anoniem Geplaatst: 27 juni 2007 Delen Geplaatst: 27 juni 2007 Ik ben bezig een nieuw systeem samen te stellen. Het doel is om vooral grafische programma's als Photoshop, InDesign, etc. lekker vlot te laten draaien. Er worden geen spelletjes op het systeem gespeeld, of andere zware 3D-applicaties op gedraaid. Het budget is €1000,- inclusief een nieuw 19" scherm en OS. Verder moet de videokaart 2 monitoren kunnen ondersteunen. Dit is de configuratie waaraan ik zit te denken: Antec NSK6500 Incl. 430W voeding (€96,00) Intel Core2Duo E6600 (€193,34) MSI P965 Neo2-FI (€94,82) Kingston DChannel 2 GB Kit PC6400 (€98,71) MSI NX8600GT-T2D256EZ (€134,36) Seagate Barracuda 7200.10 250 GB (€58,44) NEC 7170S S-ATA DVD-brander (€30,55) TEAC 7in1 FDD+Cardreader (€25,01) Windows Vista Home Premium 32-bit (€84,49) Totaal systeem €815,72 Wat betreft de monitor twijfel ik tussen de Acer AL1917Fsd (€188,84) en de Acer AL1951Es (€229,16). Beide zorgen ervoor dat ik iets over budget ga, maar dat is geen probleem. Ik twijfel voornamelijk over de Brightview afwerking van de AL1951Es, dus ik moet gewoon nog een keer in de winkel kijken. Natuurlijk ben ik heel benieuwd naar jullie mening over dit systeem, dus brand los! GrtZ, S@mmy Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2007 Mooie samenstelling. Je zou trouwens ook kunnen kijken naar een Antec Sonata II behuizing (plus 450W voeding): niet of nauwelijks duurder, maar wel nog degelijker en stiller dan de NSK6500. Enne, zou je niet een enkele 22" monitor (1680x1050 pixels) kunnen nemen i.p.v. 2x een 19" (1280x1024 pixels)? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2007 De Sonata II is zelfs goedkoper. Je kiest voor een gamersscherm, met snel TN paneel. Dat lijkt me geen goed idee, aangezien je aan beeldbewerking doet. Deze schermen zijn niet kleurecht en hebben een beperkte kleurweergave. De eerste heeft alleen vga, en dat is wat minder scherp dan DVI. Kijk eens naar de Samsung 940Fn of de 214TW. Beide hebben een voor jou doel geschikter PVA paneel. Als je niet gaat overklokken, kun je net zo goed PC4200 of 5300 nemen. Scheelt weer 3 tientjes. Ik zou een wat grotere schijf nemen. 500GB is al voor minder dan 100 euro te krijgen. Denk dat je mogelijk toch wel veel met grote bestanden werkt? Ik zou een samsung of lite-on brander nemen. Videokaart zou misschien ook wel wat lichter kunnen, als je toch niet gaat gamen. Een 8500GT is voor jou ook al genoeg. Zijn er ook wel in passieve gekoelde uitvoering. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2007 Als je niks 3digs doet volstaat een veel simpele videokaart ook nog wel. Een 8-serie is natuurlijk best interesant qua techniek voor video (purevideo ofzo), dus wellicht een passief gekoelde 8500 : http://www.azerty.nl/producten/product_detail/160/33071/gv-nx85t256h.html http://www.azerty.nl/producten/product_detail/160/31416/en8500gt-silent-htd-256m.html Nadeeltje is alleen 1 x dsub vga en 1 x dvi... Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2007 Bedankt voor jullie reacties, Wat de videokaart betreft, hebben jullie wel gelijk. Als ik een Asus EN8500GT 256 MB Silent neem (€83,05) heb ik toch een dubbele DVI aansluiting en hij is passief gekoeld. PC5300 geheugen erin scheelt ook weer iets en overklokken ben ik toch niet van plan. De harde schijf is voldoende. In het netwerk staat ook nog een schijf van 500GB, daar staat veel op wat ik niet direct nodig heb. Hou ik de schijf in mijn PC overzichtelijk. Samsung brander scheelt ook weer iets op de rekening, dus het totaal komt dan op €735,72 Er is dus budget voor een betere monitor. Ik blijf wel bij een 19", dit is groot genoeg om lekker op te werken. En daarnaast vind ik een dual-screen oplossing ideaal als je meerdere programma's naast elkaar wilt gebruiken. Systeem ben ik wel tevreden over, maar over het scherm ga ik mijn hoofd nog maar eens breken... :-? GrtZ, S@mmy Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2007 Ik zou in jouw geval voor een E6320/6420 gaan in plaats van een E6600. Scheelt je ook weer wat. