Ga naar inhoud

helft van sdram zichtbaar

Aanbevolen berichten

Ik heb een 256 mb module gekocht voor mijn pc. Intel celeron 500 mhz. bxe98-AT moederbord met 3 banken. Het is een enkelzijdige module. Daarvan heb ik er nog 1 en die herkent de pc wel helemaal. Bij de nieuwe geeft hij echter 128 mb aan. Met everest geeft hij WEL 256 aan. Moet ik dus deze inruilen voor een dubbelzijdige module, die dus ook een stuk duurder is?? alvast bedankt voor de tips. :cry:
Link naar reactie
Wat je nog zou kunnen doen is ff testen of de module defect is. Met b.v. Documemory www.simmtester.com . Je kunt dit programma van diskette laten booten. Kies dan voor Quickt test met 3 loops. Als het geheugen defect is, wissel je hem om voor een andere van hetzelfde type. Als die niet kapot is moet je dus wel een andere hebben. Een van de specs of enkelzijdig/dubbelzijdig van het geheugen dwarsboomt dan de werking van het geheugen. Aan welke specs het geheugen moet voldoen voor jou moederbord kun je vaak nazoeken in je moederbord boekje.
Link naar reactie
[quote:95312e6884="roy_startpag"]Wat je nog zou kunnen doen is ff testen of de module defect is. Met b.v. Documemory www.simmtester.com . Je kunt dit programma van diskette laten booten. Kies dan voor Quickt test met 3 loops. Als het geheugen defect is, wissel je hem om voor een andere van hetzelfde type. Als die niet kapot is moet je dus wel een andere hebben. Een van de specs of enkelzijdig/dubbelzijdig van het geheugen dwarsboomt dan de werking van het geheugen. Aan welke specs het geheugen moet voldoen voor jou moederbord kun je vaak nazoeken in je moederbord boekje.[/quote:95312e6884] Die link doet het niet. MEMTEST is een heel goed alternatief, zie www.memtest.org
Link naar reactie
[quote:937372ce07="edske"]ok, maar bij Everest (progr. om je pc te scannen op alles wat erin zit) geeft hij wel 256 mb aan, dus het kan dus zijn dat op mijn moederbord dubbelzijdig geheugen moet komen??[/quote:937372ce07] Zou kunnen hoor. Maar ik zou eerst ff een test tooltje er doorheen laten lopen. Als het defect geheugen is, kan dat je veel geld besparen. Want dan wissel je hem bij de winkel gewoon om voor hetzelfde moduletje.
Link naar reactie
[quote:28c3f8e637="edske"]heb het gedownload, maar het is een iso.file zag ik. Hoe kan ik die werkend krijgen??[/quote:28c3f8e637] Je bedoelt zeker Memtest? Je hebt zeker een tarball gedownload? Dat is de Linux versie van het tooltje. Er staat ook een Windows-versie op, in de vorm van een zip file :D.
Link naar reactie
[quote:461f2b638c="Comp-Freak"]Iso is om een cd te branden die kan opstarten :roll: Maar het beste kan je van memtest gewoon de diskette creator downloaden.[/quote:461f2b638c] ik heb liever de iso (noujah @ me dfi zit ie in de bios, nog handiger) hoor. Die iso brand je als image op een cd met bijvoorbeeld nero of roxio. @ Roy_startpag, die link doet het nu idd wel,
Link naar reactie
[quote:191c5cccca="Bosje"]wat zegt het boekje van je mobo over geheugens ? Welk merk type heb je ?[/quote:191c5cccca] RTFM kan best uitsluitsel geven. ALs ik het lees kan je maximaal 256 mb erin doen http://www.mainboard.cz/mb/zida/BXe98-ATX.htm Dus 128 + 256 : hij kan maar 256 aan denk ik er staat wel bij dat er een een derde dimm bij is afhankelijk v configuaratie, maar wat ze daarmee bedoelen ??? Als je alleen met de 256 mb opstart, gaat het dan wel goed ?
Link naar reactie
[quote:610a159eb0="Bosje"]er staat wel bij dat er een een derde dimm bij is afhankelijk v configuaratie, maar wat ze daarmee bedoelen ???[/quote:610a159eb0]Ik vermoed dat dat te maken heeft met double en single sided. Waarschijnlijk kan ie met 3 strookjes bijv alleen 1x double en 2x single sided aan ofzo.
Link naar reactie
[quote:e1885b5c86="SAPPhIRE"]Misschien ondersteunt je moederbord maar tot stickjes van 128 mb. Dat had mijn oude mobo ook. Verder kan het idd door dubbel/enkelzijdig komen. Je kunt testen of het stuk is met memtest86, www.memtest86.org :P maar memtest non-86 kan ook hoor :P:P[/quote:e1885b5c86] Zijn mobo ondersteunt wel sticks van 265mb zoals al eerder aangegeven is. Memtest86.org is geen goede link, het is memtest.org maar de optie om het te testen is al aangegeven, waarbij ik nog aangevult heb met een ander programma.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...