anoniem Geplaatst: 5 april 2005 Delen Geplaatst: 5 april 2005 Ik ben de eigenaar van een 2e hands Compaq Armade M700 laptop (PIII 700 MHz, 128 MB, 12 GB hdd, DVD spelertje). Sinds een week crasht deze echter op de meest vreemde momenten, zelfs zonder enige load. Crashen in de zin van: hij reageert nergens meer op. Zelfs als je het scherm dichtklapt gaat deze niet uit maar blijft aan. Dit is niet OS geregeld, zelfs tijdens de POST zou dit namelijk moeten werken. Soms is het echter andersom, dan gaat het scherm bij de crash gewoon uit. Het LCD én de CCFLs erachter (de verlichting dus). Ik dacht eerst dat het aan het geheugen lag, dus probeerde memtest te draaien. Maar je raad het al, tijdens memtest crashde de laptop voortdurend en kon de test dus niet afmaken. Het viel me op dat het CPU gedeelte onder op de laptop steeds erg warm / bijna heet werd. Ik heb speedfan erop gezet, maar die vind maar 1 sensor, genaamd 'ACPI sensor'. Ik heb alleen geen idee welke temperatuur sensor dit is, maar het lijkt met niet van de CPU daar deze onevenreding warm werd in vergelijking met de waarde die speedfan gaf. Om toch de memtest te doen, heb ik wat rigoreuze maatregelen genomen. Ik heb een paar diepvrieselementen uit de vriezer gehaald, en deze onder de laptop gelegd, wel op zo'n manier dat het fannetje die de CPU koelt nog wel lucht aan kan zuigen en af kan voeren. Dit heeft geholpen, memtest heeft 1,5 uur gedraaid en 4 tests kunnen uitvoeren. Geen enkele test gaf fouten in het geheugen aan. Echter, het noodlot sloeg toe, na die 1,5 uur en tijdens de 5e test crashe de laptop weer. Ik heb gevoeld aan de onderkant. De lucht die er even te voren uitkwam was wel warm maar acceptabel en het CPU gedeelte was lekker koud (de diepvrieselementen ook). Dus temperatuur probleem lijkt me niet waarschijnlijk volgens mij. Wat ik daarvoor overigens heb gedaan is alle hardware die ik eruit heb kunnen halen, eruit gehaald. Te noemen: de accu, de harde schijf, de DVD speler. Hierdoor heb ik dus gekeken of het aan 1 van deze onderdelen zou kunnen liggen. De laptop gaf dan: "No system disk, replace disk and hit any key to continue". Dit heb ik zo laten staan om te kijken of ie ook zou crashen. En ja, dat deed ie. Ik had toen de laptop op zijn kant gezet om de warmte goed weg te laten stromen en hij was dan ook niet heet of zo. Ik heb even geen ideeën meer. En ik zou het zonde vinden als mijn CPU is doorgebrand of iets dergelijks, al zou ik niet weten hoe het zou kunnen. Ik heb niks raars / bijzonders gedaan met de laptop toen dit begon. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2005 Ik begrijp dat je redelijk handig bent met schroevendraaier enzo ;) Haal dan het hele apparaat uit elkaar, incl de proc en koeler, met perslucht alle kontaktjes ff schoonblazen en opnieuw opbouwen. Ik heb nl het vermoeden dat de koeling toch niet helemaal OK is/was, je verhaal met memtest en ijsblokjes is daar de aanleiding voor. Mocht alles goed gemonteerd zijn en de zaak crasht wéér zou ik het OS gaan verdenken. Probeer eens of je kunt booten van een Knoppix CD-R. Gaat dat goed en blijft de zaak stabiel (er zijn geen benchmarks voor Linux ;)) werken is het een goed idee om Knoppix ook je HDD te laten scannen op virussen, trojans, etc. Als ook dat niks oplevert zit er niks anders op dan een nieuwe proc/mobo/etc aan te schaffen... Groet, M.V. Wesstein Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2005 [quote:7c69771ea6="M.V. Wesstein"]Mocht alles goed gemonteerd zijn en de zaak crasht wéér zou ik het OS gaan verdenken.[/quote:7c69771ea6] Waarom het OS als ie zonder OS en op Windows én Knoppix crasht? (Memtest draaide ik namelijk van de Knoppix CD) [quote:7c69771ea6] Probeer eens of je kunt booten van een Knoppix CD-R. Gaat dat goed en blijft de zaak stabiel (er zijn geen benchmarks voor Linux ;)) werken is het een goed idee om Knoppix ook je HDD te laten scannen op virussen, trojans, etc.[/quote:7c69771ea6] Zonder harde schijf crasht ie ook, hoe kan een virus dan de oorzaak van de crashes zijn? [quote:7c69771ea6] Als ook dat niks oplevert zit er niks anders op dan een nieuwe proc/mobo/etc aan te schaffen... [/quote:7c69771ea6] Voor een 5 jaar oude laptop? :-? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 april 2005 Gezien de huidige prijzen die gevraagd worden voor een gebruikte laptop zou ik niet beginnen aan een dergelijke operatie! Dan kan je beter een gebruikte kopen met betere specificatie's , Ben je denk ik goedkoper af.Onderdelen voor laptop"s zijn behoorlijk duur. Als ze al te krijgen zijn. joopat :) Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 april 2005 Ik probeer er eerst eens achter te komen wat er precies kapot is, daarna zie ik wel wat ik er mee doe en ten derde heb ik geen geld voor een nieuwe of een 2e hands. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.