anoniem Geplaatst: 3 mei 2005 Delen Geplaatst: 3 mei 2005 Hey, Wij hebben hier twee pc's staan, waarvan er eentje al verouderd is (cd-roms werken oa niet meer). Nu staat hier ook een andere. wat nieuwere die nog perfect is. Alleen is er nogal weinig ruimte op de harde schijf (20 gb). Nu is mijn vraag of ik de harde schijf uit mijn oude pc, naast de harde schijf van de nieuwe pc kan zetten, zodat ik werk met twee harde schijven. Ook deze heeft ~20gb aan ruimte, maar hier staan wel veel bestanden op waar ik mee wil werken, en die ik dus niet op cd kan branden. Ik zou eventueel de oude kunnen vervangen door de nieuwe, en dus in mijn nieuwe pc werken met mijn oude harde schijf, maar dat vind ik zonde van de ruimte. Iemand die weet of het mogelijk is om met twee harde schijven te werken, en hoe ik dit dan zou moeten gaan doen. Welke sloten etc. Een simpel antwoord met "nee, dit kan niet" is overigens ook voldoende, alleen hoop ik niet dat dit het geval is ;) Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 mei 2005 Ja dat kan wel. Maar....... je moet wel ff kijken welke techniek van aansluiten wordt gebruikt in de oude- en welke in de nieuwe computer. SCSI, parallel ATA of serial ATA? Mocht de nieuwe PC een Serial ATA HD bevatten, dan kan het nog mogelijk zijn dat je ook een parallel ATA HD erbij kan zetten. Maar dan moet er op het moederbord een IDE aansluiting zitten. Om je ff een idee te geven hoe dat eruit ziet: S-ATA HD's worden met dunne kabels aangesloten zoals deze: http://www.icp-vortex.com/german/product/zube/cable/3501.gif Parallel ATA, worden aangesloten met de bekende flatkabels: http://www.dgu.se/produktbilder/963.jpg Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 4 mei 2005 Eventjes tussen door maar volgens mij bestaan er geen 20GB s-ata. Je kan de tweede hdd gewoon op slave zetten en dan de bestanden die je bewaren wilt eraf plukken. Daarna kan je de schijf formateren, omdat je anders twee besturings systemen hebt, en dit toch wel overbodig is ;-) Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 mei 2005 Nu ben ik niet bepaald een leek wat betreft computers, maar wat hier gezegd wordt gaat mij iets te ver. Als reactie op de eerste reactie: In beide pc's wordt gebruik gemaakt van de door jou zo genoemde "Parallel ATA" ... van die brede witte dunne kabels dus .... hetgeen in de tweede reactie ook gezegd wordt, er 'bestaan' geen 20 gb hd met de door jou andere genoemde kablels. Wanneer ik de tweede reactie zie: "Je kan de tweede hdd gewoon op slave zetten [...]" ... wil ik dit best geloven ... maar ik heb geen idee wat er bedoeld wordt. Op mijn mobo heb ik geen 'sloten' (?) meer over waar ik die slave in kan doen ... dus moet ik het koppelen met mijn oude hd ... maar hoe doe ik dit? Beide pc's staan inmiddels open (iets wta hier een zeldzaamheid is, aangezien ik nu beide garantiezegels heb doorbroken, en er iemand anders in huis is die hier nogal waarde aan hecht) ... en ik zie al die kables waar ook beide hd's op angesloten moeten worden, maar ik heb geen idee hoe dat moet. Ik wil graag geloven dát het kan, maar iets meer uitleg is in dit geval wel gewenst ... sorry 8) mvgr. Spaans Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 mei 2005 Om hier even op verder ta gaan ... heb nog even wat dingen geprobeerd ... maar echt lukken wil het niet ... ten eerste krijg ik de hd van mijn 'oude' pc er niet uit, ik moet dan zo goed als álle schroefjes eruit halen .. nu vraag ik aan jullie of dat normaal is .... daarnaast is er nog iets anders .. in mijn oude pc zit natuurlijk geheugen ... nu denkt ik: Ik pak dat er uit, en zet het in de andere (nieuwere) pc zodat ik daar meer geheugen ... is het echt zo makkelijk, of zie ik nog wat dingen over het hoofd? gr. Spaans Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 mei 2005 Om hem op slave te zetten moet je aan de achterkant van de harde schijf kijken daar zie je een jumpertje zitten (een soort zwart blokje). En op de sticker van de schijf staat wat master en slave is. En zo doe je het blokje er dan in. En over dat geheugen als het past zou het gewoon moeten kunnen. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 mei 2005 [quote:fddd6ce10a="D Spaans"]Om hier even op verder ta gaan ... heb nog even wat dingen geprobeerd ... maar echt lukken wil het niet ... ten eerste krijg ik de hd van mijn 'oude' pc er niet uit, ik moet dan zo goed als álle schroefjes eruit halen .. nu vraag ik aan jullie of dat normaal is .... daarnaast is er nog iets anders .. in mijn oude pc zit natuurlijk geheugen ... nu denkt ik: Ik pak dat er uit, en zet het in de andere (nieuwere) pc zodat ik daar meer geheugen ... is het echt zo makkelijk, of zie ik nog wat dingen over het hoofd? gr. Spaans[/quote:fddd6ce10a] Dat kan per PC verschillend zijn. Dus idd moet je er wat moeite voor doen om hem eruit te krijgen. Wat betreft je vraag over harddisk, lees hier verder: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/152092#harddisks Daar staat uitgelegd hoe je een harddisk aansluit en wat er allemaal bij komt kijken. Dus wat jumperen is. En wat primairy- en secondairy IDE is etc. Geheugen van de ene naar de andere PC overplaatsen komt ook nog wat bij kijken. Er zijn gewoon vele geheugensoorten verschenen de afgelopen jaren. Dus het is toch wel zaak om ff goed te kijken welk geheugen je in ene, en welke je in de andere PC hebt. Lees hier verder over geheugen: http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=141299 Begin te lezen vanaf het kopje "Geheugen." Kijk daarna ff wat voor geheugen je hebt. Vaak zit er een stickertje op het geheugen. Als dat niet zo is kun je wellicht op de aankoopbon kijken om wat voor geheugen het gaat. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.