Ga naar inhoud

Processors

Aanbevolen berichten

Hey vraagje (Ik wist niet waar ik het anders moest plaatsen bij Hardware Anders of hier)... Hoe worden processors eigenlijk gemaakt? En wat houdt het aantal Micron eigenlijk in? Kan iemand mij dat toevalig vertellen ? En hoelang duurt het voordat een processor klaar is enzo? Alvast Bedankt. PS:// Als dit misschien een onnutige vraag is deleted deze dan maar.[/edit]
Link naar reactie
ik weet op dit moment ff niet hoe ik het goed uit kan leggen, maar leen anders eens een electronica boek van de bieb of kijk of howstuffworks.com. Op GoT is vast ook veel te vinden. als het over een proc gaat, waarom zou het dan eigenlijk in hardware algemeen moeten :P ALs er in dit topic trouwens nog handige info komt te staan zou het misschien een idee zijn om het in de FAQ te zetten misschien hier nog wat info?????? K heb geen zin om het allemaal door te gaan lezen. http://computer.howstuffworks.com/microprocessor.htm http://www.pcguide.com/ref/cpu/index.htm
Link naar reactie
[quote:9782980371="jackdegek"][quote:9782980371="pcguy"]een core bestaat uit heel veel condensatortjes en hoeveel dit er zijn geef je aan in micron (correct me if i'm wrong) [/quote:9782980371] Dat is niet juist, micron is een lengtemaat, één micron is één miljoenste meter.[/quote:9782980371] ow oeps :oops:
Link naar reactie
Processors (en andere chips) worden gemaakt uit wafers van silicium. Dat zijn ronde schijven van 20 á 30cm doorsnede. Een chipfabrikant maakt op een wafer een "tegelpatroon" van chips. Vervolgens worden de chips uitgesneden en ingepakt. De verpakking dient ervoor om de chip te beschermen en signalen door te geven. Een chip bestaat uit een aantal lagen. Onderop liggen de transistors, die doen het echte werk. Per CPU zijn dat ongeveer 50 á 100 miljoen. De transistors zijn met elkaar verbonden via metaaldraden. Die zijn van elkaar geïsoleerd en vormen de bovenste (5 á 9) lagen. Het aantal micron is een afstand op de chip, volgens mij de lengte van de transistors. Die dingen zijn dus [size=9:8c69248011]klein[/size:8c69248011] Een moderne CPU chip kost meer dan drie maanden om te maken - en daarna komt nog het inpakken. Als de chips een foutje hebben merkt de fabrikant dat vaak pas als de chips helemaal klaar zijn - kan hij weer opnieuw beginnen. Als een fabricageproces koper gebruikt wil dat zeggen dat de metaaldraden van koper zijn - vroeger gebruikte men aluminium. SOI staat voor Silicon On Insulator (Silicium op isolator) en betekent dat onder het silicium op de wafer een laagje isolerend materiaal zit.
Link naar reactie
[quote:2baa83324f="egslim"]Processors (en andere chips) worden gemaakt uit wafers van silicium. Dat zijn ronde schijven van 20 á 30cm doorsnede. Een chipfabrikant maakt op een wafer een "tegelpatroon" van chips. Vervolgens worden de chips uitgesneden en ingepakt. De verpakking dient ervoor om de chip te beschermen en signalen door te geven. Een chip bestaat uit een aantal lagen. Onderop liggen de transistors, die doen het echte werk. Per CPU zijn dat ongeveer 50 á 100 miljoen. De transistors zijn met elkaar verbonden via metaaldraden. Die zijn van elkaar geïsoleerd en vormen de bovenste (5 á 9) lagen. Het aantal micron is een afstand op de chip, volgens mij de lengte van de transistors. Die dingen zijn dus [size=9:2baa83324f]klein[/size:2baa83324f] Een moderne CPU chip kost meer dan drie maanden om te maken - en daarna komt nog het inpakken. Als de chips een foutje hebben merkt de fabrikant dat vaak pas als de chips helemaal klaar zijn - kan hij weer opnieuw beginnen. Als een fabricageproces koper gebruikt wil dat zeggen dat de metaaldraden van koper zijn - vroeger gebruikte men aluminium. SOI staat voor Silicon On Insulator (Silicium op isolator) en betekent dat onder het silicium op de wafer een laagje isolerend materiaal zit.[/quote:2baa83324f] dat is pas een mooie duidelijke uitleg :D
Link naar reactie
[quote:244787315f="egslim"]Het aantal micron is een afstand op de chip, volgens mij de lengte van de transistors. [/quote:244787315f]Eildert, even een beetje offtopic, maar weet jij ook [i:244787315f]waarom[/i:244787315f] een kleiner productie procédé een afname in het stroomverbruik betekent? Ik kon dat zo snel niet vinden...
Link naar reactie
Niet helemaal... Een transistor werkt met sperlagen* Om die te maken cq afbreken is stroom nodig en hoe groter/dikker de sperlaag, des te meer stroom dat kost. Kleinere transistortjes betekent kleinere sperlaagjes en dus kost zoiets minder stroom. *wat sperlagen zijn leer je op de MTS (mits je de electronicakant opgaat) of je zoekt het ff op in de plaatselijke bieb. Hier uitleggen komt neer op een spoedcursus electronica van 240 A4-tjes dus dat doen we maar niet :P :lol: Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
[quote:cbc6db425a="M.V. Wesstein"]Niet helemaal... Een transistor werkt met sperlagen* Om die te maken cq afbreken is stroom nodig en hoe groter/dikker de sperlaag, des te meer stroom dat kost. Kleinere transistortjes betekent kleinere sperlaagjes en dus kost zoiets minder stroom. *wat sperlagen zijn leer je op de MTS (mits je de electronicakant opgaat) of je zoekt het ff op in de plaatselijke bieb. Hier uitleggen komt neer op een spoedcursus electronica van 240 A4-tjes dus dat doen we maar niet :P :lol: [/quote:cbc6db425a]Oei! Dat alles was ik - ondanks mijn HTS TCK achtergrond - volledig vergeten! :oops: Plotseling komt er weer vanalles bovendrijven...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

• Nieuwe aanmaken...