Ga naar inhoud

Verschrikkelijk Bios Probleem?


Aanbevolen berichten

Mijn broertje heeft eind vorige week een nieuwe computer gehaald. Ik moest 'm overklokken. Ik wat nieuwe dingetjes instellen, iets hoger dan dat ze stonden. Alles leek in orde. Ik bios afgesloten en opnieuw op laten starten. Maar nog voordat 't beeld aanging, begon dat ding als een idioot te piepen. Een soort sirenegeluid. Volledige paniek bij me broertje. Maar in ieder geval, mijn eerste vraag is; Kan ik met die actie (het overklokken) dat Bios op zo'n manier beschadigd hebben, dat die het helemaal niet meer gaat doen? Tweede vraag: Nadat zijn computer dus niet wou opstarten met zijn eigen bios-chip, heb ik mijn bios erin gestopt. Even weinig succes. Andere processor, ook geen effect. Derde Vraag: Nadat ik dus mijn bios weer in mijn computer had gestopt, deed die het ook niet meer :-?. Kan iemand mij vertellen wat hier in hemelsnaam aan de hand is?
Link naar reactie
Door overklokken kan je de bios niet beschadigen. Als je te hoog geklokt hebt, kan het zijn dat de computer niet meer op wil starten, omdat de cpu het simpelweg niet aankan. door de bios te resetten kom je weer bij de standaardinstellingen. resetten doe je met een jumper of soms met een toets als [Home]. Kijk daarvoor in de handleiding van je moederbord. Je tweede vraag is geen vraag. Overigens, die toon die je bios maakt heeft een betekenis. meestal duid het op een error in geheugen oid, in de handleiding staat wat welke toon betekend. Biossen omwisselen kan, maar persoonlijk zou ik het nooit doen. uitsluitend als het exact dezelfde moederborden zijn, zou het kunnen. Als dat niet zo is, heb je een grote kans dat je daarmee beide biossen kapot gemaakt hebt. Het is overigens wel mogelijk om nieuwe biossen te krijgen, maar dat weten andere forummers vast wel. Kortom, lees je eerst in voordat je dwaze dingen gaat doen!!! zowel op internet als handleidingen van je moederbord
Link naar reactie
[quote:34275d785e="CV"]Je hebt de bios toch wel eerst gereset? Evt. de batterij er een paar minuten uitgehaald? :roll:[/quote:34275d785e]Zie handleiding moederbord: BIOS reset/CMOS clear doe je meestal met het omzetten van een jumpertje, al dan niet i.c.m. het eruit halen van de batterij. [quote:34275d785e="harmtido"]Overigens, die toon die je bios maakt heeft een betekenis. meestal duid het op een error in geheugen oid, in de handleiding staat wat welke toon betekend.[/quote:34275d785e]Bij overklokken is het probleem vaak dat een bepaald stuk hardware (CPU, geheugen, chipset ...) gewoon niet wil booten bij de snelheid waarop het voor het laatst ingesteld is, dit kan komen omdat die hardware gewoonweg niet zover kan, of daarvoor onvoldoende spanning heeft (volts). Probleem is meestal dus wel verholpen met een CMOS clear.
Link naar reactie
[quote:1cf85abbd0="harmtido"]Door overklokken kan je de bios niet beschadigen.[/quote:1cf85abbd0]Daar ben ik het niet helemaal mee eens! Opzich heb je gelijk dat de overklok zelf een BIOS niet kan slopen, maar als je in de BIOS dingen veranderd en dan met een instabiele pc de veranderingen in de BIOS opslaat kunnen er fouten worden gemaakt tijdens het opslaan en verneuk je de BIOS chip. En ik spreek uit ervaring.... vaarwel Abit NF7-s rev.2! :cry:
Link naar reactie
Okee, de bios kan dus stuk. maar nu weer even net doen alsof we de TS helpen: Welk merk en type moederbord hebben jij en je broertje? en hoe oud ( was de pc van je broertje nieuw of 2e hands?) afhankelijk van de uitkomst kun je proberen om garantie te krijgen ( weinig kans?) of de fabrikant vragen om een nieuwe bios. Er zijn bedrijven die een volledig verkeerde bios weer goed kunnen flashen, maar als het twee verschillende mobo's betreft met verschillende bioschips in eenzelfde formaat, kan het zijn dat de aansluitingen anders zijn, en er dus (voedings-)spanning is komen te staan en de bioschip echt kapot is.
Link naar reactie
Ik heb een moederbord van Aopen, type AX6BC, bios is van Winbond, met een stickertje erop van me mobo, AX6BC, R 2.36. Ik heb dat jumpertje gevonden. Hij stond op 1-2, daarbij stond Normal. Toen heb ik 'm op 2-3 gezet (clear CMOS), maar toen ging die computer niet meer aan. Als ik dan die jumper eruit trok, ging die spontaan weer aan.
Link naar reactie
De AX6BC is een Slot 1 moederbord, ik neem aan dat het bord van je broertje van een moderner type is? Is het dan niet in je opgekomen dat zo'n oud bord een _totaal_ andere BIOS heeft dan het nieuwe? Die combinatie dus _nooit_ van z'n lang zal ze leven zou kunnen werken? Ik zeg het niet snel, maar verwisselen van BIOS chips - zonder eerst in de handleiding te kijken, zonder eerst iemand om hulp te vragen - is _ontzettend_ dom. Denk/lees/vraag in het vervolg voordat je iets doet, want anders gaan computers een erg dure hobby voor je worden.
Link naar reactie
[quote:9a65436007="Jesper_14"]Toen heb ik 'm op 2-3 gezet (clear CMOS), maar toen ging die computer niet meer aan. Als ik dan die jumper eruit trok, ging die spontaan weer aan.[/quote:9a65436007]Beetje errug link om die jumper om te zetten als er volledige spanning op staat, handleiding niet goed gelezen??? :lol: Maarre, na deze heftige CMOS clear, start ie nu wel op? :wink:
Link naar reactie
[quote:c99f337385="Jesper_14"] Tweede vraag: Nadat zijn computer dus niet wou opstarten met zijn eigen bios-chip, heb ik mijn bios erin gestopt. Even weinig succes. Andere processor, ook geen effect. Derde Vraag: Nadat ik dus mijn bios weer in mijn computer had gestopt, deed die het ook niet meer :-?. [/quote:c99f337385] Echt slim is dat niet om, die bios-chip er zomaar uit te halen. Zonder het even te informeren of dit kan! Mischien dat je bios chippie te veel Volt heeft gekregen en nu ook door gebrand is :-? ???
Link naar reactie
Ik vermoed idd dat je bios chips naar de *piep* zijn. Zet ze gewoon terug op het juiste moederbord. (batterij er eerst uithalen!!!) Na het terugplaatsen (als dat nog niet gedaan was) batterij er in doen en met behulp van het jumpertje je bios resetten, zoals in de handleiding beschreven staat. Werkt de pc dan nog niet, kan je het beste contact opnemen met de fabrikant van het moederbord om te vragen of ze een nieuwe bios kunnen leveren en tegen welke prijs. Vergelijk dat met flashbios.org (waren tijdje geleden nog €10 euri, is nu wel duur zeg) en bestel bij de goedkoopste een nieuwe bioschip die al voorgeprogrammeerd is met de juiste bios. De ondersteuning van flashbios is erg goed btw, ze checken eerst of jou chip nog goed is, vervangen hem zo nodig, en programmeren hem dan opnieuw.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...