Ga naar inhoud

1GB geheugen bijkopen, welke?

Aanbevolen berichten

Ik heb een PC van de Lidl laatst gekocht met 1 GB intern geheugen. Nu wil ik daar nog 1 GB bijkopen. Nu vraag ik me dus af welke geheugen strips ik erbij kan kopen. Ik weet dat het eigenlijk wel belangrijk is om een identiek geheugen strip erbij te kopen, maar ik denk dat deze nergen te krijgen is. Via het programma Everest verkrijg ik de volgende gegevens: Eigenschappen Geheugenmodule: Modulenaam Qimonda 64T128020HU3SA Serienummer 0920E813h (333979657) Fabricagedatum Week 14 / 2007 Modulegrootte 1024 MB (2 ranks, 4 banks) Moduletype Unbuffered DIMM Geheugentype DDR2 SDRAM Geheugensnelheid DDR2-667 (333 Mhz) Modulebreedte 64 bit Modulespanning SSTL 1.8 Foutdetectiemethode Geen Verversingsfrequentie Gereduceerd (7.8 us), Self-Refresh Geheugeninstellingen @ 333 Mhz 5-5-5-15 (CL-RCD-RP-RAS) / 20-35-3-5-3 (RC-RFC-RRD-WR-WTR) @ 266 Mhz 4-4-4-12 (CL-RCD-RP-RAS) / 16-28-2-4-2 (RC-RFC-RRD-WR-WTR) @ 200 Mhz 3-3-3-9 (CL-RCD-RP-RAS) / 12-21-2-3-2 (RC-RFC-RRD-WR-WTR) Hij staat ingesteld op 5-5-5-15. Dus ik zal een strip erbij moeten kopen die dit ook kan, toch? Ik kan Qimonda nergens vinden (bijv. www.Tweakers.net) - Andere vraag is of deze 5-5-5-15 misschien ook erg traag is als je kijkt naar de CL. Ik heb er wel van gehoord dat de meest gangbare CL2.5 hebben. Alvast bedankt voor input.
Link naar reactie
Je kunt er in principe ook gewoon een gelijkwaardige module naast zetten. Alleen is de kans bij verschillende merken/typen wat groter dat het niet samenwerkt, of dat het niet in dualchannel wil werken. Is toch vooral een kwestie van uitproberen. Of je koopt een 2GB setje, en verkoopt deze weer.
Link naar reactie
De bussnelheid (333Mhz.) is van veel meer (snelheids)belang dan de latencies (5-5-5). Een bijgeplaatst reepje met beter timings (4-4-3 of 3-3-4 etc) past zich aan aan het langzamer reepje. Alleen is het zo dan net als dat je niet 100% zeker weet dat een bijgeplaatst ander merk perfekt gaat samenwerken met het oorspronkelijke reepje, je ook niet gegarandeerd krijgt dat een reepje met andere timings goed gaat combineren met het huidige reepje. Zo kostte het mij laatst 2 omruilakties om een (niet meer identiek bij te krijgen) reepje te laten samenwerken met wat er al in mijn desktop zat. Dus: 1. Voor complete zekerheid, vervang je huidige reepje door 2 identieke nieuwe; OF 2. Koop 1 reepje bij bij een winkel met een goede aftersales zodat je bij disfunktioneren kunt inwisselen. Je zit dan alleen met de verzendkosten. Toch al gauw € 8 - 10,- per keer.
Link naar reactie
Dus het maakt niet uit of ik 2 nieuwe koop (2 x 1GB) die CL5 hebben? Ik zie bij tweakers dat bijv. CL4 en CL3 meer kosten. En als het wel uitmaakt zal ik het verschil merken tussen CL3, CL4 of CL5? En dan de laatste: Welk merk heeft een goede prijs/kwaliteit verhouden (liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk :D ) Ik zie n.l. Kinston, TwinMos, Transcend, Corsair, ...)
Link naar reactie
Gemiddeld geldt: snellere latencies, hogere prijs. Eigenlijk ga je dat alleen merken als je gaat overklokken of zeer specifieke, sterk van het geheugen gebruik makende, toepassingen draait. En dan zul je heel snel geheugen kopen terwijl je harde schijf vele malen langzamer gaat een die een enorme bottleneck in je systeem is. Kingston en Corsair zijn betrouwbare, kwalitatief zeker goede, standaard A-merken, waarbij Corsair meestal duurder is. Twinmos hangt daar tegenaan. Merken als Adata, Buffalo, Dane Electric zijn van wat mindere naam, hetgeen niet wil zeggen dat ze slecht zijn. Na mijn omruilaktie heb ik de helft van mijn geheugen nu ook als Twinmos. En daar heb ik niets over te klagen. CL5 is voor standaard 1 Gig reepjes wel aan de langzame kant. Langzamer worden ze geloof ik niet geleverd. Als het kan toch liever niet slechter dan CL4 nemen. Maar dat is ieders eigen afweging tussen snelheid en portemonnee. Veel verschil zul je niet merken tussen CL5 en CL4.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

• Nieuwe aanmaken...