Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Zouden jullie me eens willen adviseren over een low-budget pc. In principe zo goedkoop mogelijk, maar ik weet niet hoeveel ik kwijt ben met de onderstaande wensen. Ik hoop op zo'n 350 euro zonder monitor... Ik zit te denken aan een AMD Athlon 64 3000+ Bulk , OPGA, "Venice". Het kan natuurlijk goedkoper met een Sempron, maar dan moet je ook een ander socket-type hebben hè? Hoe presteren de 64 en de Sempron ten opzichte van elkaar, laten we zeggen de AMD Sempron 64 3000+ Retail, OPGA, "Palermo", boxed, die zo'n 55 euro goedkoper is (inclusief koeling)? Ik zit te denken om dan de boxed-versie te nemen van de processor, dan krijg je een koeler erbij. Of is dat af te raden? Zo ja, waarom, en welke koeler moet ik dan nemen? Ik wil het systeem vooral gebruiken voor games, met name Command & Conquer Generals (ook Zero Hour). Dan zal zo'n Sempron makkelijk goed genoeg zijn, maar goed, ik wil ook een beetje aan de toekomst denken. Ik heb nog een Gainward TI4800SE videokaart liggen. Dat is AGP, en het zou leuk zijn als ik die kon gebruiken op het moederbord. Het moederbord zou dan een AGP-slot moeten hebben, maar ja, de standaard is nu PCI-E, is het niet? Dus wat is wijsheid? Het moederbord hoeft dus geen onboard grafische kaart te hebben, dus dat scheelt misschien in de kosten. Welke boards kunnen jullie me aanraden? Zijn er boards met én AGP, én PCI-E aansluiting? Een alternatief is dat ik die videokaart laat zitten in mijn huidige pc, voor de kids. Dan zou er onboard-video op het moederbord moeten zitten. Ik denk dat er wel moederborden zijn waarvan de onboard video goed genoeg is voor C&C Generals. Ik denk dat 512 MB in dit stadium genoeg is (of misschien 1GB). Moet ik dan één geheugenreep nemen? Of twee om wat voor reden dan ook? Ik wil in de toekomst wel kunnen upgraden zonder gelijk al plaatsgebrek te hebben qua geheugenbanken. Zijn er nog merk/type-conflicten, mogelijk i.c.m. het moederbord, waar ik rekening mee moet houden? En wat is tegenwoordig de standaard qua harddisk-interface? S-ATA? Dat kan ook onboard hè? Ook hier tips graag... Ook wat een goeie harddisk zou zijn. 160 GB is meer dan genoeg, ik denk dat 80 GB ook wel genoeg is. Of iets er tussenin. Nou dan heb ik de basis zo'n beetje wel te pakken, de rest komt later wel. Al vast bedankt voor de antwoorden.
Link naar reactie
Er zijn idd wel moederborden te krijgen met AGP én PCI-e, en ik denk dat dat helemaal geen slecht idee is als je games als C&C Generals speelt die ook al perfect spelen op een TI4800. Enige nadeel is misschien dat deze moederborden voor zover ik weet alleen voor socket 775 en 939 te krijgen zijn. Als je dus een moederbord met AGP en PCI-E wilt, valt die Sempron dus af. :wink: Voorbeeldje van [url=http://sallandautomatisering.nl]Sallandautomatisering[/url] [b:22336c69b6]Enlight EN-4105 Zwart, 400 Watt € 47,06 € 47,06 Intel Pentium 4 511 2.8 GHz, 533 MHz, Boxed € 96,64 € 96,64 Asus P5VD1-X € 44,54 € 44,54 TwinMos Memory 512 MB, PC3200, 400 MHz, 2,5 € 31,09 € 31,09 Seagate Barracuda 7200.9 80 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300 € 42,86 € 42,86 BenQ DW1650 Zwart € 34,45 € 34,45 Totalen Totaalbedrag producten ex BTW 19% € 296,64 Vaste verzendkosten € 7,52 Totaalbedrag ex BTW € 304,16 BTW 19% € 57,79 Te Betalen € 361,95[/b:22336c69b6] Ik heb expres voor de P4 gekozen omdat je dan met zo'n moederbord met AGP én PCI-e goedkoper uitbent dan een AMD socket 939 systeem. (wat overings wel beter zal presteren) Wat ik zelf ook zou doen is er toch nog 512MB bij nemen, want 1GB is eigenlijk wel lekker tegenwoordig, ook met C&C Generals. (spreek uit ervaring :P )
Link naar reactie
[quote:05646332bf="xbeanx"]maar als je een mobo met een onboard vga neemt, dan hoef je er toch geen agp meer bij, want op het moment dat je in de toekomst nog gaat upgraden neem ik aan dat je voor pci-e gaat.[/quote:05646332bf]Klopt, maar die TI4800 (ongeveer net zo snel als een Radeon 9700 non-pro zag ik laatst ergens) zal ongetwijfeld beter presteren dan een onboard kaartje, en zo slecht is die P4 nou ook weer niet hoor. :wink: Als het in het budget paste had ik ook een A64 gedaan, maarja je bent dan €50,- duurder uit. :wink:
Link naar reactie
