Ga naar inhoud

Computer start niet meer op


Aanbevolen berichten

Onze desktop computer (PIII, 450 MHz, XP) start niet meer op. Alleen als je hem probeert aan te zetten nadat de stroom er een halve minuut ofzo af is geweest geeft hij nog een klein "zuchtje": je hoort tenminste de ventilator van de voeding even aanspringen maar die houdt er gelijk weer mee op. Ook het lampje bij de aan/uitschakelaar brandt dan heel even. We hadden dit soort problemen al een tijdje, maar steeds kregen we het systeem uiteindelijk toch wel weer aan de praat. Nu dus niet meer. Wat kan de oorzaak zijn? Moeten we naar een nieuw moederbord uitkijken? Alvast bedankt voor de hulp, -Kees
Link naar reactie
Het kan ook de voeding zijn, maar soms ook best wat anders. Van de week ondervonden met een 3 jaar oud P4 systeem. Op de testbank leek de netvoeding okay, maar aangesloten werkte die niet. Om zekerheid te krijgen heb ik een oude testvoeding gebruikt. De computer startte er direct mee op, was slechts 235Watt ... COntroleer ook de snoertjes. Soms zit er iets los of maakt slecht contact.
Link naar reactie
Bedankt voor de suggestie. Ik heb de kast opengemaakt en na het stekkertje van de processorfan los- en weer vastgemaakt te hebben kan ik de computer nu wel weer aanzetten, maar opstarten doet 'ie niet: - de voeding lijkt in orde. er staat spanning op het bord (led brandt) en de harde schijven etc. komen tot leven - je hoort de C-disk wel een paar seconden ratelen maar verder gebeurt er niets - de resetknop lijkt wel wat effect te hebben, maar er gebeurt verder niets tastbaars - er is geen reactie op het toetsenbord (bijv. Ctr-Alt-Del) en er komt geen beeld op het beeldscherm - opstarten van diskette of DVD-Rom station lukt niet - het DVD-Rom station doet trouwens vreemd: de led ervan blijft knipperen, of er nu een disk in zit of niet; ook kan ik hem via de drukknop niet open- of dicht laten gaan (wel met een paperclip); het maakt daarbij niet uit of de datakabel wel- of niet is aangesloten (in het laatste geval zou je het laadje volgens mij wél met de drukknop moeten kunnen open- en dichtschuiven); het systeem start ook niet op als ik het DVD-station helemaal loskoppel van het systeem (datakabel + voeding). Kortom, er lijkt iets grondig mis te zijn, maar wát? Ik ben zelf geneigd te denken aan het BIOS, de processor of het geheugen. Misschien is de DVD-speler stuk gegaan en is daardoor meer beschadigd, maar dat lijkt mij wat ver gezocht. Er zijn twee geheugenslots bezet, maar als ik de geheugenkaartjes er om de beurt uithaal heeft dat verder geen effect. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn of hoe ik systematisch verder kan zoeken? Groeten, -Kees
Link naar reactie
De handleiding van het moederbord erbij pakken. Ik ging ook pas aan de voeding denken toen de handleiding voor het Asus P4B moederbord meldde dat het brande groene led feitelijk aangaf dat het moederbord okay was. Tja, toen de voeding maar eens gewisseld. Soms valt het mee, soms tegen. Ik zou niet zomaar een moederbord vervangen tenzij je er nog eentje hebt liggen.
Link naar reactie
Ik had de handleiding er al bij gepakt en de daarin staande instructies opgevolgd (o.a. alle kaarten verwijderen, etc.), maar nog steeds geen resultaat. Ik denk dan ook nog steeds dat moederbord, geheugen en voeding OK zijn. Kun je normaal gesproken trouwens in het bios komen als de processor defect is? (Zelfs dát lukt nu namelijk niet!) Het gekke is dus dat we al geruime tijd soms wat moeite hadden het systeem aan te zetten. Vaak moest een aantal keren de (hoofd) aan-/uitschakelaar worden bediend voordat het opstartte. Was dat eenmaal gelukt dan draaide het de hele dag weer als een zonnetje! -Kees
Link naar reactie
Misschien was ik niet duidelijk geweest. Het Asus P4B moederbord bevatte ook een led die gelijk ging branden zodra de netvoeding 220V~ kreeg. De voeding staat op dat moment nog wel uit. Het venijn zat in dat geval kennelijk in de standby voedingspanning. Dus een brandende led schepte bij mij verwarring. Omdat verder geen enkele ventilator draaide, leverde de voeding gewoon geen spanning voor de rest van de computer. Op zich had ik nog wel een andere test uitgevoerd: de netvoeding met een draadje handmatig aanzetten. Dat leek wel te werken, alleen had ik de voedingslijnen toen niet aangesloten. Gaat in dat geval ook een beetje moeilijk. Een extra rookgordijn. In ieder geval klopte het niet dat het een wel werkte en het andere niet. Maar ja, je kunt best gelijk hebben moederbord kapot, CPU kapot of nog iets anders. In een defect Bios geloof ik niet zo.
