Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

8) Hallo, Ik bouwde een aantal maanden geleden een PC voor mijn moeder. Ik had de winkelier waar ik de onderdelen kocht duidelijk gevraagd om onderdelen waarop Windows XP vlekkeloos op zou draaien. 1. moederbord: Albatron PX845G 2. processor: Intel Celeron 2.4 GHz 400 MHz Front Side Bus 3. geheugen: 768 MB DDR RAM 4. een midi ATX PC kast Ik maakte een dual boot systeem met Windows 98 SE en Windows XP Home. Nu is het probleem het volgende, Windows 98 SE draait vlekkeloos en snel, Windows XP Home kan de PC niet trekken. Ik moest zelfs onder systeemeigenschappen/geavanceerd/prestaties/visuele effecten/beste prestaties selecteren om alle visuele effecten uit te schakelen. Zo werkt de PC nog enigszins, echter nog altijd te traag, gewoonweg irritant. Ook met enkel XP Home problemen hetzelfde. Foutmeldingen, storingen, of andere zijn er niet. De PC is gewoon te traag en kan Windows XP Home niet draaien. Kan het aan de tragere Intel Celeron processor liggen? Het moederbord heeft toch een moderne chipset en dergelijke aan boord en zeker voldoende RAM geheugen. Het moederbord ondersteunt ook P4 processors, socket 478. En dit ook met een hogere FSB dan de Celeron. Echter zomaar een nieuwe P4 kopen en dat zonder zekerheid dat het opgelost is durf ik niet, wegens de hoge kosten. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn, of gelijkbare ervaringen met een Celeron processor? Groeten, Gunther.
Link naar reactie
Je hebt W98 en XP op een verschillende HDD/partitie?! Celeron 2,4 GHz is echt niet te traag i.c.m. 768 MB geheugen. Ik ken iemand met een PII 200 MHz die XP heeft (vraag niet aan mij hoe) draaien. Mijzelf is het ook gelukt met een Celeron 650MHz, 64MB PC-133, 5Gb HDD. Heb je trouwens ook de Prefetch map leeggegooid?! Te vinden in Windows/Prefetch. Dat is zooi wat in je geheugen blijft hangen :wink:
Link naar reactie
[quote:d6a3aa5250="Gunther A."]Foutmeldingen, storingen, of andere zijn er niet. De PC is gewoon te traag en kan Windows XP Home niet draaien. Kan het aan de tragere Intel Celeron processor liggen? Het moederbord heeft toch een moderne chipset en dergelijke aan boord en zeker voldoende RAM geheugen.[/quote:d6a3aa5250]Die configuratie is meer dan snel genoeg om WinXP soepel te kunnen draaien. Er zit ongetwijfeld iets fout met drivers etc. Staan er geen meldingen in het Logboek?
Link naar reactie
[quote:e8e9b005f6="Gunther A."]Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn, of gelijkbare ervaringen met een Celeron processor?[/quote:e8e9b005f6]Op mijn werk gebruik ik een 2,6GHz Celeron computer. DIe werken goed met Windows XP. Zelf heb ik de prestaties op maximum gezet, zodat Windows grafisch wat sneller werkt. Vermoedelijk is er wat anders aan de hand. Misschien een verkeerde driver, misschien is WIndows XP ontregeld en/of misschien draaien er teveel programma's of services. Wat draait er allemaal?
Link naar reactie
Ja dat heb ik gedaan (prefetch map). Ik heb ook enkele tweaks ter verbetering uitgevoerd. En enkele systeem utilities geinstalleerd: BootVis, PageDefrag, StartupRun, Windows XP Prefetch and Control, X-Setup Pro, Registry Compressor, Erunt. Systeem werkt iets beter, maar je blijft het merken het probleem. En ik heb ook al aan een RAM geheugen probleem gedacht en al eens geheugen uit mijn PC gemonteerd, maar het probleem blijft. Misschien iets defect aan moederbord?
Link naar reactie
Deze topic doet me denken aan school.. Eerder hadden ze Duron 700Mhz, 128MB PC-133 met 2000Pro (maar het liep zo instabiel als de pest). Nu hebben ze AXP 2800+, 512MB PC2700, ook voorzien van 2000Pro en XP Pro. Verschil in snelheid merk ik niet :( Het kan ook zijn dat je HDD niet helemaal lkker is.... Te laag toerental bijv...
Link naar reactie
Wanneer Windows 98 goed werkt, dan lijkt me het systeem in orde. Heb je ook al een volledig schone installatie van Windows XP geprobeerd? Ook dit is geen garantie, maar goed, eventuele foute (trage) drivers zitten er dan vermoedelijk nog niet bij. Wees wel alert op eventuele Windos update drivers die misschien problemen geven. Zo nu en dan problemen gehad na installatie van dergelijke drivers (zoals Sis7012 en Geforce 2 MX400). In die gevallen werkte de computer niet meer, dus heb ik de drivers gedeinstalleerd in de veilige mode. En ervoor gezorgd dat Windows update geen 2e keer met die drivers aan kwam zetten.
Link naar reactie
Ik heb al meerdere keren een nieuwe XP installatie gedaan. Altijd hetzelfde probleem. Hoe meer software op de PC hoe erger het probleem, ook de internet aansluiting verergert het probleem. Het komt voor mij over dat de PC XP Home niet kan trekken. Aan de harde schijf heb ik ook al eens gedacht, is een Maxtor 40 GB (nieuw aangeschaft) en heb hem al laten testen in PC winkel=OK. Misschien moet ik bij gelegenheid eens een andere schijf testen.
Link naar reactie
Ik zou het eerst twijfelen aan het geheugen, dan CPU, dan moederbord. Hoewel WIndows best problemen kan geven, zouden het dus ook gewoon de drivers kunnen zijn. Geeft Windows XP ook problemen in de veilige mode? Een kennis van mij gebruikt ook Windows XP Home op een Celeron systeem, dat werkt probleemloos. Zelf heb ik alleen ervaring met Windows XP Prof op een Celeron systeem.
Link naar reactie
Oh ja, netvoeding levert soms ook problemen op. Toevallig nog een virusscanner draaien die veel CPU tijd vreet? Windows XP belast de computer overigens niet hetzelfde als Windows 98. Ooit warmte problemen gehad met een videokaart waardoor ik WIndows 2000 en XP niet eens kon installeren. Terwijl Windows 98 probleemloos leek te werken.
Link naar reactie
Ik heb XP zonder problemen of grote haperingen gedraaid op ee P3 800 met 320MB Sdram, die Celeron is dus zeker krachtig genoeg om XP vlekkeloos te draaien. Heb je de videokaart drivers wel goed geinstalleerd ? bij mij hapert alles als ik de videokaart drivers niet heb geinstalleerd. Kijk anders eens bij taakbeheer of er iets 100% cpu gebruikt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...