Ga naar inhoud

Geheugenuitbreiding: welke instellingen voor DDR400 ipv DDR3

Aanbevolen berichten

Ik heb een Epox 8RDA+ moederbord met een AMD Athlon XP 2700+ CPU. Op het moederbord zit een NVidia nForce2 Ultra 400 chipset. Een aantal jaren heeft er een Kingston 512MB DDR PC2700 333MHz geheugenmodule ingezeten. Omdat het moederbord 400MHz ondersteunt heb ik deze 512MB module vervangen door 2x Kingston 1GB DDR PC3200 400MHz geheugenmodules, in totaal dus 2 GB. Bij opstarten van m'n PC geeft het BIOS aan dat er 2GB geheugen in zit wat draait op 333MHz in Dual-Channel configuratie. Dit is dus nog geen DDR400. Ik ben geen expert voor wat betreft de huidige technieken van geheugens, dus mijn vraag is nu hoe ik van DDR333 naar DDR400 kan gaan. Iemand een idee? In m'n BIOS staan de CPU en geheugeninstellingen op 'Optimal'. Ik heb op dit forum gelezen over de tool CPU-Z, dus die heb ik ff gedownload en gedraaid. Niet alle gegevens die met CPU-Z gepresenteerd worden zeggen mij wat. Als het nodig is kan ik CPU-Z gegevens plaatsen in dit topic. Alvast bedankt voor eventuele uitleg.
Link naar reactie
Je processor heeft een 333MHz fsb. Dan kun je er wel sneller geheugen in zetten, maar je computer blijft het geheugen ook op 333 draaien. Tenzij je het geheugen anders instelt, met een afwijkende memory divider, en dus asynchroon gaat draaien. Wat op zich vrij weinig effect heeft.
Link naar reactie
[quote:60e1ddcaad="gerben"]Je processor heeft een 333MHz fsb. Dan kun je er wel sneller geheugen in zetten, maar je computer blijft het geheugen ook op 333 draaien. Tenzij je het geheugen anders instelt, met een afwijkende memory divider, en dus asynchroon gaat draaien. Wat op zich vrij weinig effect heeft.[/quote:60e1ddcaad]Dus de enige manier om 400MHz te halen is m'n CPU te vervangen door eentje die een FSB van 200 ipv 166MHz heeft. Maar die zijn niet meer te krijgen, alleen 2ehands. Dus laten we het voorlopig maar zo, ik heb nog niet de behoefte om m'n moederbord te aan vervangen, want dan moet er waarschijnlijk nog meer vervangen worden omdat het anders niet past. In ieder geval bedankt voor de uitleg.
Link naar reactie
Als je bios het toelaat, kun je wel asynchroon draaien. Levert bij de meeste software weinig winst op. Maar je kunt het allicht proberen. Het spul is inderdaad verouderd. Maar als het verder nog voldoet, is er geen reden om te gaan upgraden. Mocht je dat wel willen, dan was de aanschaf dat geheugen mogelijk niet zo heel erg slim. Het is tegenwoordig allemaal DDR2.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

• Nieuwe aanmaken...