anoniem Geplaatst: 4 juni 2007 Delen Geplaatst: 4 juni 2007 Hallo allemaal, ik type dit nu op een computer die 5-6 jaar geleden gekocht is (en het nog redelijk doet overigens). Waar ik deze PC vooral voor gebruik is gaming, videobewerken met Pinnacle Studio en verder 'alledaagse' dingen zoals surfen. Ik zoek nu toch eigenlijk een nieuw systeem omdat ik voor de nieuwere games (o.a Oblivion en 'zelfs' Battlefield 2) een snellere PC nodig heb. Ook video encoderen naar bijvoorbeeld MPG voor een DVD met Pinnacle duurt 3 uur, als het niet langer is. Mijn budget is €1000,- (zit misschien 100 euro speling in). Om je even een beeld te geven van waar ik nu op werk: AMD Athlon XP 1800+ (kloksnelheid: 1.5 Ghz) 512 MB RAM aan geheugen RADEON 8500 videokaart (64 MB geheugen) 80 GB harde schijf (IDE) Ik heb even rondgekeken op internet en daar heb ik dit lijstje gemaakt: Club3D nVidia GeForce 8800 GTS 320 MB PCI-e 16x €256,00 Seagate Barracuda 7200.10 320 GB (S-ATA) €69,00 Intel Core 2 Duo E6600 2.40 GHz 1066 MHz 4 MB €200,96 Asus Moederbord P5N32-SLI SE Deluxe 1066 MHz €198,00 Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB PC5300, 667 MHz (2x) €124,00 Asus Voeding 450W Power Supply 450 Watt , Blue Leds, 20- En 24-pins €49,00 Point of View Turbine Gamer Case Zwart,Zilver ATX, Micro ATX €44,82 Zalman CPU Koeler CNPS-8000 Intel 775 €35,00 NEC 3,5 inch diskette station Zwart €11,00 NEC DVD-RW ND-4570 16 x IDE Bulk Zwart €32,00 Totaal €992,78 Ik heb de meeste onderdelen uitgezocht om de prijs/kwaliteit verhouding en op ervaring/kennis van een maat. Het moederbord heb ik gekozen om de eventuele upgrade mogelijkheid naar SLI als ik dat later nog zou willen. Wat ik nog zou willen weten: -Wat mis ik nog aan m'n pc? -Is het geheugen snel genoeg t.o.v mijn budget en doel? -Wat zou je zelf anders doen als jij het zou uitzoeken met dit budget? Voor de rest is (positieve) kritiek welkom. Alvast bedankt! Mark Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2007 Een OS? Wil je wat aan DX10 van de 8800GTS hebben, dan moet je aan Vista... Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2007 Ja ik heb Windows XP en Vista allebei thuis (legaal ja) dus die hoef ik niet te kopen, nou heb ik het nog niet zo op vista, maar als ik maximaal gebruik wil maken van die videokaart inclusief Directx10 dan zou ik voor Vista moeten gedaan dat klopt. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2007 Op zich een heel aardige samenstelling. Maar toch enige aandachtspuntjes. - Je neemt een heel duur moederbord, wat eigenlijk bedoeld is voor SLI en overklokken. Voor 90-100 euro heb je ook al een goed moederbord. Bijvoorbeeld de Asus P5N-E SLI, Asus P5B, MSI K9N neo-F, etc. Voor 110-120 euro heb je ook een P35 bord, generatie jonger. - Als je al denkt aan SLI en/of overklokken, dan is de voeding waarschijnlijk te licht, en zal tzt vervangen moeten worden. - Je neemt 4GB geheugen. Ik hoor van diverse kanten, dat dat problemen oplevert met windows. Op dit moment is er eigenlijk geen enkele toepassing, die baat heeft bij meer dan 2GB geheugen. - Nec dvd's vallen in de praktijk tegen. Ik zou eerder een samsung of een lite-on nemen. - Je hebt geen cardreader opgenomen. Altijd wel handig als je een digitale camera hebt of zo. Kost minder dan 10 euro. - Ik zou eerder een scythe infiniti of -mine processorkoeler nemen. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2007 OFFTOPIC: @ gerben, Ik lees vaak dat jij wat negatief over nec dvd spelers/branders bent. Toch heb ik er al vele geplaatst en nog nooit van uitval gehoort. Branden goed. Prijs technisch zijn ze vaak een van de goedkopere. Heb er zelf ook een, al vele jaren. Slechte ervaring mee gehad? --------- ONTOPIC: Ik zou geen asus voeding nemen, er zijn betere voor het zelfde geld. Stukken zwaarder voor evt toekomst zwaardere vga: http://tweakers.net/pricewatch/146593/Cooler-Master-RP-650-Extreme.html Verder is sli alleen nuttig bij meteen 2x high end kaart. Stel jij wil over 6 maanden 2e kaart erbij dan ben je goedkoper + sneller uit als je je huidigge kaart verkoopt en een dan snelste voor je budget koopt. Dus zoals gerben al zegt goedkoper mobo. SLI= prijsx2 maar NIET 2x de prestatie. Ga je overklokken? Anders evt betere koeler + pc 6400. Evt kan je dan ook nog een goedkopere cpu nemen, elke cd2 haalt 3ghz+. