Ga naar inhoud

Aanzwellende zoem kast bij aansluiten méér dan twee disks

Aanbevolen berichten

Een beetje een raar verhaal en volgens mij iets voor de electrisch onderbouwden :) . Ik beb sinds iets meer dan een jaar (there goes de garantie) een pc met twee identieke hitachi sata harddisks van 250Gb. Doet het verders prima (een nieuwe antec kast). Nu wilde ik aanvankelijk een derde oudere ide disk erbij voegen als backup schijf. Resultaat was een aanzwellende en weer afnemende zoem uit de kast. Als ik een vinger leg op de connector van de voeding voor deze disks, voel ik duidelijk bij één ervan die aanzwellende en weer afnemende trilling die (bij gesloten kast) zorgt voor die extra resonantie. Loskoppelen en het was weer voorbij. Maanden later een extra sata schijf dus gekocht (samsung 500gb) omdat ik dacht dat het aan de oudere ide schijf lag, maar het resultaat is identiek. Ik heb al geswitcht met voedingskabels, bijv. ook iedere schijf op een aparte kabel ipv twee op één, maar niks helpt. Ik begrijp er echt niks van. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Verdere info: Asus moederbord (8sli deluxe of zoiets) AMD 64 bit 4200+ dual-core processor ATI Radeon 1600XT
Link naar reactie
Als je twee verschillende schijven hebt, waarbij het toerental net niet helemaal gelijk is, kun je een dergelijk verschijnsel krijgen. Je kunt zelfs het verschil in toerental uitrekenen, als je de frequentie van die trilling bepaalt. Het verschil in luidheid komt doordat de trillingen elkaar op het ene moment versterken, terwijl ze elkaar een halve cyclus later opheffen. Als de resonantiefrequentie van (een onderdeel van) je kast toevallig dichtbij de 7200Hz ligt (of een deel of een veelvoud daarvan), kan het ook nog aardig versterkt worden. Heeft niet zozeer met electriciteit, alswel met akoestiek en resonantie te maken.
Link naar reactie
Tja, niets anders dan mechanische resonantie. Ik moet, na bijplaatsing van een derde disk, regelmatig een tik op de kast geven om het gezoem te laten ophouden. Wat je kunt doen is de schijven laten wisselen van plek. Helpt dat niet dan zijn er trillingsdempertjes voor tussen de schijf en het rack waarin ze zitten. De ene kast is gevoeliger voor trillingen dan de ander overigens. En het heeft niets met oude of nieuwe schijven te maken. Het verschijnsel kan wel extra heftig optreden als je schijven hebt met verschillende rotatiesnelheden. Dan kun je somt de kast als hightech-massageapparaat gebruiken.
Link naar reactie
Hmmm, niet echt op te lossen dus :(. Mijn oude ide schijf en de nieuwe sata roteren/resoneren dus net wat anders dan de twee identieken hitachi schijven. En het klopt, soms heb ik wel eens (uit wanhoop/aggressie) eens een tik/duw gegeven tegen de kast (niet té hard natuurlijk ;) ) en dan was het soms even wat minder. De schijven hangen overigens al in rubbers op in de kast. Ik geloof niet dat ik daar nog veel aan kan verbeteren. Hooguit een externe disk van maken.
Link naar reactie
Of een andere kast proberen. Dat lijkt een forse oplossing, maar ik heb bijv. mijn PC in de woonkamer staan en het grootste deel van de dag staat ie aan. Dan zou ik niet met een zoem- of lawaaibak kunnen 'samenwonen'. Vervelend is alleen dat je vooraf niet kunt voorspellen of een andere kast of een andere schijf niet gaat meeresoneren.
Link naar reactie
heb het ook gehad. Uren zitten zoeken. En wat bleek ? M'n FDD, daar zit zo'n wit klein type molex-stekkertje op. En d't zit een piepklein weerhaakje en die trilde tegen een ijzeren plaat aan van de HDD-bay waar 2 harddisken in zitten. Dat plaatje heel iets verbogen, verder weg van dat witte molex-stekkertje en klaar was kees. Dat kwam doordat ik ook een extra HDD erbij plaatste, de schroefjes aandraaien en dat plaatje verboog iets naar binnen dus. Heeft me paar uur gekost om uit te vinden wat dat nou was. Dat kan het ook zijn, heel simpel iets. wat tegen de plaat aankomt.
Link naar reactie
Jep, het hoeft maar een heel klein dingetje te zijn, wat de trilling doorgeeft. Ik heb het verschijnsel hier ook. Is niet echt hinderlijk. Ik hoor het amper. Kan het wel duidelijk voelen, als ik mijn vingers tegen de kast houd. De schijven hangen in rubberblokken (nexus disktwin), maar dat maakt blijkbaar ook niet veel uit.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

• Nieuwe aanmaken...