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 28 juni 2007 Ik heb nog eens nagedacht en heb in ieder geval gekozen voor de Sonata III kast. Is wel wat duurder, maar ik vind hem mooier afgewerkt dan de Sonata II. Daarnaast heb ik ook nog naar wat andere PVA schermen gekeken. Die Samsung 940Fn is een mooi scherm, goed strak beeld. De verkoper wees mij ook op de Acer AL1923, eveneens een 19" PVA scherm maar aanzienlijk goedkoper. In de winkel stond hij voor €219,- maar hij zal bij de diverse online winkels wel wat goedkoper zijn. Iemand een mening hierover? GrtZ, S@mmy Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 28 juni 2007 Ik vind die acer schermpjes er altijd wel strak uitzien. Het is wat budgetteriger. Maar inderdaad wel PVA. http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=5397&GROEP_ID=155&TAB=specificaties http://www.acer.nl/acereuro/wr-resource/2198111511/upload/E0Entity3/8/DSH_Office_NL_161105_final.pdf Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 28 juni 2007 [quote:7369e63765="gerben"]Ik vind die acer schermpjes er altijd wel strak uitzien. Het is wat budgetteriger. Maar inderdaad wel PVA. [/quote:7369e63765] Mee eens, maar ik was wel over de kwaliteit en het beeld wel erg te spreken. Ik heb tot nu toe geen negatieve ervaringen met Acer laptops, maar heb nog geen scherm van Acer gehad. Misschien dat ik de stap toch ga nemen, ik vind het prijsverschil met de Samsung 940Fn wel behoorlijk. Zelfs die is nog goed geprijsd, want ik heb ze vandaag ook vele malen duurder gezien :lol: GrtZ, S@mmy Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 28 juni 2007 Ja, die prijs valt mij ook heel erg mee, voor een pva scherm. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 28 juni 2007 Ander 'probleempje': Naast het MSI Neo2-Fi moederbord, heb ik ook mijn oog laten vallen op het Intel DP965LTCK moederbord. Iemand hier een voorkeur? GrtZ, S@mmy Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 28 juni 2007 Niet per se, Intel maakt goede borden. Ook wel duurder weer zeker? Kijk nog wel even, of de features een beetje hetzelfde zijn. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 28 juni 2007 [quote:a91483d78a="gerben"]Niet per se, Intel maakt goede borden. Ook wel duurder weer zeker? Kijk nog wel even, of de features een beetje hetzelfde zijn.[/quote:a91483d78a] Nee, de prijs is nagenoeg hetzelfde. Intel DP965LTCK kost bij Azerty €90,87 en MSI P965 Neo2-FI kost €94,82. Het MSI bord heeft een lange levertijd en Azerty kan me geen uitsluitsel geven over wel of niet hebben van een firewire aansluiting. Het Intel bord is op voorraad en heeft deze wel. GrtZ, S@mmy Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 28 juni 2007 Intel borden zijn over het algemeen goed, kun je dus gerust kopen. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 30 juni 2007 Ik heb het systeem besteld, inclusief het Intel moederbord en de Acer monitor. @gerben: Bedankt voor je inbreng! GrtZ, S@mmy Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 30 juni 2007 Wat heb je uiteindelijk precies besteld? En laat tzt ook even weten hoe ie bevalt. