Ga naar inhoud

Power switch


Aanbevolen berichten

ik krijg mijn PC niet meer normaal aan! Als ik op de startknop druk gebeurt er helemaal niets, De voeding wordt niet geactiveerd dus ook geen piepjes Het spannings led op het bord brandt wel. Ik heb het schakelaartje getest ,dat werkt nog prima. Zit ook aangesloten op de goede plaats op het bord. Als ik de groene draad die uit de voeding komt (Pin 14,remote power on/off) aan massa verbindt start de zaak wel op. Het lijkt er dus op dat op het moederbord de schakelaar(??) niet meer werkt. Kan het zijn dat een cpu fout deze weg blokkeerd? Als ik nl op deze geforceerde manier opstart vindt ik in de bios een melding dat het systeem draait in "safe mode" vanwege een frequentie mismatch Asus P4BGL-VM met Celeron 1700 Wie maakt mij wijzer?
Link naar reactie
Dit kan een aantal oorzaken hebben. 1. Je moederbord is overleden. Dan gaat meestal de computer ook niet meer aan. Dan lijkt het of je voeding stuk is. Echter de voeding moet een "power ok" signaal terugkrijgen, voordat hij de zaak op spanning zet. 2. Het is toch je voeding. Schakelaartje werkt gewoon, maar voeding gaat niet draaien. Bekijk visueel je moederbord even op beschadigingen. Ik ga je niet adviseren om de voeding op een andere computer te proberen, want als er wel een probleem in de voeding zit, kan hij ook een mobo opblazen. Het ligt niet aan je CPU.
Link naar reactie
Het systeem is een paar jaar oud neem ik aan? Dit kan een voedingsprobleem zijn. Heb je nog een andere netvoeding liggen? Heb je overigens een Clear CMOS gedaan? Die veilige mode is meestal wel een waarschuwing voor iets. Soortgelijke klachten gehad met een ter reparatie aangeboden PIII systeem, alleen werkte daar die veilige mode via de Bios toen ook niet. Met draadje werkte de netvoeding wel, dus ik dacht die is okay. Rest van het systeem gecontroleerd, niks raars. Vervolgens een antieke netvoeding erop, en het werkte weer. Nieuwe 300W netvoeding gehaald en het systeem draaide weer. Of de netvoeding echt kapot was, dat kan ik zo niet zeggen. In ieder geval werkte het niet meer samen met het moederbord (en in mijn geval ook niet met andere moederborden).
Link naar reactie
Dit probleem heb ik nu dus ook, maar dan met mijn gloednieuwe systeem.. Vandaag in elkaar gezet, alles aangesloten, maar er gebeurd gewoon niets als ik mijn powerknop indruk... heb er al een andere voeding op aangesloten, 300 watt ipv mijn nieuwe 400 watt, maar nog steeds niets... is er misschien iets wat ik over het hoofd zie? Hoe kan ik trouwens testen of het aan de schakelaar ligt? ik heb een zalman zm400b-aps, amd64 3200+, ac freezer64 pro, epox 9nda3+ alvast bedankt :D
Link naar reactie
[quote:b9bf8d2dad="Wizz15"]Dit probleem heb ik nu dus ook, maar dan met mijn gloednieuwe systeem.. Vandaag in elkaar gezet, alles aangesloten, maar er gebeurd gewoon niets als ik mijn powerknop indruk... heb er al een andere voeding op aangesloten, 300 watt ipv mijn nieuwe 400 watt, maar nog steeds niets... is er misschien iets wat ik over het hoofd zie?[/quote:b9bf8d2dad]Voor een nieuw systeem is het wat lastiger omdat een computer vaak niet opstart wanneer er wanneer een IDE kabel of het geheugen niet goed is geplaatst. Soms is het moederbord of de CPU kapot. Dus als echt geen ventilatoren gaan draaien, tja dan heb je gewoon geen spanning. De draad test had je al gedaan? Ik ga er eigenlijk vanuit dat de netvoeding wel okay is, omdat dit een nieuw systeem is. In theorie, tja, is alles verdacht dus ook de netvoeding. Heb je al een Clear CMOS gedaan? Heb je systeem op proberen te starten zonder aangesloten IDE en/of FDD kabels? Zonder videokaart? Zonder geheugen?
Link naar reactie
[quote:baf84b7e98="Max Whyte"]Begrijp ik het goed dat de ok melding vanuit de voeding moet komen en niet vanaf het moederbord?[/quote:baf84b7e98]Oh, dat is een moeilijke vraag. Het is een protocol. Het schakelaartje informeert het moederbord dat het systeem aan mag (aan/uit kan eventueel ook gewoon met een jumper, en dus zonder schakelaar). Dan zal normaliter het moederbord vragen aan de netvoeding om aan te gaan. ALleen ja, dat betekent dus wel dat de netvoeding al zo'n beetje aan staat. En dat klopt ook wel voor de ATX netvoeding. Snoer erin (dus 220V aangesloten, eventueel de schakelaar achterop de netvoeding, met 0-1, wel aan zetten, en dus 1 kant indrukken). Als alles goed is staat er dan een 5V standby spanning op het systeem. Mocht de netvoeding vinden dat er iets mis is met zichzelf, dan kan die besluiten niet aan te gaan. De precieze detail staan vast wel ergens op het internet, alleen, denk ik niet dat dat echt relevant is.
Link naar reactie
stel dat er iets met de schakelaar is, dan zou ik dus bijvoorbeeld wel het lampje op mijn toetsenbord moeten zien branden toch? bij mijn vorige moederbord was het zo dat als ik de stroomkabel in mijn voeding stopte, het num lock lampje op mijn toetsenbord ging branden... dit heb ik nu bij allebei de voedingen niet meer, zou dat dan betekenen dat mijn moederbord kapot is? (als dat zo is hoef ik die draad test denk ik ook niet meer te doen denk ik :P )
Link naar reactie
draadcheck heb je een multimeter voor nedig zet deze op de piep (diode) stand, zet deze op beiden draden van je schakelaar als je een schakelaar indrukt moet die of stoppen met piepen of beginnen te piepen. wat ook kan is draadbreuk in een andere lijn, je neemt dan het begin van het draad en het einde piept die dan is die goed, piept die niet dan heb je draadbreuk of piept die als je het draad beweegt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...