Ga naar inhoud

zakelijke computer voor max €700 voor meubelmaker


Aanbevolen berichten

Zouden jullie me willen helpen bij het samenstellen van een [b:5d3dba672c]zakelijke[/b:5d3dba672c] computer voor een meubelmaker/timmerfabriek. Er moeten voornamelijk technische tekenprogramma's (CAD) en MS Office programma's op draaien. Het is naar mijn mening niet nodig een super systeem te bouwen (SB 2ZS en, 7800 GTX zal hij echt niet nodig hebben), hoewel het ook niet te zwak moet zijn aangezien er meerdere programma's tegelijk zullen draaien. Zo zullen programma's als Access, Word en Excel wel permanent draaien en die CAD dingen misschien ook nog wel. Ik heb eigenlijk geen idee, wat hier het beste voor is, dus ik hoop dat jullie dat mij kunnen vertellen (AMD of Intel, hoeveel RAM, mobo). Belangrijkste is in ieder geval kwaliteit en stabiliteit, de gebruiker kent namelijk z'n programma's goed, maar daar stopt zijn computerkennis dan ook wel. Wat er ook nog bij moet zijn muis, toetsenbord en monitor.
Link naar reactie
Een Dell Optiplex 170L is een hele mooie zakelijke PC. Ze zijn erg stil, compact en lekker stabiel. Ik heb waar ik werk twee vestigingen voorzien van Optiplexjes (desktop model) Bevallen erg goed. Kijk eens naar onderstaand... Intel Pentium 4 en standaard 1 GB geheugen. Je kan een snellere processor met HT selecteren. Deze is voor deze doeleinden beter geschikt dan een AMD. Je kan zelf nog even met de configuratie rommelen. http://configure2.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?c=nl&cs=nlbsdt1&kc=305&l=nl&oc=X09172&s=bsd&sbc=optix_170L
Link naar reactie
[b:012bfee913]Ik zal er naar kijken, dit gebeuren heeft allemaal niet zo heel erg haast. Moet namelijk eerst bij die jongen voor wie het is langs gaan, kijken wat er behalve die software die ik genoemd had nog meer op komt te draaien.[/b:012bfee913] Ik denk overigens dat er ook een licentie voor WinXP Pro SP2 bij moet, beetje garantie kan eigenlijk ook geen kwaad. Ik heb ook nog eens gekeken naar de system requirements van de software die ik noemde, en het valt nog best wel tegen wat je nodig hebt. Ik denk dat het volgende wel lekker is: P4 3.2GHz 1GB RAM (DDR2?) 120GB HDD graka 128MB, voor die CAD zooi lekker mobotje (goed kwaliteit, stabiel), dingen als firewire niet nodig, geluid ook niet echt belangrijk, USB 2 (zeker wel 4x) en netwerk wel (2x GBLAN zou mooi zijn, maar is geen verseiste) DVD-ROM spelertje CD fikkertje diskettestation \\EDIT1: [quote:012bfee913="Prin0096"]Ik zal zeker niet bezuinigen op een goede (flink grote) monitor. Zeker niet als je denkt om CAD toepassingen te draaien. Een 19 inch of 20 inch TFT lijk mij een goede keuze. Snelle responsetijden van de monitor heb je niet nodig.[/quote:012bfee913] gaat dat lukken voor die prijs, die €700 is echt wel de max. \\EDIT2: [quote:012bfee913="praatpaal"]Een Dell Optiplex 170L is een hele mooie zakelijke PC. Ze zijn erg stil, compact en lekker stabiel. Ik heb waar ik werk twee vestigingen voorzien van Optiplexjes (desktop model) Bevallen erg goed. Kijk eens naar onderstaand... Intel Pentium 4 en standaard 1 GB geheugen. Je kan een snellere processor met HT selecteren. Deze is voor deze doeleinden beter geschikt dan een AMD. Je kan zelf nog even met de configuratie rommelen. http://configure2.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?c=nl&cs=nlbsdt1&kc=305&l=nl&oc=X09172&s=bsd&sbc=optix_170L[/quote:012bfee913] ik vind die dell een beetje tegenvallen, zeker de prijzen. Voor dat geld moet er denk ik wel meer te krijgen zijn.
