anoniem Geplaatst: 3 april 2005 Delen Geplaatst: 3 april 2005 Ik heb een MSI moederbord, type Ultra 745 (MS6561) met een AMD Athlon 2000 XP processor. Na ongeveer 2 maanden op normale kloksnelheid in gebruik te zijn geweest, start het moederbord met processor niet meer op. Zelfs de biosgegevens komen niet meer op het scherm. Voeding en memory is gecontroleerd, maar dat is het niet Ik heb helaas geen reserve prccessor zodat ik niet kan vaststellen of het moederbord of de processor defect is. Wie kan mij hier bij helpen Ik woon in Oosterhout bij Breda Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2005 Sjah, weet je zeker dat je niks in de bios veranderd hebt voordat het probleem kwam? Anders zou je nog een cmos clear kunnen proberen, aangezien er toch niet veel te verliezen valt en mij dat wel de meest voor de hand liggende methode zou lijken... Wat heb je allemaal gedaan tot dit probleem? Er moet wel iets veranderd zijn...? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2005 Doe eerst eens een biosreset. In je handleiding staat hoe je dat doet.. :wink: Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2005 Voordat het probleem definitief werd, heb ik eenmaal gezien dat de PC probeerde op te starten. De bios opstartteksten kwamen tot ongeveer half scherm en toen bleef alles hangen. Na het uitzetten van de pc, plm 10 minuten gewacht en toen weer aangezet, gebeurde er helemaal niets meer. Ik heb het Mb gereset op de voorgeschreven wijze echter zonder resultaat Ik het het memory getest in een andere (pentium) PC waar het normaal werkte. Ik heb het bord op een andere voeding aangesloten, echter ook zonder resultaat. Ik heb echter geen test processor waardoor ik ook niet kan uitvinden of nu het moederbord, of processor of beiden defect zijn. Er zit nu totaal geen leven meer in Ik heb onlangs een ander pentiumbord aangeschaft wat nu in de kast zit zodat ik weer een werkend systeem heb, maar ik wil graag uitvinden wat er nu aan die AMD combinatie (MB + Proc) defect is Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2005 Wat je kunt doen is de condensatoren (elco's) op het moederbord controleren. Let op of ze misschien zijn gaan lekken (bruine vlekjes) of dat bovenkant bol staat. Dat is een bekend probleem met (MSI) borden uit die tijd. Verder kun je de koeler bevestiging controleren, ik heb eens gehad dat het haakje waarmee de koeler aan de socket was bevestigd afbrak. Had je voordat het probleem definitief werd ook al last van instabiliteit of andere vreemde symptomen? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2005 MSI hebben meestal diagnose LEDS (zijpaneel afdoen) Als je de pc aanzet, welke kleuren geven ze ? (meestal zijn het 4 lampjes, als ze allemaal rood zijn, dan is je mobo dood.) Als de condensatoren zoals onze eerwaarde mod aangeeft er raar uit zien dan is ie zelfs morsdood Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2005 Ik heb met dt bord voordat de problemen zich openbaarden, geen problemen gehad. Ik had dit bord aangeschaft omdat ik met een ander bord, waarbij ik de juiste klokking had ingesteld om de AMD 2000 XP normaal te laten werken, na een tijdje automatische resets kreeg vanwege warmteproblemen. De processor werd, in de tijd dat hij nog normaal functioneerde, niet warmer dan 48 Gr. (bij normaal gebruik) Ik had hiertoe gelijktijdig met het moederboard ook een grotere koeler aangeschaft met een grotere luchtdoorstroom capaciteit. De elco's zien er allemaal normaal uit. Ik heb het bord nieuw aangeschaft via een aanbieder op Ebay en het heeft ook 2 maanden probleemloos gewerkt. Het is of het bord of de processor die defect is. Of beiden.... wat ik erg raar zou vinden gezien het feit dat er niet genutseld of overclocked is. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2005 op dit moederboard, 745 Ultra (MS6561) rev 1.0 zitten helaas geen controle-leds. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2005 check je condensators dan even. Ze lijken een beetje op batterijtjes en zullen vrij dicht op de socket zitten. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2005 Lees eens 2 posts terug, dan zie je dat die goed zijn :roll: Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2005 heb ik reeds gedaan, alles normaal. zie mijn eerder bericht ik ben ook radiozendamateur, dus ik weet wat je bedoelde :wink: Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2005 Jouw probleem is altijd een beetje kristallen bol kijken. Eerst en vooral, draaien alle ventilators, zoniet is de kans groot dat de voeding oorzaak is (de kans dat je dit hebt gecontroleert is 95% maar je weet nooit) :wink: Een defekte processor is zeldzaam; dus ik gok op het moederbord. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2005 Eddy alle ventilatoren draaien en hebben altijd gedraaid. De voeding heb ik al verwisseld gehad met eentje uit een andere PC kast Het geheugen is verwisseld geweest het enige wat ik zelf niet kan is het MB of de proc verwisselen omdat dit mijn enige PC met een AMD mb en cpu is. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2005 [quote:fbd33ae9b1="cstruyk"]Eddy alle ventilatoren draaien en hebben altijd gedraaid. De voeding heb ik al verwisseld gehad met eentje uit een andere PC kast Het geheugen is verwisseld geweest het enige wat ik zelf niet kan is het MB of de proc verwisselen omdat dit mijn enige PC met een AMD mb en cpu is.[/quote:fbd33ae9b1] Ken je misschien iemand met een amd cpu of moederbord die in de buurt woont? Zo ja, leen even het moederbord om te testen als dat mag. En trek de processor er eens helemaal af, wat gebeurt er dan als je probeert te starten? Gaat het moederbord aan het loeien? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2005 Ook een paar minuten helemaal zonder spanning gehad? Ik bedoel dus stekker uit stopcontact van systeem en alle aangesloten apparaten! Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.