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 30 juni 2007 Uiteindelijk is heb ik het volgende besteld: Intel Core2Duo E6600 Intel DP965LTCK Kingston DChannel 2GB Kit PC5300 Asus EN8500GT Silent 256MB Seagate Barracuda 7200.10 250GB Samsung SH-S183L DVD-speler 12-in-1 Cardreader Antec Sonata III Acer AL1923 + Pixelgarantie Antec TriCool 120mm Logitech Media Keyboard Windows Vista Home Premium Ik heb toch maar een pixelgarantie erbij genomen, omdat ik tot nu slechte ervaringen heb met nieuwe LCD-schermen. Zal je zien dat ik het dit keer niet nodig heb, maar dat 'gokje' neem ik dan maar. Het totale systeem komt hiermee op €1080, bestelt bij Informatique. Dat is €65 duurder dan bij Azerty, maar het scheelt me ruim een uur rijden (enkele reis). Ik wil de onderdelen graag zelf ophalen, want ik vertrouw de pakketdienst niet zo goed met dit soort dingen. Daarnaast is het ruilen een stuk makkelijker (als dat nodig is), omdat Informatique lekker dichtbij is. Als het systeem draait, laat ik wel even weten hoe hij bevalt. Misschien dat ik wel even een benchmark draai. Heb je een suggestie welke? GrtZ, S@mmy Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 30 juni 2007 Mooie sammenstelling :D Ik zelf heb ook net nieuwe computer samenlaten stellen. En zitten de meeste dingen in die jij ook hebt en ik heb er nog geen problemen mee gehad. Goede keuze dus!! Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 juli 2007 Auteur Delen Geplaatst: 1 juli 2007 [quote:f15c206cf6="l0lhoofdje"]Mooie sammenstelling :D Ik zelf heb ook net nieuwe computer samenlaten stellen. En zitten de meeste dingen in die jij ook hebt en ik heb er nog geen problemen mee gehad. Goede keuze dus!![/quote:f15c206cf6] Dat is goed om te horen. Ik moet nog even geduld hebben, van de week kan ik alles ophalen en dan kan het bouwen beginnen... 8) GrtZ, S@mmy Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 juli 2007 Auteur Delen Geplaatst: 10 juli 2007 Het heeft even geduurd, maar het systeem draait! Helaas is de Antec Sonata III kast die ik had besteld veel te laat bezorgd. TNT is het pakket kwijt geraakt en dus zat ik met een berg onderdelen, maar geen kast. Vrijdag toch maar besloten een andere kast bij Paradigit te halen, zodat ik in ieder geval mijn systeem kon bouwen en bij problemen nog tijd had om een onderdeel te ruilen. Gelukkig heb ik dat gedaan, want het geheugen werkte niet. Dit zaterdag omgeruild en toen kon eindelijk de pret beginnen! :lol: Systeem draait heerlijk stabiel en snel. Wel in Vista wat instellingen mbt. de beeldinstellingen aangepast en Windows Defender uitgeschakeld. Dit levert behoorlijk wat extra snelheidswinst op en voorkomt een hoop goed bedoelde, maar zeurderige schermen. Wat Vista betreft, ik ben er tot nu toe erg te spreken over. Drivers zijn voor mijn systeem goed voor handen. Veel gebruikte software draait soepel en stabiel en wat het uiterlijk betreft ben ik helemaal dik tevreden. Het ziet er gewoon gelikt uit. Systeemtechnisch is het een hele vooruitgang tov. een Sempron 3000+. Misschien niet echt een benchmark, maar de Windows Prestatie-index voor dit systeem is een 5. 'Bottleneck' is de grafische kaart, anders een 5,3 Niet slecht als de maximale score 6 is! Verder nog geen gekke of onbegrijpelijke dingen tegengekomen, mochten die zich voordoen, dan horen jullie het. GrtZ, S@mmy PS. check mijn advertentie voor de veel te laat gearriveerde Sonata III kast. [url]http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=176779[/url] Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.