anoniem Geplaatst: 23 februari 2005 Delen Geplaatst: 23 februari 2005 [b:738f938df2]Systeem:[/b:738f938df2] -Board: ECS K7S5A 1.0 -AMD Athlon XP 1700+ -512 MB RAM -ATAPI CD-RW 48X16 -Diskettestation -Maxtor 5T030H3 [Hard drive] (30.73 GB) -Maxtor 6Y080P0 [Hard drive] (81.96 GB) -Intel 21041-Based PCI Ethernet Adapter -NVIDIA GeForce2 MX/MX 400 -Win Xp Pro NL SP2 [b:738f938df2]Probleem:[/b:738f938df2] Het opstarten duurt erg lang ( 3 minuten?) De vertraging is tussen het windows logo en het verschijnen van bureaublad. LET OP: Dit doet zich ook voor via Veilige Modus! Wat naar mijn idee uitsluit dat de oorzaak ligt bij het opstartproces van bepaalde toepassingen /services. Ook afsluiten duurt even zo lang. Verder krijg ik regelmatig nét voordat het bureaublad zal verschijnen een crash met een blauw scherm. CItaat uit de melding: [b:738f938df2]Het ACPI bios komt niet volledig overeen met de ACPI specificatie [/b:738f938df2] Microsoft.nl meldt ook over de foutmelding: [quote:738f938df2] Oplossing Neem contact op met de fabrikant van uw computer voor een BIOS dat volledig ACPI-compatibel is.U kunt dit probleem ook verhelpen door handmatig de standaard PC HAL (Hardware Abstraction Layer) te installeren: 1. Start de computer opnieuw op om Setup opnieuw te starten. 2. Wanneer Setup opnieuw wordt gestart, drukt u op F7 (en niet op F6) als het scherm 'Druk op F6 als u een SCSI- of RAID-stuurprogramma van derden wilt installeren' wordt weergegeven.[/quote:738f938df2] Alleen betreft het hier een foutmelding tijdens installatie van windows. Dat is niet het geval dus bij mij. Wat kan ik doen .? Kan ik die PC Hal nog installeren ? Of een BIos update? Zoja, hoe voer ik dat uit... Ik heb daar geen ervaring mee. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2005 Hoelang heb je die foutmelding al?! En wat is het laatste wat je hebt gedaan met die pc voordat hij die foutmelding weergaf?! :wink: Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2005 Probeer is een bios update, er waren heel wat stabiliteits-problemen met dit bord. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2005 [quote:fc43f25af2] Hoelang heb je die foutmelding al?! En wat is het laatste wat je hebt gedaan met die pc voordat hij die foutmelding weergaf? [/quote:fc43f25af2] Niks bijzonders. Er zit geen patroon in. Voor de duidelijkheid: deze foutmelding verschijnt dus niet zo maar ineens in een windowsessie, maar tijdens opstarten. [quote:fc43f25af2]Probeer is een bios update, er waren heel wat stabiliteits-problemen met dit bord. [/quote:fc43f25af2] Aha.. Dit lees ik wel meer inderdaad. Kan je me zeggen hoe ik zoietes precies doe?> Ik heb daar geen ervaring mee. Ik download dat neem ik aan van de site Maar dan? het komt nl erg precies geloof ik....[/quote] Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2005 Uhmmz... dat is dan toch vervolgens het uitpakken en op een floppy zetten?! :roll: Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2005 Ik zie in de specificaties in de manual van mijn Moederbord 1.0 achter K7S5a staan Heb gezocht en kom hier uit: [url]http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Downloads/ProductsDetail_Download.aspx?DetailID=238&DetailName=BIOS&DetailDesc=K7S6A(1.0)&MenuID=45&LanID=0[/url] ( Trage site overigens, laden duurt even) Kan iemand mij zeggen of dit de juiste update is voor mijn Moederbord. Er staat 'Update to show AMD 2400+,2600+ CPU '. Daar gaat het niet om ... Maar ik kan geen andere update vinden met 1.0 . Of moet ik júist een hogere versie dan 1.0 nemen , om hem te updaten? Als dit de juiste is, Hoe installeer ik die update?Op een flop neem ik aan en dan? Verder kan ik onderaan kiezen voor 'Flash utility' Heb ik die erbij nodig? