Ga naar inhoud

Frequencies


Aanbevolen berichten

Dag mensen, Kan iemand mij uitleggen wat de externe CPU Frequency is.. Is dat hetzelfde als de FSB. Ik vroeg mij dat af omdat ik me wat wilde verdiepen in overklokken enzo, maar vroeg me af of je deze freq ook omhoog kunt schroeven zonder gevaren. Of moet je bij overklokken in principe alleen de mulitplier gebruiken. Dan nog een laatste vraag over frequencies. Ik heb 333Mhz geheugen 2700 DDR, maar mijn CPU/Memory ratio staat op Auto.. komt dat dan goed of mag ie eigenlijk wel hoger? Want de externe CPU freq staat nu op 133Mhz. Goed, beetje warrige vragen allemaal, maar ik snap het gewoon allemaal nog niet zo. Dus maak er maar mooie lange verhalen van ;). Ik heb overigens een Athlon XP 2000+ op een Asus a7v333 met 768 2700DDR geheugen. Oh en nog een vraag bedenk ik me. Volgens de specs van Asus zou ik op dit moederbord een Athlon 3000 kunnen plaatsen, maar er zijn verhalen dat dat niet zou kunnen. Iemand ervaringen/ideeën. Nu houd ik op :oops:
Link naar reactie
Voor je 3000+ moet je asus kijken waar je mobo aan moet voldoen. Warschijnlijk een bepallde BIOS versie en de revision nummer van je mobo. Dit soort dingen moet je altijd zelf uitzoeken bij de maker van je mobo. Want iemand hier kan dezelfde mobo hebben (uitgezonderd de revisie) n dan kan het weer niet. dit ter voorkoming van teleurstelling
Link naar reactie
Er zit een sticker op met versie 2.0 en ik heb net bios geflashed naar versie 17, dus dat zou moeten werken denk ik. Het had iets te maken met de FSB waarom dat niet zou werken. Die zou eigenlijk maar op 266 kunnen ipv van 333? Maar goed.. daar heb ik dus geen kaas van gegeten...
Link naar reactie
De FSB van je processor is 133 MHz. Door DDR noemen ze die ook wel 266 MHz. Je geheugen kan 333 MHz DDR aan (dus 166 MHz normaal) en loopt dus lager dan het eigenlijk aan kan. Door je FSB te overklokken en dus op 166 MHz (333 MHz DDR) te zetten, overklok je je processor en loopt je geheugen op de snelheid die het maximaal aan kan. Ik dacht dat een 3000+ een 200 MHz (400 MHz DDR) FSB had, dus dan zal die niet in jouw moederbord passen, omdat jouw moederbord een maximale FSB van 166 MHz (333 MHz DDR) aankan. Alles wat daarboven komt is overklokken en dan ga je dus ook je PCI/AGP overklokken en kunnen video/netwerk/geluidskaarten instabiel worden en problemen gaan geven. Ik hoop dat dit het één en ander verduidelijkt? :)
Link naar reactie
[quote:072efe084e="Muse"]De FSB van je processor is 133 MHz. Door DDR noemen ze die ook wel 266 MHz. Je geheugen kan 333 MHz DDR aan (dus 166 MHz normaal) en loopt dus lager dan het eigenlijk aan kan. Door je FSB te overklokken en dus op 166 MHz (333 MHz DDR) te zetten, overklok je je processor en loopt je geheugen op de snelheid die het maximaal aan kan. Ik dacht dat een 3000+ een 200 MHz (400 MHz DDR) FSB had, dus dan zal die niet in jouw moederbord passen, omdat jouw moederbord een maximale FSB van 166 MHz (333 MHz DDR) aankan. Alles wat daarboven komt is overklokken en dan ga je dus ook je PCI/AGP overklokken en kunnen video/netwerk/geluidskaarten instabiel worden en problemen gaan geven. Ik hoop dat dit het één en ander verduidelijkt? :)[/quote:072efe084e] [url=http://silverapp1.mycom.nl/MyCom/Store/productdetailedinfo.do?productID=38851&productType=1]Ha-tsjoe[/url] Maar er zijn dacht ik ook 3000+ met 400FSB hoor. EN trouwes, zijn geheugen zit dan niet tegen het maximum natuurlijk, dat heet overklokken. :wink:
Link naar reactie
Ja, maar met die knipoog geef je al aan dat je snapt wat ik bedoel. Het maximum wat de fabrikant risicoloos acht ;) Natuurlijk weet ik dat het echte maximum nog iets verder ligt (of veel verder in sommige gevallen). Aan topicstarter: en 3000+ zal dus wel passen, maar dan moet het er wel één zijn met een 333 MHz FSB. :)
Link naar reactie
[quote:086c3aa42c="Muse"]Ja, maar met die knipoog geef je al aan dat je snapt wat ik bedoel. Het maximum wat de fabrikant risicoloos acht ;) Natuurlijk weet ik dat het echte maximum nog iets verder ligt (of veel verder in sommige gevallen). Aan topicstarter: en 3000+ zal dus wel passen, maar dan moet het er wel één zijn met een 333 MHz FSB. :)[/quote:086c3aa42c] En zijn processor en mobo moeten wel 13 als mp ondersteunen.
Link naar reactie
Ok en een mp is? En is die externe CPU freq nu hetzelfde als FSB freq? In ieder geval verduidelijkt je verhaal het allemaal wel ff flink voor mij. Thnx p.s. Oh en hoe zou ik nu bijv. kunnen overklokken als ik dat zou willen en waar moet ik, behalve de Temperatuur nu op letten? p.s.II En dit is wat ik bedoelde: [quote:be2593b808]Sander1977: Tja ik heb ook het probleem gehad vorige week. Ik heb toen een upgrade naar 2600+ gemaakt en vanaf dat moment vastlopers... De conclusie is heel eenvoudig: Dit bord heeft eigenlijk maar een fsb van 266 Mhz, echter doordat er een andere verhouding kan worden ingesteld kan het geheugen op 333 Mhz lopen (4:5). Op het moment dat er een athlon wordt gedraaid met fsb van 333 (2x166 Mhz) ben je eigenlijk de fsb aan het overklokken want deze is bedoeld voor 2x 133 Mhz. Ook al zet je de verhouding van het geheugen op 1:1 wat resulteerd in 333 Mhz het gedeelte wat gemaat is voor 266 loopt dan wel op 333 dit is gewoon overklokken wat resulteerd in vastlopers. Erg jammer en slordig van Asus maar op het moment dat dit bord werd gemaakt was het meer een overgangs fase voor trage processors en snel geheugen. Het dit bord 1 ½ jaar gedraaid met veel plezier, alleen koop nu maar de A7n8x-x (18-11-2003) [/quote:be2593b808]
Link naar reactie
Okay ik snap het.. externe freq is 1/2 FSB. In principe is dus mijn moederbord een FSB 266, maar kan dus kennelijk zonder problemen volgens Asus overgeklokt worden naar 333, en het geheugen ondersteunt sowieso 333Mhz. Mijn vraag nu.. stel dat ik mijn externe CPU freq naar 166 zet, wordt dan de snelheid op de processer ruim 2.0 Ghz (teveel dus), of verandert de multiplier automatisch naar 10 ipn 12,5 en blijft de CPU dus normaal, maar overklok je alleen de PCI en het geheugen?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...