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2007 [quote:e9cb923726="r.marijnissen"]@ gerben, Ik lees vaak dat jij wat negatief over nec dvd spelers/branders bent. Toch heb ik er al vele geplaatst en nog nooit van uitval gehoort. Branden goed.[/quote:e9cb923726]NEC branders vind ik ook wat minder goed compatible met de diverse mediacodes dan bijv. LiteOn branders. En LiteOn branders zijn niet of nauwelijks duurder dan die van NEC. [quote:e9cb923726="r.marijnissen"]Stukken zwaarder voor evt toekomst zwaardere vga: http://tweakers.net/pricewatch/146593/Cooler-Master-RP-650-Extreme.html[/quote:e9cb923726]Het valt me nou tegen van je dat je deze voeding noemt, want voor een 650W is ie niet bijster efficiënt op de +12V: [img:e9cb923726]http://www.pro-clockers.com/FCKeditor/uploaded/Image/coolermaster%20ep%20duo/duo%20007.jpg[/img:e9cb923726] In dezelfde prijsklasse zit de 650W van Spire, daar heb je wat meer aan. http://tweakers.net/pricewatch/148478 http://www.spirecoolers.com/main/product_pow_detail.asp?ProdID=582 [img:e9cb923726]http://pictures.gamezoom.net//galleries/990/6_big.jpg[/img:e9cb923726] Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2007 Ik heb twee nec dvd branders gehad, allebei met kuren. Ze komen ook vaak slecht uit de testen qua brandkwaliteit. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 4 juni 2007 Voorheen werd altijd gekozen voor NEC branders in o.a. de Best Buy Guides. Daarna is de Samsung een tijdje de eerste keus geweest, en nu is het weer de NEC i.v.m. bekende lead-in problemen met de Samsung.[quote:8677852d82]omdat de Samsung-brander soms last heeft van een lead-in-probleem waardoor dvd's niet in andere spelers gelezen kunnen worden verdient de NEC onze voorkeur.[/quote:8677852d82]Bron: http://tweakers.net/reviews/687/2 Ik heb jaren tevreden geweest met m'n NEC2500. Heb nu de Samsung SH-S182M. Na een firmware upgrade zijn de problemen met mislukkende DVD's en overslaande CD's opgelost...[/i] Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 juni 2007 Nee ik ben niet van plan om over te clocken (ook geen ervaring mee). Dan het moederbord: een maat heeft het moederbord 'uitgekozen', ik twijfel zelf nog over SLI maar ik denk dat ik het niet ga doen (dus het hou bij deze ene grafische kaart). Het geheugen: onder welke windows zou 4gb problemen moeten geven dan? Ik ga waarschijnlijk werken met Vista. Bedankt voor de reacties! :) Oja, ik heb trouwens zelf een NEC ND3550 brander en heb er geen problem mee, vandaar dat ik gekozen heb voor een NEC brander. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 juni 2007 Het is juist vista, waar je veel klachten over hoort, in combinatie met 4GB geheugen. Probeer je je schijfjes eens te lezen met een ander apparaat. En maak ook eens een tweede sessie op een wat schijfje, wat je al wat langer geleden gebrand hebt. Bij beide gaat mijn nec 3500a wel eens de mist in. Vooral bij multisessie is het dan een heel gedonder, om de eerste sessie naar de harddisk gekopiëerd te krijgen, en alsnog een nieuwe schijf aan te maken. Als je niet aan SLI noch overklokken gaat doen, zou ik een goedkoper moederbord nemen. Dan is deze geldverkwisting. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 juni 2007 [quote:fca57738f8="gerben"]Het is juist vista, waar je veel klachten over hoort, in combinatie met 4GB geheugen. Probeer je je schijfjes eens te lezen met een ander apparaat. En maak ook eens een tweede sessie op een wat schijfje, wat je al wat langer geleden gebrand hebt. Bij beide gaat mijn nec 3500a wel eens de mist in. Vooral bij multisessie is het dan een heel gedonder, om de eerste sessie naar de harddisk gekopiëerd te krijgen, en alsnog een nieuwe schijf aan te maken. Als je niet aan SLI noch overklokken gaat doen, zou ik een goedkoper moederbord nemen. Dan is deze geldverkwisting.[/quote:fca57738f8] Oke maar wel een moederbord van ASUS? En diskettestation, is dat nodig in deze tijd? Kan die er beter uit doen denk ik he? