Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

eigenlijk is dat te heet ja. Is dat gewoon, of tijdens veel schrijf/leesbewerkingen? Het komt de levensduur zeker niet ten goede als een schijf heeft word, en 50C is echt teveel. Dat haalt mn CPU niet eens. Kijk of je iets aan je koeling kan doen. Het liefst een 80 of 120MM intakefan ervoor, als ze voorin de kast zitten.
Link naar reactie
[quote:f20a91225d="PCMASTER086"]Ik heb twee HD's boven elkaar in een vrij kleine Medion kast zitten. [/quote:f20a91225d] Als het mogelijk is kun je deze twee HD's beter niet direct boven elkaar hebben, maar bijvoorbeeld met een diskette station ertussen. [quote:f20a91225d="PCMASTER086"]Ze worden allebei +/- 50 graden. Kan dat? Of worden ze te heet? [/quote:f20a91225d] Dat vind ik netzoals tinus89 te heet. Dit is bij mij de HD temperatuur, op het moment dat deze niet zoveel te doen heeft. Waarbij de pc al wel enige uren aanstaat. Kamer temparatuur 20.5 graden Celsius. [code:1:f20a91225d] jolo@ubuntu:~$ sudo hddtemp /dev/hda /dev/hda: WDC WD2000JB-00GVA0: 28°C [/code:1:f20a91225d] Overigens dit zijn mijn Moederbord- en CPU temparatuur [code:1:f20a91225d] jolo@ubuntu:~$ sudo mbmon Temp.= 24.0, 46.0, 0.0; Rot.= 2518, 1662, 2057 Vcore = 1.82, 0.10; Volt. = 3.34, 4.92, 12.22, -12.51, -3.86 [/code:1:f20a91225d] Die 2518 is het toerental van de cpu cooler. Is aangesloten via een fanmate. [quote:f20a91225d="tinus89"] Kijk of je iets aan je koeling kan doen. Het liefst een 80 of 120MM intakefan ervoor, als ze voorin de kast zitten.[/quote:f20a91225d] Ik denk dat de TS daarbij afhankelijk is van de mogelijkheden van de behuizing. Ik heb zelf in mijn Athlon XP 1700+ pc, een 80mm intake fan voor onder, en een 90mm outtake fan boven onder de voeding aan de achterkant. Ook heb ik een 80mm intake fan naast de HD. Allen via een 56 Ohm weerstand.
Link naar reactie
de ruimte heeft naar mijn ervaring niet veel te maken met de temperatuur van de hdd's. okay, het zal misschien wel schelen, maar meer als een paar graden echt niet. ik heb nl in mijn server 3 maxtors (2x120gb, 1x250gb) plat op elkaar zitten, met misschien 1 mm ruimte ertussen. de schijven worden alle 3 niet erg heet, maar dat komt omdat ik er 1x90mm fan onder heb hangen die dus alleen de onderste koelt, maar blijkbaar koelt die onderste schijf de bovenliggende schijven ook of zo. vraag niet hoe het werkt, maar 1 fan helpt dus, ongeacht of de schijven op elkaar zitten of niet. een hdd zou overigens inderdaad niet boven de 20 graden moeten komen. een fannetje ertussen kan je hdd al snel terugkoelen naar 15-17 graden. zelfs als hij eventjes daarvoor 50 graden is geweest door bijvoorbeeld een goede schijfbewerking.
Link naar reactie
een harddisk is niet met lucht te koelen onder de omgevingstemperatuur, die in de kast toch al snel varieert tussen 25C en 45C. Ik vind 30C netjes voor een harddisk, en boven de 45 maak ik me zorgen. Bij mij scheelde het 8C toen ik mn harddisk op elkaar had hangen en wanneer ik er 1 bay vrij tussen hield.
Link naar reactie
[quote:192f64b7c2="fabstar81"]scheelt misschien dat ik een open kast heb (server's zijpaneel is weg), maar kan me niet voorstellen dat het in de kamer 17 graden was, en kreeg mn hdd toch echt gekoeld naar 15 graden (idle) met een simpel geimproviseerd fannetje van toen 80mm (eerste fan die ik eronder hing)[/quote:192f64b7c2] Dat is natuurkundig onmogelijk, je kunt met een fan de temperatuur nooit verder verlagen dan de omgevingstemp.
Link naar reactie
[quote:f5093f0b42="fabstar81"]blame speedfan...niet mij :)[/quote:f5093f0b42] Zelfde geld voor mij. Bij mij zegt speedfan: "Case: 31, CPU: 41, HD0: 29 :wink: De lucht wordt trouwens niet aangevoerd uit de case zelf, maar aangevoerd door de intake 120mm Fan onderaan mijn case. Als je die hebt, en ook nog een fannetje onder je hd gemonteerd, heeft het wel zin omdat de koude lucht verder omhoog wordt geblazen... :wink:
Link naar reactie
jammer maar helaas. Het bekende syndroom van de veel te kleine medion kasten :cry: Ik heb ook ooit zo'n medion bak gehad. Mijn hdd werden ook ± 50 °c. En ik heb er ook een fan onder gehangen toen. Dat maakte geen bal uit. Ik heb gewoon een nieuwe case gekocht. Daar zit een 12 cm intake fan voor m'n hdd's. Dat scheelde maar even 20 °c. M'n schijven werden gemiddeld nog 30 °c. :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...