Ga naar inhoud

[spoed] Vervanging voor HDD laptop


Aanbevolen berichten

Hoi, De harde schijf uit de laptop van mijn vriendin heeft er de brui aan gegeven. Die schijf is inmiddels naar een datarecovery bedrijf gestuurd om gegevens te redden, maar ze heeft wel een nieuwe schijf nodig. Zij heeft de een Toshiba A10. Op de achterkant van de laptop staat het productnummer: [b:f44ee2a86f]PSA10E-018EZ-DU[/b:f44ee2a86f]. Op internet blijkt dat dat nummer hoort bij de [b:f44ee2a86f]Toshiba Satellite A10-S203[/b:f44ee2a86f]. Volgens [url=http://www.topproduct.nl/hardware/notebooks/iprod/D577F4C5-9A3E-415A-BA57-9D647F7913B9/49270/Satellite_A10-S203_%5BToshiba%5D_info.html]deze[/url] website horen de volgende gegevens bij de harde schijf: [code:1:f44ee2a86f] Opslagcapaciteit 30 GB Rotatiesnelheid 4200 RPM Harde schijf certificaat S.M.A.R.T. Harde schijf, hoogte 9.5 mm Harde schijf, aantal schijven 1 Harde schijf, aantal koppen 2 Harde schijf-interface Enhanced IDE (ATA-5) Harde schijf, desktop of notebook? notebook[/code:1:f44ee2a86f] Die gegevens lijken te kloppen. Zoek ik op het modelnummer wat op de harde schijf zelf stond ([b:f44ee2a86f]MK3021GAS[/b:f44ee2a86f]), dan vind ik o.a. [url=http://support.dell.com/support/edocs/storage/P41460/spec.htm]deze[/url] gegevens. Uitgaande van die gegevens, heb ik bij Alternate volgens mij het juiste rijtje harde schijven ontdekt: [url=http://www.alternate.nl/html/shop/productListing4C.html?cat1=7&cat2=94&cat3=0&tgid=130&treeName=HARDWARE&Level1=Harddisks&Level2=IDE&Level3=2%2C5+inch&]link[/url] Ik heb zelf niet heel veel kaas gegeten van hardware, dus nu aan jullie de vraag: heb ik dat rijtje goed uitgezocht of gaan die harde schijven niet werken op de laptop van mijn vriendin? Zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden bij het installeren van een nieuwe harde schijf? Welke schijf kan ik het beste nemen, qua toerental/cache/opslag, ook rekening houdend met de laptop zelf (kan het BIOS meer opslag aan etc.)? Alvast bedankt! :)
Link naar reactie
Het lijstje schijven dat je geeft kan er in principe in. Een hogere Ultra DMA schakelt terug naar de maximum snelheid die het moederbord aankan. Cache wordt automatisch meegepakt. Het enige waar je achter moet zien te komen (helpdesk fabrikant/importeur) is wat de maximum grootte is dat je BIOS aankan. Soms kan een BIOS update zorgen voor het handelen van een grotere capaciteit. De praktijk leert dat een stukje groter meestal geen probleem is, maar informatie inwinnen is toch wel handig om een miskoop te voorkomen.
Link naar reactie
Ok, bedankt voor de snelle antwoorden. Wat ik wel zie is dat de ene schijf 9mm hoog is, de ander een halve millimeter hoger, nl. 9,5mm (zo'n laatste zit/zat ook in de laptop). Is dat nog iets om op te letten? Kan je de maximumgrootte van schijven ook in het BIOS zien? Het instellen van partities, is dat een oplossing voor het eventueel niet herkennen in het BIOS? Ik zat zelf te denken om een schijf van 60GB te nemen, dat lijkt me wel genoeg. BIOS update voorkom ik liever, zoiets kan flink in de soep lopen meen ik mij te herinneren (is dat überhaupt wel mogelijk, zonder harde schijf? Of kan dat via diskette/cd-rom ook?). p.s. Wat is beter? Een schijf met een hogere RPM maar iets tragere toegangstijd, of snelle toegangstijd en iets tragere RPM? Ik zat zelf overigens te denken aan [url=http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=AAAS16]deze[/url] schijf, de Seagate Momentus 5400.2, puur omdat ik wel goeie ervaringen heb met Seagate. Zijn er wellicht betere? Weten jullie of dat die Seagate Momentus serie betrouwbaar is?
Link naar reactie
Je kunt niet in je BIOS zien wat de maximaal te behappen schijfgrootte mag zijn. Partities maken doet daar niets aan af. Het BIOS kan, direkt bij het opstarten van je systeem, de schijf herkennen qua grootte of niet. De hoogte 9-9.5 mm. Ik weet dat niet. Ik vermoed dat het geen verschil maakt maar beste is om maar dezelfde hoogte als de oude aan te houden. BIOS update kan met floppy. Een schijf met meer toeren is beter dan minder toeren en een wat snellere toegangstijd. Ik kan geen uitspraken doen over het door jou gekozen merk, maar ik zou zelf toch voor een 7200 toerenschijf gaan. T.o.v. jouw 5400 toerenschijf maakt dat in het gebruik heel veel uit qua snelheid en comfort.
Link naar reactie
[quote:61452c6f2c="KeesA"].... Een schijf met meer toeren is beter dan minder toeren en een wat snellere toegangstijd. Ik kan geen uitspraken doen over het door jou gekozen merk, maar ik zou zelf toch voor een 7200 toerenschijf gaan. T.o.v. jouw 5400 toerenschijf maakt dat in het gebruik heel veel uit qua snelheid en comfort.[/quote:61452c6f2c] aantal toerenperminuut vs toegangs snelheid hangt sterk af van het gebruiksdoel! Grote bestanden: groot toerental, gevolg: snelle datatransfer kleine bestanden: snelle accestime, gevolg: snelle reactie, het werkt vlot,... De huidige 5400 schijven zijn (zeer) goed (beter als de oude 7200!) Een 7200 laptopschijf zal sneller zijn maar ook een stuk meer verbruiken!!! En meer kans tot incompatibiliteit! (moeilijk woord :lol: ) Dus ik zou zeker voor een 5400 gaan, maar eerst opzoeken/navragen of de schijf erin werkt!!! succes :P
Link naar reactie
[quote:1921d57813="KeesA"]Ik ga er ook niet vanuit dat TS een 'oude' generatie schijf aanschaft en ik heb al heel duidelijk geadviseerd om bij Toshiba te informeren wat het laptoppie aankan. Zowel de capaciteit als het toerental. :wink:[/quote:1921d57813] Ik verwees met 'oude 7200' naar desktopschijven, sorry voor de onduidelijkheid!
Link naar reactie
Voor mijn vriendin heb ik inmiddels een nieuwe - wel ietwat te dure - schijf aangeschaft, in een échte computerwinkel omdat er wel enige haast bij was. Het is een [url=http://www.hitachigst.com/hdd/support/5k100/5k100.htm]Hitachi Travelstar 5K100[/url] met 40GB geworden, hoogte 9,5mm (hoogte moest volgens de verkoopster niets uitmaken), 5400rpm (7200 voor de laptop hadden ze niet). Het was het enige dat ze hadden voor de laptop, en ik heb geen ervaring met Hitachi dus ik hoop dat het wat is :) Het werkte in ieder geval prima, dus ik ben allang blij dat het daadwerkelijk de harde schijf was en niet het geheugen :)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...