Ga naar inhoud

Cmos checksum


Aanbevolen berichten

hoop dat goede topic is:) maar heb een vraagje heb een wat oudere computer doe er niks bijzonders mee maar heb er andere harde schijf ingebouwd en op master gezet zit ook cd rom speler in die staat op slave. ide kabel zit naar mijn weten goed. voeding alles aangesloten wel tien keer gecontroleerd als ik de computer wil starten krijg ik de melding cmos checksun druk f1 als ik f1 druk gebeurd er verder niks kan wel in de bios komen. staat ook alles goed ingesteld. weet iemand oplossing voor wat dit kan zijn? o.s is windows 98 hoor van jullie (hoop ik)
Link naar reactie
[quote:401fd25760="Friends"]als ik de computer wil starten krijg ik de melding cmos checksun druk f1 als ik f1 druk gebeurd er verder niks kan wel in de bios komen. staat ook alles goed ingesteld.[/quote:401fd25760]Meestal een melding die optreedt na een systeem wijziging of een hardware conflict. Suggestie van gerben uitvoeren. Na Bios instellingen te hebben ingesteld, instellingen opslaan. Daarna zou de foutmelding niet meer terug komen ...
Link naar reactie
Heb je de bios terug gezet naar fabriekinstellingen? Weet je zeker dat hij de harde schijf probeert te booten? Disk boot failure kan net zo goed de cdrom of iets dergelijks zijn. Daarnaast zeg je dat je een andere harde schijf in de pc hebt gezet. Het is dan niet gek dat hij die niet boot. Er staan allerlei drivers van de vorige pc op. (Ik begrijp uit je verhaal dat de schijf wel boot in de andere pc waar de schijf origineel vandaan komt). Het kan dus ook een melding van windows zijn. Ik zou zeggen probeer windows opnieuw er op te zetten. Als dat lukt is er niks mis met de bios instellingen.
Link naar reactie
je hebt een andere harde schijf erin gedaan, ik neem aan groter dan de vorige. Het kan zijn dat die groter is dan je BIOS aankan. Een BIOS update kan helpen (als er uberhaupt een update is) of je moet het tooltje van de fabrikant gebruiken die het BIOS van je mobo omzeild. Verder heb je heel weing info meegegeven zoals mobo type, soort schijven etc. Het is zo wel gokken. Hopelijk heb je hier wat aan.
Link naar reactie
[quote:c790d73d84="Friends"]maar heb een vraagje heb een wat oudere computer doe er niks bijzonders mee maar heb er andere harde schijf ingebouwd en op master gezet zit ook cd rom speler in die staat op slave.[/quote:c790d73d84]In teressant in dit soort kwesties is om toch wat meer informatie te geven. Een wat oudere computer is bij mij bijvoorbeeld 4 jaar, en dat is voor mij dan een Athlon XP1600 systeem. Misschien denk je zelf aan 6 jaar, dan is dat vermoedelijk een PIII-systeem. Verder prettig om te weten om voor harde schijf het gaat. Ik heb een AMD-K6/3 systeem die minstens overweg kan met 120GB en is wel van 1999. Een 40GB of 30GB zou zeker herkend moeten worden. Dan is het nog van belang op welk niveau de harde schijf herkend wordt. Disk boot failure verteld alleen maar dat er geen besturingssysteem op staat. Het kan best zijn dat de Bios de harde schijf wel herkend, kijk dat moeten we in ieder geval hebben. Wat staat er verder nog meer op de harde schijf of gewoon geformatteerd in FAT32 of NTFS of weet je het niet?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...