Ga naar inhoud

Hoe SATA MIRROR Hardeschijven te rebuilden ? (2xWD Raptors)

Aanbevolen berichten

Hallo ! (Excuses voor de lange post, geen zin om te lezen ? Onderaan staan de vragen) Ik zit met het volgende euvel dat gisteren avond begonnen is: Ik was bezig aan de site van mijn oom, toen mijn pc opeens problemen kreeg met het in buffer slaan van internetstreams en de verbinding houden met MSN nadat ik een programma "treewalk" geinstalleerd had, dat de DNS Service automatisch doet updaten. Ik startte de pc opnieuw op en alles leek weer normaal, ik ging verder met de site, maar toen ik JAlbum wilde opstartten wilde het niet opnenen. Ik klikte er nog eens op, en toen kreeg ik een BSOD met de melding MULTIPLE IRQ REQUESTS. Ik schrok even maar heb daarna de pc gerest, waarna mijn grotere schrik kwam ! Niets gebeurde meer, alleen een systeempiepje en daarna een zwart scherm... een paar keer gereset met het zelfde resultaat. Pc een half uur laten staan, daarna weer gereset, kreeg toen de melding: "00000006 TRAP EXCEPTION etc etc" Even gegoogled, blijkt veroorzaakt te zijn : Of door een beschadigd NTLDR bestand, Of door een brakke HDD of door een brak moederboard.... Ben maar begonnen met het NTLDR bestand PROBEREN te vervangen, ja proberen want toen ik de xp cd erin legde wilde hij al meteen beginnen me het installeren van windows, kon niet eens een selectie maken !! Bijna alle data nog kwijt geweest ook Goed, dat werkte niet, op de reset knop gedrukt en warempel, de PC Startte door ! MAAR er stond nu in rode letters bij de schijven tijdens de boot: DEGRADED Even opgezocht wat degraded is, dat is als 1 schijf kapot is of 1 schijf niet dezelfde data bevat als de andere. Ze werken dan overigens op langzame snelheid. Om het eerste uit te sluiten heb ik met het diagnose tooltje van WD beide schijven gescand, 0 errors was de uitslag, dus ze doen het beide nog. Dus het enige wat overblijft is het tweede, dat de ene schijf meer data bevat dan de andere, wat opzich zou kunnen want hij is in het gebruik uitgevallen. Nu heb ik dus 1 vraag en 1 probleem: 1. Hoe kan ik sata schijven, die in mirror staan rebuilden ? Ik heb al geprobeert het via de sata bios te doen, of hoe heet dat ?, en op REBUILD te drukken, maar er gebeurt niets, kom gewoon weer in het hoofdmenu, geen melding niets. 2. Mijn pc start nu wel op met degraded schijven, maar afsluiten doet hij niet ! Er blijft maar in het scherm staan "Windows wordt afgesloten", meer dan 10 minuen lang Alvast erg bedankt voor alle hulp, uitgerekend nu gaat dat klere ding kapot Gr, Freek
Link naar reactie
De computer start prima op met een degraded RAID array. Degraded geeft dus aan dat de mirror gebroken is. Dus de schijven acteren weer als twee aparte schijven. Met een Nforce chipset, dien je zelf de array te rebuilden met het Raid programma wat bij je chipset drivers is meegeleverd. De rebuild kun je starten met dit programma. Bij een intel chipset (de ICH8 chipset) wordt ook een raid manager meegeleverd. Deze moet geinstalleerd worden. Zodra het systeem opstart, wordt er geconstateerd dat de array degraded is. De raidmanager start automatisch de rebuild. De status zie je in de raidmanager en in de system tray. Je geeft ook aan, dat de computer niet af te sluiten is. Vermoedelijk is hij aan het rebuilden, wat bij grote schijven echt wel een paar uur duurt. Sluit je systeem pas af, als het rebuilden klaar is. Veel succes met de recovery.
Link naar reactie
Prin, hartstrikke bedankt voor je antwoord ! Ik heb een Nforce chipset, tijdens het opstartten heb ik op F10 gedrukt en ben ik in de array manager gekomen en heb op rebuil gedrukt... er gebeurde echter niets... Doe ik iets verkeerd ? Raid programma staat me niets van bij... even zoeken tussen de drivers. Mijn pc is nu al bijna 12 uur aan het afsluiten... zo lang zal het wel niet duren ? LETOP: Ik heb geen raid programma lopen, alleen via de array manager op startup gezegd rebuild. Gr, Freek
Link naar reactie
