Ga naar inhoud

SD-Ram geheugen niet goed herkend


Aanbevolen berichten

Misschien dat iemand me met hetvolgende probleem helpen. Ik heb een oude Pentium 2 met onderstaande specs staan. (alle waarden verkregen met Everest) CPU Type Intel Pentium 2, 333 Mhz (66 Mhz bus speed) Moederbord DFI P2XBL Rev D Mobo chipset Intel 82440 BX/ZX Systeemgeheugen 128 MB SDRam (3 dimms) Dimm 1: 64 MB PC 100 (single sided) Dimm 2: 32 MB PC 66 (double sided) Dimm 3: 32 MB PC 66 (double sided) Max 384 MB unregistered geheugen. Hierop draait Windows XP professional. Als de pc enmaal is opgestart doet hij het perfect maar wat extra geheugen kan geen kwaad leek me. Ik heb een reepje geheugen van 128 MB PC 133 SD-Ram (single sided) bijgekocht en deze in de plaats gezet van de 64 MB om te kijken of dit geen problemen opleverde. (memtest 86 geeft ook geen fouten aan dus dimms zijn wel in orde) Het probleem is dat de bios de 128 MB module slechts voor de helft ziet dus 64 MB. De modules werken voor de rest wel met elkaar. wisselen van dimms mocht ook niet baten. Alleen de 128 MB dimm geinstalleerd geeft op ieder dimmslot slechts 64 MB het maximum geheugen dat ik nu kan halen is 160 MB met de volgende opstelling. Dimm 1: 128 MB (PC 133, single sided) Dimm 2: 64 MB (PC 100, single sided) Dimm 3: 32 MB (PC 66, double sided) Het veranderen van de volgorde levert geen verschil op. Everest geeft wel aan dat de 128 MB dimm echt 128 MB is. Wel is te zien dat de verversingsfrequentie is gehalveerd ten opzichte van de anderen. Dit is neem ik aan de reden van het halveren. Als oplossing zat ik zelf te denken om de pc op bus snelheid 100 Mhz te laten lopen ofwel overklokken. Het schijnt met deze pc wel te kunnen. Zou dit het probleem kunnen oplossen en kan het overklokken bij dit systeem (verhogen van bus speed) veel kwaad? Normaal kan een PC 133 module prima op PC 100 lopen alleen PC 66 naar mijn mening niet. Ik krijg overigens geen foutmelding tijdens het opstarten en het draait verder prima. Wie ow wie kan me helpen dan wel informatie geven. Alvast bedankt!
Link naar reactie
PC133 modules werken niet altijd op een moederbord waarvan de specs zeggen dat het PC100 geheugen nodig heeft. Verder moet je ff controleren of de reepjes Registered of Unbuffered zijn. Als je geheugencontroller geen Registered geheugen aankan, dan mag je alleen Unbuffered geheugen gebruiken. En het mixen van Unbuffered en registered werkt ook niet.
Link naar reactie
Alles is Unbuffered geheugen, was ik nog vergeten te vermelden. De geheugen dimm werkt overigens wel alleen op half aantal mb's. Het vreemd is dat Everest wel kan zien dat het een 128MB module betrefd. Het lijkt mij zelf het probleem van de 66 Mhz FSB die ik dan eventueel naar 100 Mhz kan zetten. Dan wordt het dus overklokken maar wat doet dit precies met het systeem. Overklokken komt de levensduur van de processor normaal niet ten goede. Of het bios wil het niet ondersteunen. Heeft iemand of kent iemand dit moederbord en heeft daar hetzelfde probleem mee gehad? of ervaring met overklokken van dit moederbord?
Link naar reactie
Dat bedoelde ik juist niet. Ik bedoelde echt specifiek de grootte van de chips. Dus dat er (bijvoorbeeld) 32 kb chips op een module zitten, en dat het systeem niet groter dan 16 kb accepteert. Single- of doublesided kan inderdaad ook problemen geven. Zou ik ook even nagaan, als je dat nog niet gedaan hebt.
Link naar reactie
Het single sided / double sided verhaal lijkt me sterk. die 64 MB module was ook single sided en dat werkte ook perfect. het aantal kb's per chip zou nog kunnen. Ik denk dat het hem zit in dat de 128 MB PC133 module op 66 loopt en ik weet niet of hij dat wel pikt, PC 100 ondersteund hij wel. de vernieuwingsfrequentie is namelijk ook gehalveerd bij de 128 MB module. Het overklokken zou volgens mij moeten kunnen maar op dit gebied ben ik leek. hij draait nu op FSB 66,7 Mhz dat keer multiplier 5x geeft die 333 Mhz. Zou ik hem nu op FSB 100 Mhz x multiplier 5 levert 500 Mhz, wat aardig hoger is. Of dit gezond is voor dat ding met de orginele koeler weet ik dus niet. Slopen is ook een beetje jammer
Link naar reactie
Ik wil er ook nog ff op wijzen dat sommige modules die aan 2 kanten chips hebben ook single-sides kunnen zijn! En dat heeft ook met die chips te maken. Hoe het precies zit, kun je op de volgende sites lezen: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/562830#singlesided http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/562830#doublesided En ik dacht ff dat Gerben dat bedoelde te zeggen.
Link naar reactie
Dit is wat ik er uit ervaring van weet: De BX440 chipset heeft een maximale adresseerbaarheid (heet dat zo?) van 16 MB per chip, ongeacht of het nou dubbel of enkel sided is. Het enkel/dubbelsided verhaal is min of meer een broodje aap(bij een bx440 mobo), het gaat om het aantal MB's per chippie op het rambankje en dat mag niet meer dan 16 MB zijn. Zodoende kun je dus ook niet meer dan 1024 MB op een BX440 mobo kwijt want 256 MB per bankje is het maximum wat de bx chipset ziet en dat moet dan dus een bankje zijn met 16 chippies, 16x16=256 MB Koop je 256 Mb bankjes met 8 chippies of 128 MB bankje met 4 Chippies dan zal ie maar de helft zien , helaas. Helaas word een hoop van het sdram geproduceerd met 32 MB chippies want dat is lekker goedkoop. Voorheen was het dan nog zo dat pc100 ram overwegend met 16 MB chippis was maar dat is ook niet meer zo. Marktplaats enzo vind je nog wel wat je nodig hebt, in de winkel wordt het moeilijk. Chipsets die na de bx440 geproduceerd zijn hebben er meestal geen last van, je hebt het dan overwegend over socket370 borden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...