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 juni 2007 Asus maakt goede borden, ik heb al twee alternatieven aangegeven. Maar er zijn ook diverse andere goede merken. Een floppy heb je maar heel zelden nodig. Maar ik vind hem handig voor bijvoorbeeld memtest, harddisk diagnose, bios upate, of F6 drivers. Voor 10 euro wil ik er zelf niet zonder zitten. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 juni 2007 Oke, heb dan toch maar de Zalman koeler eruit gegooid en die Scythe CPU Koeler Mine (32 euro) er bij gedaan. Ik zit nog te twijfelen over SLI: ik ben er wel zeker van dat ik nu nog geen SLI neem maar misschien met het oog op de toekomst is het dan verstandig een SLI moederbord te nemen (ook gezien het budget van een 16 jarige scholier?) Zal ik echt wat 'missen' als ik geen SLI neem (behalve mn geld :roll:) Of kan ik dat geld dan beter in een andere processor steken of hardeschijf? En als laatste: Zijn die andere moederborden geschikt voor die processor (zie startpost) en 4 GB geheugen? *Heb trouwens de Cardreader 16-in-1 zwart van Apacer voor 10 euro er bij gedaan* Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 juni 2007 Vrij wel alle gewone atx moederborden kunnen tegenwoordig 8 GB aan in 4 slots van 2GB. 4GB zal dus geen enkel probleem zijn. Processor past ook zonder meer. Die Asus P5N-E SLI is betaalbaar en heeft ondersteuning voor SLI. Dan houd je de mogelijkheid open. Maar SLI is eigenlijk alleen interessant als je geld teveel hebt, en er twee topkaarten in zet. Deze [url=http://www.azerty.nl/producten/product_detail/161/33575/usb2-0-cardreader-3-5-inch.html]cardreader [/url] is waarschijnlijk interessanter. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 juni 2007 [quote:34fbfc6c38="gerben"]Vrij wel alle gewone atx moederborden kunnen tegenwoordig 8 GB aan in 4 slots van 2GB. 4GB zal dus geen enkel probleem zijn. Processor past ook zonder meer. Die Asus P5N-E SLI is betaalbaar en heeft ondersteuning voor SLI. Dan houd je de mogelijkheid open. Maar SLI is eigenlijk alleen interessant als je geld teveel hebt, en er twee topkaarten in zet. Deze [url=http://www.azerty.nl/producten/product_detail/161/33575/usb2-0-cardreader-3-5-inch.html]cardreader [/url] is waarschijnlijk interessanter.[/quote:34fbfc6c38] Oke bedankt voor de tip, je helpt me trouwens geweldig! Ik lees op diverse fora dat het verschil tussen de E6600 en de E6700 nihil is. Is dit waar? Ook als ik niet ga overclocken? Dan kan ik denk ik beter die ~100 euro die ik bespaar op het moederbord uitgeven aan een TFT scherm (jaa, ik werk nog op een grote CRT bak :oops: ) Bedankt alweer 8) Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 juni 2007 Het verschil is denk ik niet eens merkbaar, gaat om een paar procent. CRT is toch niks mis mee? TFT heeft ook weer zijn eigen zwakke punten tov. CRT. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 juni 2007 Dat is zeker waar, maar wat hier staat is echt wel 45 cm diep dus dan kan je je wel voorstellen dat een scherm van 5 cm wat mooier staat he :) De P5N-E SLI heeft trouwens een systeembus van 1333 Mhz, mij werd verteldt dat dat 1066 Mhz moest zijn (waarom moet je mij niet vragen :-? ) Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 juni 2007 Maakt op zich niet uit, de E6600 draait op 1066, dus die past sowieso. Het betekent denk ik alleen, dat de volgende generatie er ook in kan. Die draait namelijk wel 1333. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 juni 2007 als ik jou was zou ik geen 4GB nemen, heb nu al een aantal mensen over de vloer gehad die er problemen mee hadden icm vista of dat niet al het geheugen gezien werd (al een aantal x gezien dat er echt 4 GB in zat maar in windows vista maar 3 GB zichtbaar was) het maakte niet uit bij welke versie van vista ze hadden het allemaal Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juni 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 juni 2007 [quote:65602018aa]If you are running Vista 32-bit, 3.25 is what Windows will use. Vista 64-bit will use the full 4g, though it will still report 3.25g. [/quote:65602018aa] Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.