Link naar reactie
[quote:f4afa9737a="Prin0096"]Ik zal zeker niet bezuinigen op een goede (flink grote) monitor. Zeker niet als je denkt om CAD toepassingen te draaien. Een 19 inch of 20 inch TFT lijk mij een goede keuze. Snelle responsetijden van de monitor heb je niet nodig.[/quote:f4afa9737a] Eens, maar het systeem van die link is de standaardconfiguratie, had verder dus nog niks aangepast. En inderdaad, met die eisen gaat dat natuurlijk nooit van z'n langzalzeleven lukken. Je moet nu eenmaal niet te veel eisen. Wil je die configuratie dan zul je gewoon meer moeten betalen.
Link naar reactie
Het is een timmerbedrijf. Die zitten echt niet uren achter een pc, dus cheap 17" tft moet makkelijk kunnen. DVI is leuk, maar zonde omdat je dan weer een (dure) onnodige kaart moet kopen. Wat is het programma CAD precies? Ik zou voor zoiets gaan. - Degelijke kast incl. voeding - AMD, kom even niet op de naam maar zo'n goedkope 64bits. - 512mb - 80GB eventueel externe erbij? voor backup? - Extra geld uit geven een stille cooling. - 15/17" tft - A merk moederbord en voor het geld dat je over heb een goede videokaart.
Link naar reactie
weet ik nog niet precies, in ieder geval AutoCAD, maar ik weet niet welke versie en welke programma's er nog meer op moeten komen te draaien. Zoals ik al zei moet ik nog bij hem langs gaan. Autodesk heeft flink wat programma's en sommige die vragen ook wel wat, zoals Inventor Professional. Ik heb geen idee wat je allemaal nodig hebt aan teken programma's in een timmerfabriek/meubelmaker. Ik weet dat in ieder geval het hele proces door het bedrijf zelf wordt gedaan en er geen diensten worden uitbesteed. Ze ontwerpen dus alles zelf. Het is overigens veel handwerk ook, dus machines worden niet aangestuurd (wat sowieso niet voorkomt met hout, meer met staal en kunststof). Dus die CAD programma's zijn in ieder geval niet complete CAD CAM CAE pakketten. Eigenlijk nog een vraag, gebruiken CAD programma's nou 2D of 3D (voor de schermoutput, tekent natuurlijk in 3D)? Veel programma's van autodesk hadden namelijk een openGL kaart nodig met een geheugen varieërend van 32 tot 128MB en 256MB werd soms aangeraden.
Link naar reactie
[quote:49591af19b="evisu"]DVI is leuk, maar zonde omdat je dan weer een (dure) onnodige kaart moet kopen. [/quote:49591af19b] In veel Optiplexen zit trouwens een DVI adapterkaart in het AGP of PCI-Express slot waardoor je dus gewoon DVI kan gebruiken met de on board video. Dit is iig zo bij de Optiplexen die ik onder handen heb gehad. Maar ja, on board video en CAD... :( [quote:49591af19b="PCMASTER086"]Voor CAD (2D tekenen dus) is een goeie Matrox kaart toch wel 'n vereiste? Of loop ik ver achter inmiddels :wink:[/quote:49591af19b] Helemaal mee eens, maar ja, die prijs he... Het is gewoon onmogelijk om de ideale PC samen te stellen (de eerder genoemde eisen) met dat budget van € 700,- Daar gaat een Matrox kaart icm een dikke TFT moeilijk in passen denk ik.
Link naar reactie
misschien valt het budget iets te rekken, die jongen weet zoals ik al zei niet veel van computers af dus als ik hem nu maar ver genoeg krijg en hem kan overtuigen van het nut. Ik zal kijken of ik morgen al ff langs kan gaan. Maar verwacht niet dat het budget ineens verdubbeld wordt, misschien dat er gekeken kan worden in de richting van €800, maar daar kan ik nu nog niks over zeggen.
