Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik overweeg de aanschaf van een laptop en hoewel ik daar al langere tijd over zit te wikken heb ik nog niet echt serieus rondgekeken. Mijn oude laptop heeft het voor zeker 5 jaar perfect gedaan, maar is nu op helaas. Persoonlijk vind ik kwaliteit belangrijk, het hoeft geen gamemachine te zijn, maar het moet wel weer een tijdje mee kunnen. Degelijk ... duurzaam ... dat zijn belangrijke begrippen. Een laptop neem je om mobiel te zijn, ik zoek geen desktop vervanger, maar een leuke laptop. Omdat accutijd ook belangrijk is zat ik aan een centriono te denken, maar ik weet eigenlijk niet meer hoe het allemaal inelkaar steekt. De centrino is nog een gewone pentium-mobile en dus nog niet 64bits toch ? Komt er op korte termijn nog een zuinig 64bits laptop platform ?
Link naar reactie
[quote:9ead6693be="pimp my pc"]ik heb sinds 1 maand een asus notebook met amd turion 64 bit asus is volgens mij een topmerk en ook de enige met 2 jaar garantie[/quote:9ead6693be] Asus is idd top en de laatste series hebben zeker ook mijn interesse. Hoe bevalt je recente aanwinst ? Mijn oude laptop met AMD k6 processor was niet bepaald energiezuinig ... De centrino's hebben toch wel een sterk punt met : Zuinigheid / accutijd, mobiliteit, draadloos / wifi, etc. Kan een amd turion dat evenaren ? Zit namelijk niet op een stroomvreter te wachten en interne nic en wifi zou ook wel fijn zijn.
Link naar reactie
Ik zou 'ns gaan kijken naar de nieuwe Intel Core processoren. Deze schijnen 64-bit extensies te hebben en ook nog eens heel energiezuinig te zijn (15W-31W afhankelijk van de versie). Ze zijn er in Solo (single core) en Duo (dual core) processoren. Zware grafische chips vreten trouwens erg veel stroom, dus als je echt energiezuinig wilt zijn (met een lange batterijtijd dus), dan kun je beter geintegreerde video nemen. Maar dat betekent weer dat je laptop ongeschikt is voor games. Het is dus kiezen. Dell verkoopt zulke laptops al in de Inspiron 9400 reeks. De versie met geintegreerde video is goed betaalbaar. http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/inspn_9400?c=nl&cs=nldhs1&l=nl&s=dhs
Link naar reactie
Kunnen die systemen met het centriono platform vergeleken worden ? Het voornaamste is dat er fatsoenlijk vanaf accu gewerkt kunnen worden. Gamen doe ik toch niet dus het hoeft geen desktopvervanger te zijn, mobiliteit is voor mij belangrijker. Een nvidia grafische oplossing zou echter wel mijn voorkeur genieten i.v.m. linux ondersteuning. Centriono is een platform wat er speciaal op gericht is om energiezuining te zijn en mobiliteit hoog in het vaandel heeft. Kan een intel core oplossing dit evenaren ? Heeft amd ook een concurent voor centrino ? Of is er nog geen systeem wat centriono evenaart, want dan zou centriono toch de beste keus zijn.
Link naar reactie
[quote:a424487235="Pinky & The Brain"]Kan een intel core oplossing dit evenaren ?[/quote:a424487235]Centrino is zelf geen CPU, maar een verzamelnaam voor energiezuinige mobile CPU's. De Intel Core CPU's zijn denk ik de opvolgers van de Pentium M's. Intel zegt er zelf dit over: [i:a424487235]The Intel Core Solo processor enables laptops with improved battery life for an enhanced mobility experience.[/i:a424487235] http://www.intel.com/products/processor/index.htm?iid=HMPAGE+Header_2_Product_Processors AnandTech zegt het volgende: [i:a424487235]It’s tough to argue with the numbers - at worst, Intel’s Centrino Duo platform offers the same battery life as the previous generation Centrino, while outperforming it. But at best, Centrino Duo can not only offer better performance than last year’s notebooks, but also longer battery life.[/i:a424487235] http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.aspx?i=2663&p=14 [quote:a424487235="Pinky & The Brain"]Heeft amd ook een concurent voor centrino ?[/quote:a424487235]Ja dat heet dus Turion, maar dat is niet zo energiezuinig als Centrino.
Link naar reactie
[quote:8e12d6b2dc="Obi-wan-kenobi"]Centrino is zelf geen CPU, maar een verzamelnaam voor energiezuinige mobile CPU's.[/quote:8e12d6b2dc]Sterker nog, Centrino is de naam voor platform Intel CPU+Chipset+WiFi. Je kunt dus een Pentium M processor hebben, zonder Centrino te heten. Ik gebruik een HP laptop met Intel Pentium M + Intel chipset, maar zonder Intel Wireless Pro WiFi chip, dus is m'n laptop geen Centrino ding. Collega's hebben nagenoeg dezelfde laptop, maar dan MET Intel WiFi chip en die zijn dus WEL Centrino.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...