Link naar reactie
Controleer eens de verbinding tussen voeding en moederbord: hier worden relatief grote stromen overgebracht en bij slecht contact kan dit leiden tot inbranden met een grote overgangs-weerstand tot gevolg. Daardoor kan een volledige uitval ontstaan van een bepaalde stroom-kring. Trek derhalve de connector(s) los en controleer of alle pinnen/busje brandschoon zijn.
Link naar reactie
Week of wat geleden bezig geweest met p3 450 systeempje met asus p3b-f bord (zo even uit het hoofd, kan zijn dat ik iets omdraai hoor). Led op het moederbord brande wel maar ding gaf geen kick (ja ook even zo'n draaiende fan, ik het mem getest, cpu getest, hielp allemaal niks. Uiteindelijk een gigabyte bx-2000 eronder gepoft en het draaide wel. Groene led zegt dus zeker niet dat het bord goed is. Ik weet niet welk bord jij hebt? Edit: Ik doel hier dus op 2 dingen: 1) Ondanks led kan het mobo nog steeds naar de *piep* zijn. 2) Probeer of je ergens een ander mobo kan lenen,
Link naar reactie
Dankzij en met jullie tips ga ik toch nog eens systematisch op zoek naar mogelijke problemen met de voeding. Ik zal ook even een andere voeding proberen. Het moederbord is een SOYO SY-6VBA 133 met een Pentium III 450MHz processor. Overigens hebben we nog een tweede, qua moederbord en processor identieke PC. Eventueel zou ik dus de processorkaart kunnen omwisselen om te testen of de processor OK is. Ik ben daar echter een beetje huiverig voor, want dat is onze fileserver en van zo'n ding moet je veiligheidshalve eigenlijk categorisch afblijven als 'tie werkt - en dat doettie. In elk geval de apparaten die direct op de voeding zijn aangesloten (hdd drives, DVD) krijgen voeding. De apart met een stekkertje op het moederbord aangesloten CPU-fan werkt ook. Die led dus eveneens. Ook de lampjes achterop de netwerkkaart branden en de KVM signaleert toetsenbord en muis als het systeem wordt aangezet. Als gezegd is er geen beeld op de rechtstreeks buiten de KVM om aangsloten monitor. Ik denk dat er verband is tussen de problemen de afgelopen maanden om het systeem aan te zetten (zie eerder bericht) en het volledig falen nu. Hans.Vosman: Waarom geloof je niet zo in een defect bios? DivineWind: Wat bedoel je met je suggestie "F_PANEL"? Kan zijn dat het een paar dagen duurt voordat ik alle "tests" heb kunnen uitvoeren - het is hier momenteel een beetje hectisch. Groeten, bedankt en prettige Sinterklaas, -Kees
Link naar reactie
Geen speciale reden dat de Bios niet defect kan zijn. Ik vind een defect moederbord logischer dan aleen een defecte Bios. Of heb je recentelijk nog een Bios flash uitgevoerd? Fout zoeken blijft altijd lastig. Ik zou zelf eerst nog een voedingstest overwegen. Dat brandende groene ledje zegt helaas helemaal niks. Ook niet het eventjes branden van de ledjes op het toetsenbord. En ook geen enkel beepje? De videokaart is okay? En er gaat geen enkele ventilator draaien die ook blijft draaien? IDE kabels goed aangesloten? BIj dit soort testen in principe zonder die kabels testen ... Wanneer alles hetzelfde blijft, dan wordt de voeding niet aangezet. Oh ja, de aan/uit schakelaar is okay. In principe kan je die schakelaar ook tijdelijk vervangen door een jumper er eventjes over heen te zetten. Een schakelaar met bedrading kan kapot zijn, een jumper niet (nou ja, alles kan natuurlijk). Oorzaak van dit soort problemen wijzen dan in de richting van het moederbord en de netvoeding. Een netvoeding is vaak iets makkelijk (tijdelijk) te vervangen, dus ja dat lijkt me dan ook de eerst volgende logische test.
Link naar reactie
Idd, ik ben het helemaal met Hans.Vosman eens, ik denk in eerste instantie aan het moederbord maar voeding is makkelijker te testen, zeker als het in een kast zit. Test dus eerst even de voeding, zo nee kan je echt beter een ander moederbord gaan proberen. Meestal als hij geen beep geeft is het moederbord naar de *piep*
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...