[quote:d1b1455cd4="xbeanx"]nog een antwoord dan :lol: dat asus bordje met die 6100 chipset, presteerd dat minder dan die oude TI?[/quote:d1b1455cd4]Ik denk het wel, maar idd is dat ook geen slecht idee. Dan kom je op zoiets uit: [b:d1b1455cd4]Enlight EN-7247 350 Watt, Zwart € 47,90 € 47,90 AMD Athlon 64 Venice 3000+, Socket 939, Boxed 130,25 130,25 Asus A8N-VM 54,62 54,62 TwinMos Memory DDR SDRAM, 512 MB, PC3200, 400 MHz, - 30,25 30,25 Western Digital Caviar Special Edition 80 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA/150 43,70 43,70 BenQ DW1620A 16 x, 2,4 x, 16 x, Zwart, OEM 31,09 31,09 bestelling € 337,81 BTW 19% 64,18 Vaste verzendkosten 8,50 Te betalen € 410,49 [/b:d1b1455cd4]
Link naar reactie
[quote:66906822fd="Prin0096"][quote:66906822fd="sdh"]Tjah een Athlon 64 met PCI-e en AGP past nou eenmaal niet in het budget, en voor S754 zijn er niet zulke mobo's verkrijgbaar dus blijft dit over. :wink:[/quote:66906822fd] Ja hoor, die zijn er wel. Kijk maar in mijn specs.[/quote:66906822fd]De MSI K8N NEO3 heeft idd een AGR slot, maar deze ondersteund lang niet alle AGP kaarten: http://www.msi.com.tw/html/products/mainboard/agr/7135agr.pdf
Link naar reactie
Mijn videokaart staat er niet bij in ieder geval. Ik begrijp dat er moederborden zijn waar je de Athlon 64 op kwijt kunt, maar ook de Sempron. Maar dan moet je wel een Socket 754 nemen, in plaats van een Socket 939, waar de Sempron niet op kan. Klopt dat, en wat zijn de nadelen van een Socket 754-moederbord t.o.v. een Socket 939-moederbord? Als ik alles zo lees en op me in laat werken, voel ik momenteel het meest voor een moederbord met alleen PCI-E, en een onboard videokaart, en dan de AMD Athlon 64 Venice 3000+. Als alternatief voor de Asus A8N-VM heb je ook een Asus A8N-VM CSM, ik denk dat die een iets snellere grafische kaart onboard heeft (NVIDIA GeForce 6100 + nForce 410 om NVIDIA GeForce 6150 + nForce 430)? Dan gebruik ik de onboard videokaart (lukt wel met C&C Generals toch?), en kan later altijd nog een keer upgraden naar een PCI-E videokaart. Alleen een beetje jammer dan dat ik nog niet zo lang geleden die Gainward TI4800SE heb aangeschaft, als ik hem nu niet meer ga gebruiken (ja voor die oude pc voor de kids dan). Wat is de meerprijs voor een mobo waar én AGP én PCI-E op zit?
Link naar reactie
[quote:0f61af7bf1="sdh"]De MSI K8N NEO3 heeft idd een AGR slot, maar deze ondersteund lang niet alle AGP kaarten: http://www.msi.com.tw/html/products/mainboard/agr/7135agr.pdf[/quote:0f61af7bf1] MSI is niet helemaal eerlijk. Er zijn veel meer VGA kaarten die het doen op dit bord. De modernste kaarten doen het niet. Maar veel oudere nVidia kaarten doen het gewoon. O.a. mijn vorige VGA kaart was een Leadtek Winfast A250 LE (een ti4200) Die deed het gewoon.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Nou daar ben ik weer. Ik heb nog wat vragen. Ik zit nu te denken aan het volgende, gebaseerd op het basissysteem van Tweakers van januari: Asus A8N-VM CSM moederbord AMD Athlon 64 Venice 3000+ Socket 939, Boxed Dit is een mATX-moederbord, wat voor soort kast moet ik daar bij nemen? Moet dat ook mATX zijn, of mag ATX ook? Hebben jullie suggesties? Hoeveel watt? In eerste instantie komt er geen losse videokaart in, maar ooit wel een keer denk ik. Is die boxed-versie aan te raden, of zal ik zoals Tweakers in 1 van de basissystemen aanbeveelt een losse koeler nemen? Zo ja welke? De pc komt niet in de huiskamer te staan, dus als er een klein beetje geluid af komt is het ook weer niet zo erg. Wat voor merk geheugen moet ik nemen? Ik las dat je voor optimale prestaties twee banken moet nemen. Hoe zit het met het merk en eventuele overklokbaarheid van het systeem? Tweakers noemt TwinMos als merk. Welke harde schijf? Ik wil er 1 van 160GB. Maxtor DiamondMax Plus 10 wordt afgeraden i.c.m. bepaalde NForce4-systemen. Is de door Tweakers aangeraden Hitachi Desktstar T7K250 ok? En de DVD rom: NEC ND-4550 16x? Heeft iemand daar iets op aan te merken, of een betere suggestie? Qua beeldscherm wordt de Acer AL1715s genoemd. Nu wil ik de pc voor een groot deel voor games gebruiken. Ik vraag me af wat er gebeurt als ik op een lagere resolutie ga spelen dan de resolutie die wordt aanbevolen voor het scherm. Ziet dat er dan nog een beetje uit? Is het scherm uberhaupt bruikbaar voor games met een responsetijd van 12ms? Een hoop vragen, ik hoop dat jullie de moeite willen nemen ze te beantwoorden. Ik heb de faq over beeldschermen trouwens gelezen hoor...
