Ga naar inhoud

Welk moederbord is het beste?

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik wil mijn PC upgraden met een socket 939 moederbord om een AMD Athlon 64 3200+ te kunnen gebruiken. Ik wil geen PCI Express, maar PCI en AGP. Heb in gedachte: A) Asus A8V Deluxe K8T800 PRO B) MSI K8N Nforce 3 Neo 2 Platinum De MSI zou een heel goed moederbord zijn en heel mooi, maar heeft enkele nadelen, de IDE en FDD connectors zijn gewoon zeer slecht geplaats. zeker voor gebruik met rounded kabels, zelfs de plaatsing van mijn Zalman CPU cooler zou een probleem kunnen leveren. En de MSI heeft een actief gekoelde chipset = veel geluid. De Asus lijkt me wel zeer interessante aansluitingen te hebben en ik denk dat de specs voor mijn gebruik wel voldoen. Maar ik weet niet of dit een goed moederbord is. En heeft een passief gekoelde chipset = geen geluid. Overclocken hoeft niet voor mij, stabaliteit is wel belangrijk. Iemand tips of ervaringen of kennis van zaken met deze moederborden? Groeten Gunther.
Link naar reactie
Ik heb nu in mijn PC een lat geheugen van 256 MB PC 2100 en een lat van 512 MB PC 2700 zitten. Zou het veel verschil in prestatie zijn als ik de lat van 256 MB verwissel voor nog een lat van 512 MB PC 2700. En dan eventueel in Dual channel opstel, of is deze prestatiewinst te verwaarlozen? Moet je voor een Dual Channel opstelling enkel twee geheugenlatten hebben met de dezelfde specificatie’s of moeten deze ook van het zelfde merk zijn? En is er echt veel snelheids verschil tussen PC 2100, 2700 of 3200?
Link naar reactie
Ik denk dat hij "stabieler" bedoelt als in minder rare bugs in de hardware en de drivers. (PCI throughput problemen bijvoorbeeld, nog niet zo lang geleden.) VIA is wat dat betreft wel enorm vooruit gegaan. Persoonljk geef ik zelf nog steeds de voorkeur aan nVidia, maar concrete argumenten zijn moeilijk te geven.
Link naar reactie
[quote:9227eb564f="Gunther A."]Overigens wordt het er niet makkelijker op een goed nieuw moederbord te vinden of kiezen met de opkomst van SLI en PCI Express. Mijn uitbreidings kaarten, USB, Geluidskaart zijn allemaal nog PCI, en mijn grafische kaart ATI Radeon 9800 PRO is AGP en slechts enkele maanden oud.[/quote:9227eb564f] Gewoon je 9800pro verkopen en een leuk NF4 bordje + 6600gt kopen. Zalman blok kan je gewoon over zetten :) USB zit plenty onboard en geluid zou je ook wel onboard kunnen gebruiken (kan je die dingen weer verkopen ;))
Link naar reactie
Ik heb dit moederbord en ben er zeer tevreden over. Erg stabiel bordje. Dit bord is alleen slecht over te klokken bij een rev. 1.01 moederbord maar ik klok toch niet over. Een rev. 2.0 moederbord heeft een PCI/AGP lock. Ik zou alleen je geheugen verkopen en PC3200 geheugen kopen. Ik heb een uitvoering met WIFI die heeft volgens mij het rev 1.01 moederbord. De uitvoeringen zonder WIFI hebben dacht ik een rev 2.0 moederbord.
Link naar reactie
[quote:96c7f917bf]ze hebben jaren lang ervaring.[/quote:96c7f917bf] Aangezien een groot deel van die ervaring juist negatief is lijkt me dat geen goed argument. ;) Denk aan de belabberde SS7 chipsets, VIA's PCI bust throughput probleem en het niet volgen van de Slot A specs, waardoor Slot A T-birds niet met VIA's KX133 chipset wilden werken. Het is volgens mij pas sinds de KT266A dat VIA fatsoenlijke chipsets begon te lanceren. Ik denk dat je als consument tegenwoordig wel goed zit met een VIA chipset, maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan nVidia.
Link naar reactie
Vandread, Mijn PCI kaarten verkopen en mijn grafische kaart zie ik zo niet zitten. 1) geraak je er niet van af 2) je scheurt er altijd je broek aan 3) zo blijf je bezig Dacht toch dat de ATI 9800 PRO nog steeds een goede kaart is, ik heb hem gekocht na het lezen van vele testen. Ok, de USB PCI kaart is niet zo duur, maar is er wel een van Belkin met levenslange garantie. en de geluidskaart van Hercules was ook niet zo duur, maar mijn Sapphire ATI Radeon 9800 PRO vervangen vind ik toch wat te kostelijk. Anderzijds weet ik zo als al eerder vermeld dat PCI Express en SLI de toekomst is, ik zit dus met een dillema (een duur ook).
