anoniem Geplaatst: 8 juli 2004 Delen Geplaatst: 8 juli 2004 Hallo, ik vraag mij af wat het verschil tussen de volgende 2 processoren is. Ook zou ik graag willen weten waar het Cache geheugen voor dient. Processoren: Intel Celeron-M 340 / 1,5 GHz 512KB Cache Intel Pentium-M 715 / 1,5GHz 2MB Cache Het gaat hier om een processor die ik in mijn nieuwe laptop wil laten plaatsen, groeten Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2004 De ene is een Celeron zoals je zelf al neerzette en dat zijn eigenlijk uitgeklede pentiums met minder chache geheugen. Het chache geheugen wordt gebruikt om bepaalde veel gebruikte berekeningen daar uit te rekenen of de oplossing daarvan daar neer te zetten dat werkt erg snel. Omdat de Celeron minder chache geheugen heeft presteerd deze een stuk minder dan die andere. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2004 bedankt voor het snelle antwoord, dan ga ik voor de Pentium-M 715 Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2004 Een Celeron is een gestripte Pentium. Het enige verschil is dacht ik het cachegeheugen. De Celeron heeft een kwart van de hoeveelheid cache die een Pentium heeft. In de cache wordt data opgeslagen zodat die data sneller toegankelijk is voor de processor. Dit bevordert de prestaties. In hoeverre dit de prestaties verbert en met welke toepassingen je hier het meest profijt van hebt durf ik niet met zekerheid te zeggen. EDIT: R-bin was me voor :wink: Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2004 heb ik toch nog een klein vraagje, als ik deze laptop voornamelijk gebruik voor schoolwerk etc... en eigenlijk niet voor games, kan ik dan ook af met die celeron of is het de 115 euro extra waard om de pentium te nemen? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2004 Als je het het alleen voor school gaat gebruiken dan hoef je natuurlijk geen pentium te pakken... Maar stel je wilt op school gaan gamen ( school is nogal saai dus het is mogelijk ) dan kujje beter de pentium pakken :lol: Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2004 hehe, ik ben niet zo'n gamefreak en zo heel veel zit ik niet op school :wink: en dan heb ik natuurlijk voor de games die ik speel hier thuis mijn gewone pc staan. Dan houdt ik dus liever die 115 euro in mijn pocket en gebruik ik die voor een andere upgrade hier ergens aan deze pc. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2004 Ik vind toch dat een celeron duidelijk minder presteerd, en dat merk je heel goed onder windows en office. Ben je niet zo op snelheid gebrandt, dan neem je de celeron, maar de celerons die ik heb gezien vond ik echt kl*te werken. Verder kan je natuurlijk ook gaan kijken naar een AMD mobile XP. Die werken ook echt heerlijk en zijn (tenminste bij de desktop versies) dacht ik ook nog goedkoper. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2004 [quote:c6f80a5744="Bartje-d"]Dan houdt ik dus liever die 115 euro in mijn pocket en gebruik ik die voor een andere upgrade hier ergens aan deze pc.[/quote:c6f80a5744] Heel verstandig, die Pentium heeft niet echt een toegevoegde waarde als het om licht werk gaat als waar jij hem voor gaat gebruiken. En € 115,- is dan wel erg veel geld. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2004 [quote:b28af5e1b4="Comp-Freak"]Ik vind toch dat een celeron duidelijk minder presteerd, en dat merk je heel goed onder windows en office. Ben je niet zo op snelheid gebrandt, dan neem je de celeron, maar de celerons die ik heb gezien vond ik echt kl*te werken. Verder kan je natuurlijk ook gaan kijken naar een AMD mobile XP. Die werken ook echt heerlijk en zijn (tenminste bij de desktop versies) dacht ik ook nog goedkoper.[/quote:b28af5e1b4] Er zijn drie heel verschillende typen Celerons. De oude, op P2 en PIII gebaseerde Celerons tot ongeveer 1,4GHz, op P4 gebaseerde Celerons vanaf 1,7GHz en op P-M gebaseerde Celeron-M. De P4 Celerons moet je vermijden, maar deze CPU is een Celeron M en die is volgens mij niet veel zwakker dan een P-M. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2004 [quote:117ff073f8="Comp-Freak"]Ik vind toch dat een celeron duidelijk minder presteerd, en dat merk je heel goed onder windows en office. Ben je niet zo op snelheid gebrandt, dan neem je de celeron, maar de celerons die ik heb gezien vond ik echt kl*te werken.[/quote:117ff073f8] Alles kan altijd sneller maar € 115,- vind ik erg veel geld voor een beetje snelheidswinst. Ik kan me niet voorstellen dat het verschil in snelheid zo groot is met een beetje Office werk e.d. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2004 Die gedachte had ik ook ja. 115 euro voor snelheidswinst. Dan wacht ik wel iets langer tot een bewerking uitgevoerd als het moet. Bedankt iig allemaal Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 11 juli 2004 [quote:cdfa70d9d4="egslim"]Er zijn drie heel verschillende typen Celerons. De oude, op P2 en PIII gebaseerde Celerons tot ongeveer 1,4GHz, op P4 gebaseerde Celerons vanaf 1,7GHz en op P-M gebaseerde Celeron-M. De P4 Celerons moet je vermijden, maar deze CPU is een Celeron M en die is volgens mij niet veel zwakker dan een P-M.[/quote:cdfa70d9d4] Deze uitspraak snap ik niet, kan je die uitleggen?? je zegt in eerste instantie dat je die p4 Celerons moet vermijden (waarom eigenlijk?) en meteen daarna zeg je dat diezelfde processor niet veel zwakker is dan een p-m?? is die p-m dan zo zwak ?? Hoe moet ik dit lezen?? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 11 juli 2004 er zijn 3 verschillende typen celerons: [list:01c67c8bc5] type1: de oude celerons gebaseerd op de pentium 2 en de pentium 3 tot ca 1,4ghz type2: de op de pentium 4 gebaseerde celerons die je moet vermijden type3: de op de pentium-m gebaseerde celeron-m en die is volgens egslim niet veel zwakker dan een gewonen pentium-m[/list:u:01c67c8bc5] edit: @Sander16v: een keer meer overlezen als je het niet meteen snapt is moeilijk he? :wink: en @Egslim, ik heb wel eens een stukje duidelijkere tekst gezien hoor :wink: Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 11 juli 2004 Jij begreep het gelukkig wel. :P Maar het was inderdaad niet een van m'n stylistische hoogtepunten... :wink: Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 juli 2004 Auteur Delen Geplaatst: 11 juli 2004 Op een P3 1000 mhz kun je ook met het grootste gemak office applicaties draaien, ik zie niet in waarom dit op die celeron 1,5ghz niet zou willen :wink: De pentium is een goede keuze als je zware applicaties gaat draaien, zoals professioneel fotobewerken en videobewerken, grote ingewikkelde programma's schrijft en compiled, dan haal je wat snelheidswinst, maar ik kan me niet voorstellen dat dat ding het moeilijker heeft met word of excel dan die pentium Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.