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2005 [quote:0288f2c394="Henk."][url]http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Downloads/ProductsDetail_Download.aspx?DetailID=238&DetailName=BIOS&DetailDesc=K7S6A(1.0)&MenuID=45&LanID=0[/url][/quote:0288f2c394]Dit is voor de K7S6A, dat is dus een ander moederbord. Het precieze type dat je noemt, zie ik zelf ook niet. Vroeger heb ik ook een versie 1.0 moederbord gehad. DIe heb ik later omgeruild. De K7S5A versie 1.1 lijkt het meest over een te komen: http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Downloads/ProductsDetail_Download.aspx?DetailID=74&DetailName=BIOS&DetailDesc=K7S5A(1.1)&MenuID=45&LanID=0 Alternatief is versie 3.1. Het flash programma is afhankelijk van je bios, mijn K7S5A heeft een AMI bios en daarvoor moet het AMI flash programma worden gebruikt. Eventueel de ECS helpdesk om hulp vragen. Die geeft iha wel antwoord. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2005 Ik heb inderdaad verkeerd gekeken. excuus. Ik zal inderdaad ECS even mailen.. Ik vind trouwens volgens mij wel de juiste nu: ( ik heb dus mobo : ECS K7S5A 1.0 ) [url]http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Downloads/ProductsDetail_Download.aspx?DetailID=75&DetailName=BIOS&DetailDesc=K7S5A%20(1.0)&MenuID=45&LanID=0[/url] Kan je zeggen of dit de juiste update is voor mijn Moederbord. Er staat namelijk K7S5A+(PCB:1.0) Waar staat die + voor, die staat niet in mijn specs bij het mobo.. En welke moet ik nemen: 1.0e of 1.0a Maar andere vraag: Ik hoor van anderen dat van dit MOBO bekend is dat de settings terug springen naar standaard.. Dus dat ik de settings moet nakijken. Maar welke moet ik dan nakijken? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2005 Dat is volgens mij een ander model, tenminste niet het model 1.0 dat ik gehad heb. Het model dat op mijn K7S5A 1.0 lijkt, is de 3.1 versie. Er zijn veel verschillen, het meest opvallende: de K7S5A+ kan alleen DDR geheugen gebruiken, minder opvallend ATX, floppydrive en USB connectors zitten op een andere plek ... etc. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2005 Hmm.. vaag allemaal inderdaad In mijn 'user's guide'staat wel duidelijk: 'K7S5a, v1.0 , June 2001 ' anyway.. Ik heb ECS maar even gemaild met mijn vraag... Weet jij welke setting ik in het BIOS moet nakijken? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2005 Tja, dat weet ik niet. Verder heb ik (helaas?) wel vrij veel ervaring met de K7S5A. Traag opstarten associeer ik met problemen met 1 of meer IDE apparaten. Ooit de Philips 3610 gehad ... Verder ook wel eens de IDE drivers in de knoop gehad. In dat geval staan er uitroeptekens bij IDE in Apparaatbeheer. Op zich zou ik gewoon eens in de Bios kijken en op zoek gaan naar het woord Acpi. Misschien dat je wat vreemds ziet. Behalve ongelooflijk veel instabiliteits problemen met het versie 1.0 moederbord, kan ik me er weinig meer van herinneren. In november 2002 heb ik dat bord omgeruild. Daarna alleen nog 3.1 borden gehad. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2005 Dank nogmaals voor je reactie.. Ik heb in apparaatbeheer alleen als bijzonderheid een Modem die uitgeschakeld is. Ik heb in het BIOS gekeken, onder "POwer Management' Volgens mij gaat het om de bovenste optie.. [url]http://www.djeduardo.nl/BIOS.JPG[/url] Ik heb die ingesteld op NO, maar dan start windows niet meer op. Wat valt er verder over de settings hier te zeggen? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2005 Drivers zijn allemaal up to date? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2005 Hoe /waar check ik dat? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2005 Kijk wat de versie is, staat meestal wel bij apparaat eigenschappen ergens in aparraatbeheer. Kijk vervolgens wat de nieuwste aangeboden is. Ik weet niet uit m'n hoofd welke chipset erop zit, via kt400 denk ik? Kijk eens op de via site of je daar de nieuwste drives kan vinden voor de chipset die je hebt en installeer die eens. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2005 ACPI vindt je terug onder "Power management" : ACPI aware OS moet op yes staan , en ook Power management moet enabled zijn. Wat het traag opstarten betreft, indien je onboard Lan niet gebruikt, zoekt deze tijdens het opstarten naar het netwerk. Je kan het Lan deactiveren onder features setup in het bios. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2005 Nogmaals dank voor de reacties en de genomen moeite.. [quote:4efc56f5d9]Wat het traag opstarten betreft, indien je onboard Lan niet gebruikt, zoekt deze tijdens het opstarten naar het netwerk. Je kan het Lan deactiveren onder features setup in het bios.[/quote:4efc56f5d9] Dank voor de tip Ik dacht zelf inderdaad ook aan iets wat ie aan het zoeken is. Maar... Mijn bord heeft geen onboard lan. Ik heb de oorzaak gevonden... Zoals zo vaak is het iets wat je over het hoofd ziet. Mijn 4 in 1 cardreader blijkt de oorzaak te zijn(....) Ik heb hem afgesloten en sindsdien start de pc weer netjes vlot op eens vlot af. Volgens mij moet ik mij schamen... :oops: Ik heb de reader niet eens bij de systeem info gezet .. Aiiiii... Het komt omdat Everest( de tool waarmee ik de systeeminfo heb laten lezen deze blijkbaar niet heeft gezien..) Nu afwachten of de crashen ook voorbij zijn.,.. Alleen.. Ik snap iets niet in apparaatbeheer/monitors staan 3 extra 'standaardbeeldschermen' (..?) Als ik ze verwijder staan ze er na een reboot weer.. zie : www.djeduardo.nl/4standaardbeeldschermen.JPG Ik heb slechts 1 monitor, de Iiyama, die is correct, de bovenste optie... De anderen heb ik nu maar uitgeschakeld, zoals je kunt zien. Hoe kan dit? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2005 [quote:1fb70df8da="Henk."]Ik heb in het BIOS gekeken, onder "POwer Management' Volgens mij gaat het om de bovenste optie.. [url]http://www.djeduardo.nl/BIOS.JPG[/url] Ik heb die ingesteld op NO, maar dan start windows niet meer op. [/quote:1fb70df8da]Dat staat bij mij altijd aan, hoewel ik bij veel mensen zie, dat dat juist uit staat. Er zit overigens een Sis735 chipset op het moederbord. Ik gebruik de SP2 Windows drivers. Onder Apparaatbeheer zie ik de term ACPI overigens heel vaak. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2005 [quote:a74baadf47="Henk."]Alleen.. Ik snap iets niet in apparaatbeheer/monitors staan 4 extra 'standaardbeeldschermen' (..?) Als ik ze verwijder staan ze er na een reboot weer.. zie : www.djeduardo.nl/4standaardbeeldschermen.JPG Ik heb slechts 1 monitor, de Iiyama, die is correct, de bovenste optie... De anderen heb ik nu maar uitgeschakeld, zoals je kunt zien. Hoe kan dit?[/quote:a74baadf47]Op zich vreemd. Soms zie ik ook meerdere beeldscherm adapters (bv op mijn Radeon 9550, met VGA, DVI en TV-out). TV-out levert, iha, bij gebruik, ook een beeldscherm adapter op. Toch is het aantal van 4 wel heel erg veel. Niet een soort emulatie aan staan? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 september 2008 Auteur Delen Geplaatst: 13 september 2008 Ik had over het laatst ook een ECS K7S5A van een kennis met die niet ACPI compatible BIOS blue screen en het traag opstarten en plots uitvallen Ik dacht dat ik dat had opgelost met een van mijn reserve voedingen te steken. (+ BIOS flashen en instellen + chkdsk) Zal het nog eens moeten navragen of het ding wel echt probleemloos is. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.