Link naar reactie
[quote:266d9fcf36="gtog"]Nou daar ben ik weer. Ik heb nog wat vragen. Ik zit nu te denken aan het volgende, gebaseerd op het basissysteem van Tweakers van januari: Asus A8N-VM CSM moederbord AMD Athlon 64 Venice 3000+ Socket 939, Boxed Dit is een mATX-moederbord, wat voor soort kast moet ik daar bij nemen? Moet dat ook mATX zijn, of mag ATX ook? Hebben jullie suggesties? Hoeveel watt? In eerste instantie komt er geen losse videokaart in, maar ooit wel een keer denk ik. [b:266d9fcf36]Een M-atx bord past meestal gewoon in een ATX kast. Voeding zou ik niet te licht nemen en zeker geen cheapo. Een beetje redelijk merk voor weinig is Huntkey, ik zou dan een 350 watt minimaal pakken.[/b:266d9fcf36] Is die boxed-versie aan te raden, of zal ik zoals Tweakers in 1 van de basissystemen aanbeveelt een losse koeler nemen? Zo ja welke? De pc komt niet in de huiskamer te staan, dus als er een klein beetje geluid af komt is het ook weer niet zo erg. [b:266d9fcf36]De boxed cooler doet wat ie moet doen en koelt de CPU dus wel goed. Hij is niet zo erg stil maar dat maakt jou niet uit volgens je stukje. Ik zou dan kijken wat de goedkoopste oplossing is, een boxed cpu of een tray cpu met losse cooler.[/b:266d9fcf36] Wat voor merk geheugen moet ik nemen? Ik las dat je voor optimale prestaties twee banken moet nemen. Hoe zit het met het merk en eventuele overklokbaarheid van het systeem? Tweakers noemt TwinMos als merk. [b:266d9fcf36]Twinmos is goed degelijk geheugen met meestal een Cas latency van 2.5 voor een schappelijke prijs. Is aan te raden dus. De grootte moet je kiezen afhankelijk van je budget, maar ik zou 512MB nemen. 512MB is nu nog wel voldoende voor eenvoudige games en niet al te gekke programma's. Dat kost je zo'n 30~35 euro. Als je 1GB wilt ben je nu al 70 euro kwijt. Geheugen is iets wat je later makkelijk bijplaatst, in tegenstelling tot een CPU of videokaart die je altijd moet vervangen en die ook meer kost in aanschaf.[/b:266d9fcf36] Welke harde schijf? Ik wil er 1 van 160GB. Maxtor DiamondMax Plus 10 wordt afgeraden i.c.m. bepaalde NForce4-systemen. Is de door Tweakers aangeraden Hitachi Desktstar T7K250 ok? [b:266d9fcf36]Ik zou ook voor een Hitachi gaan, zeer snel, redelijk stil en als ik de verhalen op internet mag geloven ook betrouwbaar. Reken daar de redelijke prijs bij en voila ;)[/b:266d9fcf36] En de DVD rom: NEC ND-4550 16x? Heeft iemand daar iets op aan te merken, of een betere suggestie? [b:266d9fcf36]Nec.. Goede simpele branders voor weinig geld. Je zou ook naar een Ben-Q kunnen kijken, zelfde principe ook gewoon degelijke brander voor weinig.[/b:266d9fcf36] Qua beeldscherm wordt de Acer AL1715s genoemd. Nu wil ik de pc voor een groot deel voor games gebruiken. Ik vraag me af wat er gebeurt als ik op een lagere resolutie ga spelen dan de resolutie die wordt aanbevolen voor het scherm. Ziet dat er dan nog een beetje uit? Is het scherm uberhaupt bruikbaar voor games met een responsetijd van 12ms? [b:266d9fcf36]12 ms is prima te doen als je geen hoge eisen stelt, Als je een lagere resolutie gaat draaien wordt het beeld waziger doordat je scherm pixels er bij gaat verzinnen aan de hand van de omliggende kleuren(interpoleren). Het ene scherm doet dat beter dan het andere, hoe het met de Acer zit durf ik niet te zeggen)[/b:266d9fcf36] Een hoop vragen, ik hoop dat jullie de moeite willen nemen ze te beantwoorden. Ik heb de faq over beeldschermen trouwens gelezen hoor...[/quote:266d9fcf36] graag gedaan :lol:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...