anoniem Geplaatst: 19 maart 2004 Delen Geplaatst: 19 maart 2004 Ik gebruik een P4 2.6GHz (socket 478) op een moederbord van MicroStar: MS-6742 865PE Neoseries in een SKY-PC. Veel rekenwerk (Nero Recoder bijv.) geeft op de indicatie van de PC-Alert software van MSI al snel een processortemperatuur van 65°C aan en wil het systeem gaan afstorten. In "rust" is de temperatuur reeds rond de 50°C. Volgens de leverancier (vertegenw. door Standbyservice) : [color=red:ad80f85766]"Het is normaal dat wanneer er een zwaardere toepassing wordt uitgevoerd de temperatuur van de processor stijgt. De temperatuur die u noemt is niet schadelijk voor de processor. Wanneer de temperatuur boven de 80 graden komt is er inderdaad sprake van een te hoge temperatuur."[/color:ad80f85766] Ik heb hier mijn twijfels over en verwacht een te korte levensduur van de processor. Wat is uw mening hierover? Hans Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 19 maart 2004 65 graden is inderdaad niet schadelijk maar het zou wel wat koeler mogen. 80 graden is niet alleen te hoog, maar kan ook nog eens schadelijk zijn. Een CPU mag gewoon geen 80 graden worden. Heb je wel goede koeling voor de processor? Ik bedoel, is het koelblok wel geschikt voor de snelheid van je CPU? Is er niet iets mis met de koelventilator? Wat is de gemiddelde temp. van de kast eigenlijk? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 19 maart 2004 [quote:d679fded33="praatpaal"]65 graden is inderdaad niet schadelijk maar het zou wel wat koeler mogen. 80 graden is niet alleen te hoog, maar kan ook nog eens schadelijk zijn. Een CPU mag gewoon geen 80 graden worden. Heb je wel goede koeling voor de processor? Ik bedoel, is het koelblok wel geschikt voor de snelheid van je CPU? Is er niet iets mis met de koelventilator? Wat is de gemiddelde temp. van de kast eigenlijk?[/quote:d679fded33] Temp kast is 34 graden, wordt nauwelijks warmer bij rekenwerk. Is 8 maanden oud, geheel schoongemaakt van stof e.d., dat hielp voor de temperatuur niets. Systeem is kompleet door Dixons als SKY-PC geleverd, pc-privé. Ik twijfel er ook aan of de koeling volgens specs is. Die Standbyservice is de firma die de garantie voor Dixons (en V&D) PC's verzorgt. Ik hoop feiten te vinden waarmee ik kan hard maken dat het geleverde systeem niet deugt voor wat betreft de koeling, dan kan ik e.e.a. claimen. Standyservice ontkent vooralsnog enige mogelijke schade soor hoge temperatuur... Praatpaal, Dank voor je reactie! Groet, Hans Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 19 maart 2004 die 50 graden voor een p4 in rusttoestand is veels te hoog! Normaal gesproken is een p4 in de rusttoestand een 30-36 graden (bij mij dan). Met mijn oude standaardkoeler kwam ik in extreme gevallen tegen de 55 graden aan, max. Als ik jou was, dan zou ik eens kijken of je koeler nog wel goed werkt en of je die niet moet vervangen. Daarnaast zou je nog een Casefan(s) kunnen installeren, dat zal je temp in je kast behoorlijk doen dalen en daarmee ook de proctemp. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 19 maart 2004 [quote:af37b550da="bbx"]die 50 graden voor een p4 in rusttoestand is veels te hoog! Normaal gesproken is een p4 in de rusttoestand een 30-36 graden (bij mij dan). Met mijn oude standaardkoeler kwam ik in extreme gevallen tegen de 55 graden aan, max. Als ik jou was, dan zou ik eens kijken of je koeler nog wel goed werkt en of je die niet moet vervangen. Daarnaast zou je nog een Casefan(s) kunnen installeren, dat zal je temp in je kast behoorlijk doen dalen en daarmee ook de proctemp.[/quote:af37b550da] Processorfan loopt 3750 rpm, dat was bij aankoop ook al zo. Een extra fan in de kast kan ik proberen, dat zal inderdaad wel wat helpen de temp te doen zakken. Een betere processorfan is wellicht een betere oplossing. In dit geval een tekortkoming is van de leverancier? En dan moet die de oplossing bekostigen? Overigens wil ik best een paar tientjes voor een koeler uitgeven, maar voor een volgens specs geleverd systeem, lijikt het mij niet dat ik dat moet betalen. Misschien toch het snelst om zelf maar wat aan koeling te schaffen, zeuren bij leverancier duurt weer lang voor het wat oplevert. Dan is het al hartje zomer en weer over de 30 graden ! Dat schiet niet op... BBX, bedankt voor je reactie en het meedenken! groet, Hans Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 19 maart 2004 graag gedaan, en als je een goede koeler wilt kopen, dan kan ik je [url=http://www.coolermaster.com.br/index.php?LT=english&Language_s=6&url_place=product&p_serial=ISB-V73&other_title=+ISB-V73+Aero%204]deze[/url] aanbevelen. Heb ik zelf ook en heb mijn P4 2,8 kunnen opklokken tot 3,3 Ghz, zonder enkele problemen! Is echt fantastisch -> koperen sink en een rare maar effectieve koeler. Hij is trouwens [url=http://www.tweakers.net/pricewatch/67264]hier[/url] te krijgen. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 20 maart 2004 [quote:79dc676d56="bbx"]graag gedaan, en als je een goede koeler wilt kopen, dan kan ik je [url=http://www.coolermaster.com.br/index.php?LT=english&Language_s=6&url_place=product&p_serial=ISB-V73&other_title=+ISB-V73+Aero%204]deze[/url] aanbevelen. Heb ik zelf ook en heb mijn P4 2,8 kunnen opklokken tot 3,3 Ghz, zonder enkele problemen! Is echt fantastisch -> koperen sink en een rare maar effectieve koeler. Hij is trouwens [url=http://www.tweakers.net/pricewatch/67264]hier[/url] te krijgen.[/quote:79dc676d56] Goed idee! Bedankt voor de tip. Hans Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 20 maart 2004 zit die koeler wel goed gemonteerd..... of maakt ie wel een goed kontakt? Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.