anoniem Geplaatst: 16 juni 2007 Delen Geplaatst: 16 juni 2007 Hey, Ik heb hier een laptop van sony staan. Sinds gisteravond geeft hij de foutmelding "Operating System not found" bij het opstarten. ik heb een licht vermoeden dat het te maken heeft met de harde schijf. ik heb zelf niet zoveel verstand van laptops en hun hardware. heeft iemand voor mij een oplossing voor dit probleem. en wat zou het kosten om dit op te lossen? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 16 juni 2007 [quote:032573f40b="me-elanor"]Operating System not found[/quote:032573f40b] Check om mee te beginnen Microsoft Hulp en ondersteuning [url=http://support.microsoft.com/kb/321626]Foutbericht 'Besturingssysteem niet gevonden' of 'Het besturingssysteem ontbreekt' wanneer u uw Windows XP-computer opstart.[/url] Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 16 juni 2007 Je zou ook je harddisk even kunnen testen. http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 16 juni 2007 uhh ik heb er eentje van sony vaio maakt het dan uit welke ik gebruik? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 16 juni 2007 Sony maakt geen harddisks, die koopt ze ook weer ergens in. Kun je tijdens het booten geen merk of typenummer zien? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 16 juni 2007 Als hij geen Operating System vind is 99% de harde schijf stuk. Wat valt er dan te testen ?? Alleen in het Bios kan je dan nog iets zien. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 16 juni 2007 Er is een gerede kans dat de harddisk stuk is. Maar dat stel je dus definitief vast met de diagnosetool van de fabrikant. Je kunt wel op de gok aannemen dat ie defect is, een nieuwe kopen, en dan erachter komen, dat het niet aan de harddisk ligt.... Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 16 juni 2007 Kan ook je MBR zijn. (master boot record). Win XP CD erin en repair'en. Zorg dat je je admin user account weet. doe dan in de dosbox "HELP /?" Er zijn een aantal commands zoals Fixboot, fixmbr e.d. Kijken of win xp daarna weer opstart na het creeeren van een nieuwe MBR. Je kunt nog krijgen bootloader of ntldr missing en dat soort dingen. Dan wordt het lastig of een complete xp-herinstall. Mocht je HDD echt stuk zijn, maakt ie die herinstall ook niet af waarschijnlijk. Ook dmv third-party tools en rescue diskettes of cd-rom van Parition Magic kan je ook nog wat HD-testjes doen mbt de structuur van de schijf. Mocht winxp opstarten .. doe zeker even een schijftest. Zeker tooltjes op basis van bootable media (CD's zoals Gerben aangeeft). Harde schijven voor notebooks zijn te krijgen in de winkels. 2,5" disks. Wel kijken wat voor type vermoedelijk pata. Mocht het een oude notebook zijn moet je het e.a. qua grootte van de Harddisk ook weer "passend maken" mbt je oudere bios en dat ie alle schijfruimte goed herkend, enz... Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 17 juni 2007 ik heb de win xp cd er in gedaan en na lang tobben geeft hij aan dat hij geen hard disk driver kan vinden dat zegt mij dus al genoeg nu maar op zoek naar een nieuwe hard disk jammer genoeg is het een oud type en worden volgens mij de schijven niet meer gemaakt dus op zoek naar een soort gelijke. een vriend van mij heeft zich aan geboden mij te helpen. heel erg bedankt voor de tips! Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.