Link naar reactie
@ Egslim: die AutoDesk programma's hebben anders aardig wat nodig [quote:f9180d8f93="gerben"]Informeer vooral ook even, of ie nog bijzondere kaarten in die pc moet plaatsen. Voor CAM (aansturing van bijvoorbeeld een freesmachine via de pc) kan dat wel eens gebeuren. Soms kom je nog wel ISA kaarten tegen, en dan is de keus in nieuwe moederborden heel beperkt (ze worden nog wel gemaakt).[/quote:f9180d8f93] @ Gerben: ik had al gezegd dat dat dus niet nodig is: [quote:f9180d8f93="kid jansen"]...Het is overigens veel handwerk ook, dus machines worden niet aangestuurd (wat sowieso niet voorkomt met hout, meer met staal en kunststof). Dus die CAD programma's zijn in ieder geval niet complete CAD CAM CAE pakketten...[/quote:f9180d8f93] @ Orcer: dat scheelt inderdaad veel, en die 1GB RAM was dan ook wel een eis [quote:f9180d8f93="bbbb"]ALs die een timmerbedrijf heeft kan de btw er toch af worden gehaald. En dan kun je een stuk betere pc uitzoeken.[/quote:f9180d8f93] dat had inderdaad gekund, maar aangezien die jongen een eigenwijs, ongeduldig en niet erg snugger lastpak is kan dat niet meer. Hij heeft namelijk al een PC aangeschaft voordat ik hem uberhaupt gesproken had, en die had hij gekocht als privé PC, dus belasting aftrek gaat niet door. @ Peterz: dat was ook de bedoeling, en dat zit ook in die PC die hij nu gekocht heeft. Dit topic kan dus dicht, want hij heeft dus al een PC gekoch, het CAD programma dat hij normaal gebruikt is AutoCAD, maar om een één of andere vage reden heeft hij nu CAD College BCAD 4 op die computer gezet :-? . Hij is ook financieel gezien weer lekker snugger bezig geweest, [b:f9180d8f93]NOT![/b:f9180d8f93]. Ik kreeg eergister te horen dat ik een pc'tje moest samenstellen, volgens de gegevens uit de startpost. Met die €700 als max budget. Wat doet hij, koopt hij een HP Pavilion voor €1600 (meer een mislukte game-pc met allemaal voorgeinstalleerde troep, zoals Norton) die hij dan in 2007 betaald (:-? dat snap je toch niet?). Misschien kan ik hem zover krijgen dat hij deze PC bij hem thuis neerzet (daar was volgens mij namelijk ook een nieuwe PC nodig) en dat er alsnog een PC, die wel is afgestemd op het gebruik bij die timmerfabriek komt. Maar dat horen jullie dan nog wel.
Link naar reactie
Ik ben zelf in opleiding voor tekenaar en heb veel te maken met auto cad en inventor. Mocht je inventor gaan gebruiken dan is 1 gb en min. 128 mb videogeheugen een must als je soepel wilt werken. Kwa processor heb je niet zo'n zwaar bakbeest nodig hoor een 2,4 intel of een 1,8 amd is al voldoende om bijde programma's te draaien. Met de nieuwste autocad heb je een 1,8 amd 2 ghz intel nodig om hem soepel te laten lopen. 512 mb ddr is voldoende en een 128 mb videokaart voldoet goed. Las je naast autocad ook nog wat andere software draait kun je overwegen om eeen 1gb geheugen te nemen en een 2 Gh amd als minimum.
Link naar reactie
@ peter55: vorige post (die lange van mij) helemaal gelezen? ik verklaar die jongen echt compleet voor gek: hij koop een systeem van €1300 + HP VS17 TFT monitor = €1600, en ook nog eens als privé terwijl hij als zakelijke pc gebruikt gaat worden, en dan is het ook nog eens [url=http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl/ho/WF06b/36757-37161-39925-39925-39925-12188664-54316243.html]deze[/url], hij spoort echt niet.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...