anoniem Geplaatst: 2 april 2004 Delen Geplaatst: 2 april 2004 heb dus een Oude WD 7200 RPM schijf, hij word na een uur of 2 kokend... je fikken verbranden bijna :-? he dus het idee dat ie bijna wijlen is.. of moet ik gewoon koeling op zetten?! alvast bedankt Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 2 april 2004 Sommige harde schijven worden erg heet. Een beetje koeling kan de levensduur verlengen. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 2 april 2004 [quote:e3999704ec="RobertoAL"]heb dus een Oude WD 7200 RPM schijf, hij word na een uur of 2 kokend...[/quote:e3999704ec] Bedoel je, nadat je de harddisk gedurende die twee uur intensief hebt gebruikt? Zitten er wellicht twee harddisken boven elkaar? Volgens [url=http://www.duxcw.com/yabbse/index.php?board=5;action=printpage;threadid=3009]deze discussie[/url] zou het programma SpeedFan bruikbaar zijn voor het tonen van de harddisk temperatuur. (mits de hardware dit ondersteund) Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2004 Dat is het probleem , die 2 uur deed ie eigenlijk niks :-? Nee, heb expres de floppy drive eruit gehaald zodat er een 'slot' tussen zit, de kast staat trouwens altijd open.. dus koeling genoeg zou je denken :roll: Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2004 Dat is niet altijd zo ;) Een open kast zorgt vaak zelfs voor hogere temperaturen omdat er geen airflow is. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2004 Je kunt met een willekeurige tool die SMART ondersteund als het goed is de temperatuur van je HDD gewoon uitlezen. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 april 2004 [quote:f973c8cd6e="Marcel de Reus"]Je kunt met een willekeurige tool die SMART ondersteund als het goed is de temperatuur van je HDD gewoon uitlezen.[/quote:f973c8cd6e] Moet je wel SMART inschakelen in de bios. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 april 2004 hoe heet mag zo'n schijf dan worden? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 april 2004 hoe heet mag zo'n schijf dan worden? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 april 2004 50 a 60 graden is dacht ik gangbaar Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 4 april 2004 Denk maar aan iets lager, als ie boven de 40 graden is, zal ik gaan koelen :) Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2004 Vanaf 40 graden gaan koelen is erg vroeg hoor, meestal word een schijf 15 à 20 graden boven omgevingstemperatuur, dus om 40 graden te halen zonder koeling zou je maximaal een casetemp mogen hebben van 25 graden, en dat is meestal niet mogelijk. Scenic20. (draait hier met een seagate schijf die gemiddeld zo'n 55 graden is, zonder problemen) Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2004 Volgens de specs van mijn western digital schijf mag hij maximaal 55 graden warm worden, dus het lijkt me dat je niet zo snel hoeft te gaan koelen. Mijn schijven zijn gemiddeld zo rond de 30 - 34 graden... Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2004 Ik heb toch een koeler onderin de kast zitten die blaast ook tegen de onderkant van de harde schijf. Niet perse om de schijf te koelen, maar als hij er toch zit... :D Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2004 [quote:fda4a9a851="scenic20"]Vanaf 40 graden gaan koelen is erg vroeg hoor, meestal word een schijf 15 à 20 graden boven omgevingstemperatuur, dus om 40 graden te halen zonder koeling zou je maximaal een casetemp mogen hebben van 25 graden, en dat is meestal niet mogelijk. Scenic20. (draait hier met een seagate schijf die gemiddeld zo'n 55 graden is, zonder problemen)[/quote:fda4a9a851] Kijk, je hebt altijd van die mensen die het gek vinden dat ze hun data kwijt zijn omdat hun schijf gecrasht is na 3 jaar draaien met een temp van 60 graden :roll: Ik ben net wat zuiniger op m'n data (en mn HD) en creer zo'n airflow dat ie een temp onder de 40 graden houdt (ruim). Ik heb mss maar een 40GB HD, maar je moet de koeling van je HD niet verwaarlozen, vergeten en onderschatten! Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 april 2004 Auteur Delen Geplaatst: 6 april 2004 [quote:6ab1ade398="tweakermatt"][...] maar je moet de koeling van je HD niet verwaarlozen, vergeten en onderschatten![/quote:6ab1ade398] Precies. Het heeft mij al eens een keer een IBM Deskstar60 gekost doordat die HDD in een "vergeten afgesloten" hoekje van de kast zat. Nu probeer ik dus mijn hardeschijven ook onder de 40 graden de houden. Niet dat dat de magische grens is (die weet ik ook niet - hangt ook van de schijf zelf af), maar hoge temperaturen zijn niet lekker voor 't behoud van data en de levensduur. [quote:6ab1ade398="Comp-Freak"]Moet je wel SMART inschakelen in de bios.[/quote:6ab1ade398] Is dat zo? Tenzij Speedfan tijdelijk SMART aan en uit schakelt, maar ik kan wel de temperatuur uitlezen terwijl SMART gewoon in de BIOS uitstaat. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.