Ga naar inhoud

Nieuwe pc voor tekstverwerker


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, Ik ga binnenkort voor mijn vader een nieuwe pc bouwen, omdat zijn oude nu echt aan vervanging toe is. Hij doet vooral veel aan tekstverwerken, surfen en soms foto's bewerken en hij moet spellen van 2 jaar terug goed kunnen spelen. Nu heb ik het volgende in mijn hoofd voor hem: kast Aopen QF50A + 300 watt proc AMD Athlon 64 2800+ mobo MSI K8T Neo-FSR mem Corsair 512 mb DDR HD 80 GB WD CD Aopen cd-rw VD Radeon 9250 128 mb Ik heb voor de Athlon 64 en 512 mb gekozen omdat hij snelheid wel zo prettig vindt en hij dan nog wel even vooruit kan, ook later als er 64-bit applicaties op de markt komen. Omdat de pc niet al te veel mag kosten heb ik maar wat bezuinigd op de opticals en de videokaart, omdat hij toch niet meer dan 20 gig zal gaan gebruiken in het begin, en een mindere videokaart omdat hij toch geen DOOM3, HL2 of iets dergelijks gaat spelen. Als hij toch wat meer video-power wil, zat ik te denken aan de Radeon X600Pro, omdat ie iets van 110 euro kost. Lijkt jullie dit een goede keuze? groet Aljosja
Link naar reactie
[quote:001fb1c26c="gerben"]Ik vind het een beetje overkill, je zou nog wel wat lichter kunnen. Voor tekstverwerken is onboard video ook ruimschoots voldoende.[/quote:001fb1c26c] Eigenlijk heb je wel gelijk. Een sempron zou al ruim voldoende zijn en tekstverwerk/internet/fotootje knip&plak werk heb je echt geen 64 bit nodig. Maar welke spellen van 2 jaar terug speelt hij eignlijk?
Link naar reactie
Nu wel, maar hij heeft vroeger altijd erg van games gehouden...en hij vindt opnemen met een digitale camera ook erg leuk...misschien is de athlon 64 dan wel een goed idee, zeker ook naar de toekomst gekeken? Ik zei immers al, als er dan uiteindelijk 64-bit applicaties komen, is ie daar op voorbereid. Waarom nu "minder" kopen als je dan over 3 jaar weer met een trage pc zit? Verder Vandread zei je dat de X600Pro niet zo denderend is, zal je er Age of Empires 3 mee kunnen doen? Daar is ie namelijk nu al erg weg van, laat staan als ik t ga kopen...en die x600pro lijkt me toch wel beter dan een 9250? T budget liever niet hoger dan 500...
Link naar reactie
Maar het is toch bekend dat een Sempron niet echt uitblinkt in games en videobewerking? Nu goed, ik vraag advies, maar het is niet de bedoeling om even een goedkope bak inelkaar te vlansen. Maar als jullie ervan overtuigd zijn dat je met een sempron 2400+ nog ver genoeg vooruit kan zal ik t wel overwegen...
Link naar reactie
Ik zou 's kijken naar het S939 moederbord met ATI Xpress 200 chipset met IGP en PCI-E uitbreidingsslot. Voorlopig genoeg voor die spelletjes van 2 jaar terug, en later kan er dan nog altijd een mooie PCI-E kaart in. http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=639 MSI RS480M2-IL Moederbord S939, Bulk ATI Xpress 200,SATA,LAN,PCI-E,m-ATX,VGA (98 euro) AMD Athlon 64 3000+ 1.8 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED (145 euro) Corsair TWINX512-3200C2 DDR-DIMM 512MB Kit m/twee identieke CMX256-3200C2 DIMMs (100 euro) Seagate Barracuda 7200.7 80GB S-ATA 8MB cache 7200RPM NCQ (61 euro) Sony CD recorder IDE 52x/32x/52x Zwart (CRX230E-B2) Intern Bulk, z/ software (23 euro) Chieftec BX Miditower, Zwart 360W voeding (89.63 euro) Totaal bij [url=http://www.komplett.nl/k/k.asp]Komplett.nl[/url]: 516.63 euro
Link naar reactie
[quote:f9333f9be6="gerben"]Over die spellen had ik even heen gekeken. Dan is je voorgestelde pc geschikter. Ik zou wel een wat betere videokaart nemen. Een FX5200 is bagger, dan kun je beter een 9600pro nemen. Ik zou eerder een moederbord nemen met een nforce3/4 chipset.[/quote:f9333f9be6] Waar wordt er gesproken over een FX5200? In het begin heeft hij het over een X600Pro dit is een PCI-E kaart en een 9250 Radeon, de X600Pro past niet op het moederbord. Ik zou ook dan liever een 9600Pro nemen.
Link naar reactie
@ Obi Ik denk dat voor dit gebruik S754 2800+ ruim voldoende is. simpele videokaart als een Ti 4200 oid erin, dat presteerd goed genoeg voor oudere spellen. en vlotter dan een 5200 omdat DX9 niet meegenomen hoeft te worden Voor video-capture etc kun je firewire gebruiken, afhankelijk van de camera, of een eenvoudige PCI capturekaart kopen. Ik denk dat dat prettiger werkt dan een onboard grafische kaart.
