Ga naar inhoud

Jullie mening omtrent processor koeling.

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een Abit Kt7A + Amd Athlon 850 systeem met een standaard koeler van Coolermaster ( DP5-6H51 ). Aangezien er in de loop van de tijd aardig wat fans bijgekomen zijn (voeding Antec= 2 fans, 2x kast= 80mm, videokaart= 1x fan, North bridge=1x), ben ik op zoek naar mogelijkheden om het lawaai wat te reduceren. Case fans van 80mm naar 120mm ( YS-Tech FD 121225LB ) 1100 RPM 76 m3/h 21 dBA Maar mijn belangrijkste vraag is als ik mijn standaard processor fan (dus niet het koelblok) vervang zoals hierna omschreven, ik niet de koeling tekort doe in de zin van "recommended by AMD". Of andere zaken waarvan jullie zeggen dat zou ik niet doen omdat ........ Huidige situatie Coolermaster DP5-6H51 60x60x10 4500 Rpm 34.5 dBA 29.5 m3/h Nieuwe Situatie YS-Tech FD 1281251B-2A 80x80x25 Adapter 60 >> 80 zie http://shop.freezinghardware.nl/index.asp?Pagina=00003&ItemID=207 1600 RPM 17 dBA 40 m3/h Alvast bedankt voor jullie reaktie.
Link naar reactie
het lijkt mij dat dit eigenlijk moeiteloos kan. Dat AMD het aanbeveelt, zegt niet zo heel veel. Het feit dat je een fan kan installeren dat veel minder toeren draait, maar dat wel meer luchtverplaatsing teweeg brengt, is alleen maar positief voor de koeling. Dit is volgens mij een logische beredenering. Toch?
Link naar reactie
Ja, maar het schijnt dat je bij zo'n adapter wel airflow verliest ofzo. Ik zou eerder een 80mm blokkie kopen, want dan is je warmte veel beter verspreid. Bijvoorbeeld deze: [url=http://www.coolermaster.nl/sp5-8id2e-0l.htm][img:516a2dfbff]http://www.macrocom.cz/shop/Images/AKA1052.jpg[/img:516a2dfbff][/url] Klikbaar. Die heb ik ook en hij koelt best goed, en je kan elke 80mm fan eropzetten.
Link naar reactie
Het probleem zit m ook in de druk. Een 8cm fan heeft wel een hoger CFM in de meeste gevallen, alleen moet die 8cm veel meer kracht zetten om de lucht door zo'n gat te persen en komt er minder lucht doorheen dan de orginele koeler misterie opgelost. Je kan ook gewoon een hele lawaaierige 8cm nemen met veel druk (veel toeren) die beter zal koelen. Dan heb je wel nogsteeds de herrie maar wel een fanduct die effect heeft - Naar stropdas. Het opbouwen van druk is nu juist het probleem! Door de opgebouwde druk kan er door een hogeluchtdruk voor de Fan niet veel meer bij waardoor er een grote werveling ontstaat te plekke van de Fan. Dit heeft als gevolg dat de lucht lungs de schoepen weer wordt geretourneerd, ik heb dit kunnen voelen! Een hogere druk verergert dit alleen nog maar Zo'n fanduct kan wel makkelijk zijn om de Fan aan de heatsink te koppelen. Ik heb gewoon zo'n zalman fan gekocht met zo'n beugel erbij. werkt overigens prima - Naar larsieboy k heb gister een blow hole in me case gemaakt daar een 80mm fan in gepleurt... zonder die blow hole was me cpu 50 graden ofzo met casedicht.. met die blow hole zonder fan duct wassie 39/40 graden... Nu heb ik van een coca cola fles een mooi passend fanductje gemaakt om beter lucht aantezuigen en naar buiten teblaazen.. deze heb ik met de hot glue gun bevestigd (lijkt op kitten dus er komt geen lucht meer langs de fan duct) maar nu is me temp met 1 a 2 graden om hoog gegaan, terwijl ik wel dacht dat de temp meer zou dalen? de kabels is btw nog best een zootje en die moet ik maar eens goed opruimen in me kast... wat kan ik het beste doen? - Naar DAMAGE
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

• Nieuwe aanmaken...