quote:8bb2ec18ee="tweeduizendsteven"]Ik heb ook een Epox moederbord met daarop een AMD Athlon XP 2400+. Bij mij is de Vdd waarde ook rood gekleurd en schommelt tussen 1,4 en 1,6 V. Hij blijft niet langer dan een uur aan staan. Dan valt ie zonder waarschuwing uit en start opnieuw op. Ik heb op internet gezocht, maar er zijn maar weinig mensen met dit probleem te vinden. Hier en daar zegt iemand dat je de voltage op 2.0V moet zetten, maar als je (zoals ik) de Epox 8rda+ rev 1.0 hebt dan kan je dat alleen bereiken door te solderen.[/quote:8bb2ec18ee]Jij hebt inderdaad dezelfde symptomen met je mobo. Ik heb het zoeken naar een oplossing opgegeven omdat er inderdaad heel weinig over dit probleem te vinden is. Epox is failliet dus daar is ook niets meer te bereiken. Ik ga me nu bezighouden met het volgende probleem, componenten uitzoeken om m'n computer bijna helemaal opnieuw op te bouwen met nieuwere hardware. Ga jij nog verder proberen om een oplossing te vinden? Ik ben wel benieuwd of er heel misschien toch nog iets aan te doen is. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2007 Is er ook een visuele inspectie uitgevoerd op bol staande en/of fysiek lekkende condensatoren? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2007 [quote:a593ede47f="Lange Pier"]Is er ook een visuele inspectie uitgevoerd op bol staande en/of fysiek lekkende condensatoren?[/quote:a593ede47f] Ik ben idd in het verleden condensatoren tegengekomen die bol stonden en waar roestkleurige pus uit kwam. Toch heeft dit een lange tijd geen effect gehad op de prestaties. Is mijn moederbord nu stervende? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2007 Terminaal noemen ze dat geloof ik. Die smurrie is het elektrolyt, als dat weg is zakt de capaciteit in elkaar. Tja, en bij een circuit die niet zo van belang is zou het weinig uit kunnen maken, die condensatoren zijn weerstanden voor gelijkspanning en indien die electrisch lekken, anders dan fysiek, en je krijgt een stroomval, zal doordoor ook de spanning afnemen. Je kunt ze wel vervangen maar vaak zijn het toch modellen die je niet makkelijk vind bij een electronicazaak, overigens zie je de echte electronica zaken bijna niet meer, Conrad zou nog kunnen. Normaal kun je ze gratis krijgen bij de moederbordfabrikant, alleen zal dat nu niet meer lukken. Misschien van een ander overleden bord afhalen en gebruiken, dienen wel de voltages en de waarden hetzelfde te zijn. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2007 Bedankt voor de tip, maar ik denk dat ik een nieuwe pc ga kopen. Ik heb al een leuk dingetje op het oog: KS775 Intel Core 2 Q6600 Quadcore SET 2GB DDRII 533MHz ( 2 x 1GB ) S775 ASUS P5B-MX/WiFi-AP,PCIe S-ATA 500GB HITACHI 380WATT BIGFAN Voeding - Low Noise SAMSUNG DVD +/-RW DUAL Zwart ENLIGHT Matx Tower 2402 350WATT PCIe nVidia 8600GT 256MB Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 7 november 2007 Is die quad core niet een beetje een overkill voor de rest van het systeem? En denk je dat die voeding voldoende sap gaat leveren? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 16 november 2007 Ik heb mijn computer helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Vervolgens heb ik hem weer in elkaar gezet en een tijdje laten rusten. Bij reboot heb ik in de bios de Fail Safe Settings geladen en vervolgens doet hij het weer perfect! Geen uitval meer! :D Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.