Link naar reactie
[quote:bd768c5e05="harmtido"]Ik denk dat voor dit gebruik S754 2800+ ruim voldoende is. simpele videokaart als een Ti 4200 oid erin, dat presteerd goed genoeg voor oudere spellen. en vlotter dan een 5200 omdat DX9 niet meegenomen hoeft te worden Ik denk dat dat prettiger werkt dan een onboard grafische kaart. [/quote:bd768c5e05]Ben het met je eens dat een losse kaart betere grafische prestaties biedt. Maar als de IGP van de ATI Xpress 200 nu volstaat, dan ben je nu gewoon goedkoop uit, plus dat je in de toekomst nog redelijk kunt upgraden op S939 met PCI-E. Firewire zit trouwens ook standaard op dit bordje van MSI. De prestaties van de ATI Xpress 200 IGP: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2269&p=19 Far Cry is hiermee gewoon speelbaar op 800x600, Warcraft III doet ie zelfs beter dan de losse X300SE. [img:bd768c5e05]http://images.anandtech.com/graphs/radeon%20xpress%20200_11070441123/5326.png[/img:bd768c5e05]
Link naar reactie
Socket 939 vind ik idd ook wat ver gaan (maar wel bedankt voor het advies hoor). die 2800+ is voldoende. Verder, ik reken er maar een beetje mee dat hij Age of Empires 3 moet kunnen spelen, als ie dan toch een pc neemt, dan gelijk krachtig voor dat spel. Dus een radeon 9250 wordt het dan denk ik niet. Over die nforce, VIA lijkt mij goed genoeg voor een tekstverwerker + soms een spelletje Age of Empires 3... Dan komt het dus neer op een s754 pc, met al zeker: AMD Athlon 64 2800+ (130 euro) MSI K8T Neo-FSR (85 euro) Kingston 512 MB DDR (79 euro) Aopen QF50A + 300 watt (50 euro) Maxtor 120 GB ATA133 (79 euro) Aopen cd-rw (25 euro) samen 448 euro (alles bij computerland behalve mobo) Alleen de videokaart moet ik dus nog kiezen. Zijn jullie het hier mee eens?
Link naar reactie
[quote:0dbeacb9db="Aljosja"]Socket 939 vind ik idd ook wat ver gaan AMD Athlon 64 2800+ (130 euro) MSI K8T Neo-FSR (85 euro) Alleen de videokaart moet ik dus nog kiezen. [/quote:0dbeacb9db] AMD Athlon 64 3000+ 1.8 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED (145 euro) MSI RS480M2-IL Moederbord S939, Bulk ATI Xpress 200,SATA,LAN,PCI-E,m-ATX,VGA (98 euro) Bij een videokaart van ca. 30 euro ben je dus al duurder uit met dat S754 setje t.o.v. dat S939 setje. En een 3000+ op S939 presteert nou echt niet zoveel beter dan een 2800+ S754, het setje is alleen wat meer 'future-proof'. Maar goed, is jouw keus natuurlijk. :wink:
Link naar reactie
[quote:d00b8a6c5b="egslim"]Toch zou ik on-board video vermijden, dat gaat namelijk ook ten koste van de CPU prestaties. Een heel eenvoudige videokaart is al beter.[/quote:d00b8a6c5b]Waarom? Volgens mij niet 'per definitie'. Wel in het geval dat een onboard kaart gebruik maakt van het werkgeheugen van de PC (shared memory), maar volgens mij niet wanneer die kaart dedicated memory gebruikt. In dat geval is het simpelweg een apparaat op de PCI og AGP bus, zoals een losse kaart dat ook is. Geïntegreerd welliswaar, maar dat maakt niet zoveel uit.
Link naar reactie
[quote:110bed6d70="Captain_Kansloos"][quote:110bed6d70="egslim"]Toch zou ik on-board video vermijden, dat gaat namelijk ook ten koste van de CPU prestaties. Een heel eenvoudige videokaart is al beter.[/quote:110bed6d70]Waarom? Volgens mij niet 'per definitie'. Wel in het geval dat een onboard kaart gebruik maakt van het werkgeheugen van de PC (shared memory), maar volgens mij niet wanneer die kaart dedicated memory gebruikt. In dat geval is het simpelweg een apparaat op de PCI og AGP bus, zoals een losse kaart dat ook is. Geïntegreerd welliswaar, maar dat maakt niet zoveel uit.[/quote:110bed6d70] Dat klopt, maar de meeste borden met on-board video gebruiken wél shared geheugen. Dat je dan iets minder geheugen beschikbaar hebt is niet zo erg, maar het gaat ook ten koste van de geheugenbandbreedte en dat is erger.
Link naar reactie
[quote:d79fc36776="Aljosja"]Trouwens, wat is de goedkoopste PEG kaart op dit moment?[/quote:d79fc36776]De Radeon X300SE (vanaf een eurootje of 60), die dus niet of nauwelijks beter presteert dan de Xpress 200 IGP. 8) http://www.tweakers.net/pricewatch/97734 De GeForce 6600 is de goedkoopste PEG-kaart die aardig presteert: http://www.tweakers.net/pricewatch/101980?Landfilter=All [quote:d79fc36776="egslim"]Dat klopt, maar de meeste borden met on-board video gebruiken wél shared geheugen. Dat je dan iets minder geheugen beschikbaar hebt is niet zo erg, maar het gaat ook ten koste van de geheugenbandbreedte en dat is erger.[/quote:d79fc36776]Als ik dat artikel van je over die nieuwste Athlon64 chipsets in het magazine van Maart 2005 moet geloven, dan valt dat van die verloren geheugenbandbreedte bij de Xpress 200 IGP toch hardstikke mee? :wink:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...