Ga naar inhoud

Systeem verbruikt idle te veel stroom !?


Aanbevolen berichten

Ik heb nu al anderhalve maand een nieuwe PC. Ook heb ik onlangs van de nuon gratis zo'n energiemeter gekregen. Dit geeft het verbruik in watt in realtime aan. Nu ben ik er achter gekomen dat mijn PC 250w verbruikt in idle stand (dus niets actief) Dit vind ik enorm hoog, zeker omdat mijn oude PC in idle maar iets van 60w in nam. Wanneer ik alleen mijn computerkast zelf aansluit is het verbruik 210w. Opvallend is dat wanneer ik mijn videokaart vervang met een goedkoop kaartje van €40 mijn stroom verbuik ineens daalt naar 80w voor alleen de PC kast. (Allemaal in idle stand!) Totaal onlogisch want dat zou betekenen dat mijn duurdere kaart minstens 130w verbruikt. Dit terwijl volgens de specificaties max 70w mag vreten (stressed) Ook ben ik er achter gekomen dat de PC hooguit 20w meer verbruikt met 100% cpu usage. De videokaart is ten alle tijden 60 graden en het lijkt er op dat de powersavingstand waar asus mee adverteerd niet werkt. In idle stand clocked de cpu terug naar 1.6GHz (dat werkt dus wel) en het voltage is ook lager. Heeft iemand enig idee waarom mijn PC zo bizar veel vreet in idle stand ? Specs: Intel Core2Duo E6700 4 GB Ram Asus EN7900GT 256MB Top editie WD Raptor 150GB 2x Seagate 7200.10 320GB Soundblaster Audigy 2 Platinum Voeding: Enermax Noisetake 480w OS: Windows XP x64 Geprobeerd: Asus Smartdoctor te gebruiker (geen effect) EDIT: In standby(s2) verbruikt de PC 22w met Standby(s3) 4w en helemaal uit 3w.
Link naar reactie
[quote:d6bc92ef2a="tinus89"]kan wel. Vin het wel veel. Test eens hoeveel hij gebruikt bij games. Het systeem uit mijn sig gebruikt 100W(idle) zonder beeldscherm. Dit is met Cool & Quiet aan. Laat ik hem hard werken(3Dmark05), dan gebruikt hij 288W, ook weer alleen de pc. Mijn CRT monitor gebruikt ook nog eens ongeveer 80-90W.[/quote:d6bc92ef2a] Geen verschil. Energie verbruik is hetzelfde en de temperatuur is en blijft ook ~59 graden. Getest met Doom 3 8x AA en 8x Ansitropicdinge filtering en Halflife 2. Kortom het lijkt er op dat de videokaart altijd 100% vermogen trekt van de voeding. Ik heb zelf dus 210w idle. En met de 2 monitoren erbij (TFT's) , speakers, server (16w) etc komt mijn max op 320w. Dus mijn max vermogen is echt niet slecht maar mijn idle wel! (Voor als je het weten wil, mijn server gebruikt echt maar 16watt :D Het is een VIA MII12000. De metingen die ik in mijn eerste reactie doorgegeven heb, is alleen de computerkast)
Link naar reactie
[quote:2adaf5a966="arjant2"]gebruik je wel de software van asus dan? volgens mij werkt het terugschakelen van je videokaart alleen als je ook de drivers van asus gebruikt. Zoiets kan ik mij tenminste herinneren van toen ik nog een asus kaart had. Heb je daarnaast Cool & Quiet aanstaan voor je cpu?[/quote:2adaf5a966] Die had ik inmiddels geinstalleerd. Kan echter geen poweropties vinden en Asus Smartdoctor heeft ook geen effect.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...