[quote:55983eeb85="egslim"]Installeer de nForce drivers nogmaals, als het goed is zit Mediashield daar ook bij.[/quote:55983eeb85] Gedaan... er staat nu inderdaad wel "nVidia Control Panel" als ik rechter muisknop doe op mijn bureaublad, zoals beschreven in de Mediashield User Guide, maar ik kan nergens het tabblad STORAGE vinden: http://us.download.nvidia.com/Windows/nForce/9.53/NVMediaShield_UGv5.pdf Daar staat het uitgelegd hoe te openen en zo heb ik het gedaan... echter nergens staat MediaShield
Link naar reactie
Ik heb het programma gevonden op de door jou aangegeven locatie en er start inderdaad een programma op dat op Mediashield Storage lijkt Dit is wat ik zie: [img:d3bdb4d701]http://i14.tinypic.com/639rjt1.png[/img:d3bdb4d701] Betekend dat "Bezig met Spiegelen" dat ze al zichzelf aan het rebuilden zijn ? Of moet ik nog wat speciaals doen ? Ik zie niet, zoals in de guide, ergens staan de "Rebuild Wizard". Gr, Freek
Link naar reactie
Dit is inderdaad het programma wat je nodig hebt. Bezig met spiegelen is dus inderdaad opbouwen van de mirror. Maar ik denk dat je eerst de tweede array (vet gedrukt) moet verwijderen. (De secundaire disk). Deze disk wordt dan weer vrij. Volgens mij moet dat door met de rechter muistoets op de tweede array te klikken. Vervolgens doe je een rebuild van de eerste array (door met de rechtermuistoets te klikken), je maakt weer een RAID1 array en je wijst de tweede disk (de secundaire) weer als mirror aan. Maak voordat je begint wel eerst een backup van je belangrijke gegevens. Je moet uiteindelijk maar 1 raid array zien.
Link naar reactie
Prin, bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ik dit eerst even ga proberen (mijn vader raadde dit mij ook al aan), mocht dat niet helpen dan ga ik zeker jouwn tip proberen: [quote:d59e4703ea] Hello, I've got the same problem, and the solution... ;-) Took me several days, and a lot of fuc..ng reading forums around ! I've got an ASUS A8N-VM-CMS Micro ATX motherboard with RAID 1 activated on 2 Maxtor SATA2 160Go hard disks drives. After a brutal shutdown, my array goes degraded. - Going into the Nvidia RAID bios utility by pressing F10 doesn't allow me to rebuild the array typing the R key do nothing (like you) - Going under Windows and launching the Nvidia MediaShield utility doesn't allow me to rebuild the array () Then : - Switch off the computer - Open the computer - Unplug the sata/ide cable from 1 of your 2 drives - Reboot the computer - Shutdown the computer and switch off - Re-plug your sata/ide drive - Press F10 on boot to go into the RAID bios utility and select R to rebuild, press F7 to confirm. - Windows is now starting, and if you launch the Nvidia mediashield utility you will see that the rebuilding process is in progress. PS : During this, i had to redefine the boot disk, bios config was lost, but don't know why. Hope this'll help. smile.gif [/quote:d59e4703ea]
Link naar reactie
[quote:8ae9c23eac="egslim"]Omdat je vanuit Windows niet de array kunt leegmaken waar Windows zelf op staat.[/quote:8ae9c23eac] Aah inderdaad, dat geeft ie dan aan... ik neem aan dat ik de array h:\ moet verwijderen en dus niet array c:\, want daar start ie nu juist van op :wink: Zoals prin dat eerder zei, ga ik het even proberen. Gr, Freek
Link naar reactie
Tot mijn spijt moet ik mededelen dat het niet gelukt is. Als ik normaal windows opstart en hem dan laat rebuilden (door die andere array te deleten, dan krijg ik een vrije schijf, daarna weer array toevoegen), dan gaat de pc op het einde hangen en gebeurt er totaal niets meer. (meerdere keren geprobeert). Als ik windows in veilige modus opstart, zegt hij dat hij de array gerebuilt heeft, dat kun je dan ook via Deze Computer zien (je ziet dan idd geen H schijf meer), maar er staat wel nog bezig met spiegel terwijl hij zegt klaar te zijn. Herstart je de pc, dan zijn ze weer degraded... Zucht....
Link naar reactie
[quote:343af90b55="egslim"]Het klinkt alsof die vrije schijf niet goed meer werkt en vervangen moet worden.[/quote:343af90b55] Zou evt ook nog kunnen ja, één van de twee is al eens vervangen worden, heb gelukkig nog garantie ! Hij gaf overigens ook eens aan bij de vrije schijf als status FOUT ipv GEZOND... zegt dat iets ?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

• Nieuwe aanmaken...