Link naar reactie
[quote:85d3fad8c7="Gunther A."] maar mijn Sapphire ATI Radeon 9800 PRO vervangen vind ik toch wat te kostelijk.[/quote:85d3fad8c7] Een PEG 6600gt heb je al voor [url=http://www2.alternate.nl/html/nodes_info/j9xo01.html]140 euro[/url] en deze is een stukje sneller dan jou kaart. Zet die 9800 op marktplaats en dan krijg je er ongeveer 100-120 euro schat ik. Dus ik weet niet hoeveel die gekost heeft? maar veel bijleggen voor een nieuwere snellere kaart hoeft ook weer niet :)
Link naar reactie
De MSI K8N Neo3 heeft PCIe en een AGR slot. (Plus PCI sloten, net als alle PCIe borden ook nog hebben.) Dat is een AGP-achtig slot dat helaas niet compattible is met alle AGP kaarten - dat zou je dus moeten uitzoeken. Het is bovendien een S754 bord. Dat is op zich niet erg, een S754 3200+ presteert minstens even goed als een S939 exemplaar.
Link naar reactie
[quote:c1ba278476]VIA's KT133 en zeker de KT133A waren anders ontzettend goede chipsets.[/quote:c1ba278476] Wat maakte ze dan zo goed? De PCI bus had een veel lagere throughput dan die van andere chipsetfabrikanten. De geheugencontroller presteerde extreem matig in vergelijking met die van Intel. Gelukkig voor VIA hadden ze op dat moment geen directe concurrentie en was Athlon snel genoeg om te compenseren tegenover PIII. Dat zijn alvast twee belangrijke minpunten...
Link naar reactie
[quote:7d57e9bf10="egslim"]Wat maakte ze dan zo goed?[/quote:7d57e9bf10]Het ocen ging bij mij ontzettend goed superstabiel met een 155MHz FSB.[quote:7d57e9bf10="egslim"]De PCI bus had een veel lagere throughput dan die van andere chipsetfabrikanten.[/quote:7d57e9bf10]Er waren niet veel PCI kaarten in gebruik die de bandbreedte helemaal konden vullen.[quote:7d57e9bf10="egslim"]De geheugencontroller presteerde extreem matig in vergelijking met die van Intel.[/quote:7d57e9bf10]Opbouw was ook heel anders en als je zo'n vergelijking wil moet je de AMD-761 met een Intel chipset vergelijken. Voor zover je de score's in Sisoftware Sandra mag gebruiken presteerde die erg goed.[quote:7d57e9bf10="egslim"]Gelukkig voor VIA hadden ze op dat moment geen directe concurrentie en was Athlon snel genoeg om te compenseren tegenover PIII.[/quote:7d57e9bf10]Klopt helemaal.[quote:7d57e9bf10="egslim"]Dat zijn alvast twee belangrijke minpunten...[/quote:7d57e9bf10]Had je niet meer kunnen bedenken?
Link naar reactie
Persoonlijk vind ik betrouwbaarheid en compatibiliteit belangrijker dan overklokbaarheid. Die laatste is bovendien vaak grotendeels een functie van het werk van de moederbordfabrikant. [quote:053450ddbf]Er waren niet veel PCI kaarten in gebruik die de bandbreedte helemaal konden vullen.[/quote:053450ddbf] Zeker wel, alleen waren die niet veel in gebruik bij consumenten. AMD, SiS, Intel en later nVidia deden het wel meteen goed, waarom VIA niet? [quote:053450ddbf]Opbouw was ook heel anders en als je zo'n vergelijking wil moet je de AMD-761 met een Intel chipset vergelijken. Voor zover je de score's in Sisoftware Sandra mag gebruiken presteerde die erg goed.[/quote:053450ddbf] Ik vergelijk de KT133/KX133/KT133A (zelfde geheugencontroller) met de oudere AMD750. Die laatste ondersteunde alleen PC100 in plaats van PC133, maar de prestaties waren even goed als die van VIA met PC133. AMD760 en Intel mag je juist niet vergelijken, omdat ze niet hetzelfde geheugentype gebruiken. [quote:053450ddbf]Had je niet meer kunnen bedenken?[/quote:053450ddbf] Jawel hoor. De problemen die het updaten van VIA's 4in1 drivers in een bestaande Windows installatie kon geven. Het compatibiliteitsprobleem tussen VIA's chipsets en Creative geluidskaarten, zorgt in sommige systemen voor een irritant, periodiek krassend geluid tijdens afspelen van bijvoorbeeld muziek.
Link naar reactie
[quote:36b3f658b1="egslim"][quote:36b3f658b1]Er waren niet veel PCI kaarten in gebruik die de bandbreedte helemaal konden vullen.[/quote:36b3f658b1] Zeker wel, alleen waren die niet veel in gebruik bij consumenten. AMD, SiS, Intel en later nVidia deden het wel meteen goed, waarom VIA niet?[/quote:36b3f658b1]Ik neem toch aan dat de chipset voornamelijk voor consumenten was ontwikkeld?[quote:36b3f658b1="egslim"][quote:36b3f658b1]Had je niet meer kunnen bedenken?[/quote:36b3f658b1] Jawel hoor. De problemen die het updaten van VIA's 4in1 drivers in een bestaande Windows installatie kon geven.[/quote:36b3f658b1]Tja, kan ik weinig over zeggen: nooit zelf ondervonden.[quote:36b3f658b1="egslim"]Het compatibiliteitsprobleem tussen VIA's chipsets en Creative geluidskaarten, zorgt in sommige systemen voor een irritant, periodiek krassend geluid tijdens afspelen van bijvoorbeeld muziek.[/quote:36b3f658b1]Heb ik ook geen last van gehad.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...