Ga naar inhoud

moederbord overleden?


Aanbevolen berichten

Naast mij op de grond staat een PC waarvan ik denk dat het moederbord het gehad heeft. Maar voor dat ik een nieuw moederbord koop, wil ik toch even checken of ik het bij het rechte eind heb.. Als ik het ding aanzet, dan is het enige geluid wat er te horen valt, dat van de stroomvoorziening. Hard disk, CD, floppy, etc maken geen enkel geluid, en ook de ventilator van de CPU doet helemaal niets. En nog een vraagje: kan een moederbord zo maar de geest geven? Bedankt voor de reacties, Marcel
Link naar reactie
Dit geeft geen zekerheid dat het moederbord kapot is. Dit euvel heb ik ook eens gezien bij een defecte netvoeding. Of bij een moederbord dat niet super stabiel is (K7S5A) waarbij een Clear CMOS het ding weer tot leven wekte. En ja, een moederbord (en elk ander onderdeel in de computer) kan zo kapot gaan.
Link naar reactie
Om te kijken wat het is begin je het beste met kaal opstarten. Dus alleen moederbord met geheugen, processor en koeler en een videokaart en voeding. Start hij dan al niet op, dan weet je dat het een van die onderdelen moet zijn. Wat dan rest is die onderdelen een voor een testen, door ze te vervangen, of in een ander systeem te plaatsen. Makkelijkste is de videokaart en geheugen te testen, dan de voeding.
Link naar reactie
Ik zou zeggen alleen het mobo met een voeding en 1 cd of dvd drive (voeding vindt het niet leuk om onbelast te worden aangezet, vandaar de CD/dvd drive) Start hem op en hij moet in ieder geval piepen (namelijk geen CPU/mem aanwezig, doet hij dan niks is hij kaduuk) Piept hij wel kun je je proc en mem erin zetten, en verder gaan. (HDD als laatste, een voedingsprobleem kan nl ook, en een voeding die gaat kan spanningspieken geven, en liever een DVD drive weg, als een HDD met data)
Link naar reactie
[quote:c8dc00ee3a="DutchVTR"]Ik zou zeggen alleen het mobo met een voeding en 1 cd of dvd drive (voeding vindt het niet leuk om onbelast te worden aangezet, vandaar de CD/dvd drive)[/quote:c8dc00ee3a]Je kan best gelijk hebben, maarre, ik sluit echt alleen het moederbord en CPU aan als minimum. Dat zijn op zich ook grote stroomverbruikers. Mocht de speler toch persé aan willen sluiten dan lijkt het me noodzakelijk om de IDE kabel los te trekken van het moederbord. Een defect IDE apparaat kan namelijk een computer ook blokkeren.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...