Ga naar inhoud

Keuzes...


Aanbevolen berichten

Ik ben toe aan een nieuwe computer maar ik wil het eigenlijk stapgewijs upgraden, dit omdat ik niet al te veel geld heb en ook niet ineens veel wil besteden. Als eerste wil ik het geheugen, CPU en mobo vervangen. (huidig systeem; Intel Pentium II 400 MHZ, 40 gigabyte hdd, 8 mb videokaart (de videokaart upgrade ik later). Tot nu toe heb ik dit al samengesteld; [list:08dabeb5b5]-CPU: AMD Athlon 3200+, 400 FSB en cache 512 KB -Geheugen: Kingston 512 MB, ddr pc400 cl3 -Mobo: Abit AN7, nforce2, serial ata/riad/firewire/lan/sound.[/list:u:08dabeb5b5] Nu heb ik een paar vraagjes; [list:08dabeb5b5]-Ten eerste is het een goede keuze? -wat is verstandiger, 1 reepje 512 MB geheugen of 2 reepjes van 256. -En is dit moederbord een goede keuze, of kan ik beter wat meer geld uitgeven omdat het beter is om een ander mobo te kiezen?[/list:u:08dabeb5b5] Ik ga de PC voornamelijk gebruiken om werkstukken op uit te werken, en af en toe te gamen. Ik heb al wel gelezen en gehoord dat AMD beter is met spellen. Maar de kloksnelhied van AMD ligt lager dan een Intel. Maar maakt dat niet uit als ik een spelletjes wil spelen? Ik hoop dat ik het goed heb beschreven. Bij voorbaat dank voor het reageren. Erik
Link naar reactie
CAS-latency is zeg maar een soort toegangstijd van het geheugen. In preformance kan het je ca. 100mhz schelen (dwz een systeem met cas3 is evensnel als het zelfde systeem met een 100mhz tragere cpu en cas2 geheugen). Omdat je hebt gekozen voor een nforce2 moederbord (Abit is overigens een goede keuze) is het verstandig om voor 2 geheugenbanken te gaan. Daardoor kan het moederbord de geheugenbandbreedte verdubbelen (en wordt het systeem dus sneller). Voordat je je videokaart hebt vervangen kun je het gamen wel vergeten.. Een ander punt van aandacht is de kast die je hebt (of beter gezegt de voeding) als je dadelijk een andere videokaart gaat monteren is het wel de bedoeling dat je voeding voldoende vermogen heeft om het allemaal draaiende te houden. Dus kijk ook even naar het wattage en merk van je voeding.
Link naar reactie
Koop een: AMD XP 2600+ (dit is een mooie processor voor een mooie prijs) 512 MB DDR-Ram (als je eerst 1 reepje koopt, kun je altijd uitbreiden) A7N8X-X (Mooi moederbord, met goed geluid en goede chipset,nForce 2) Overigens zoals je eerder zei ligt de kloksnelheid van een AMD lager als die van een Intel Pentium 4. Maar dit heeft geen effect. Als je bijvoorbeeld een AMD XP 2400+ hebt van 2 Ghz, dan komt deze overgeen met een intel pentium 4 van 2400 Mhz. Je zult heel zeker weten ook een andere kast met voeding moeten, omdat nieuwe moederborden hier niet meer inpassen. (had ik ook met een pentium 3 die ik ging upgraden) Ik denk dat een nieuwe videokaart ook geen overbodige luxe is. (koop dan tijdelijk een radeon 9200 128 MB voor 55 euro) en de harddisk kan ook nog wel eens voor snelheidsverlies zorgen! :wink:
Link naar reactie
Maar waarom is het verstandiger om een 2600+ of een 2800+ te kopen dan een 3200+ te kopen, als je het mij vraagt is een 3200+ toch veel sneller? Daarom snap ik niet waarom ik beter een 2800+ moet kopen :-?. Aan de voeding is al gedacht. daar kan ik al aankomen. En welk geheugen kan ik dan beter nemen. Ik denk niet dat het een keuze voor mij is om dual mem. te hebben, omdat ik dan later niet meer kan upgraden. Mij lijkt het dan verstandiger om 1 van 512 MB te nemen. Ik denk niet dat het erin zit om tijdelijk een andere videokaart te kopen, zoals k al zei, zit krap in kas :wink: iig. bedankt voor het snel reageren PS> wat zou een goede videokaart zijn?(voor het geval dat ik de lotto win, weet ik wat ik kan aanschaffen :lol: )
Link naar reactie
Of het verstandiger is om een 26000/2800 te kopen ipv een 3200+ is een afweging die je zelf moet maken. Het is in iedergeval economischer. Het snelheidsverschil tussen deze 3 cpu's is niet dramatisch groot, dus je hebt met een 2800 gewoon meer waar voor je geldt. Aan de andere kant een beetje extra snelheid kan ook geen kwaad.. Wat het geheugen betreft: Als je voor 2 bankjes gaat kun je bij de meeste moederborden gewoon nog een 3e bankje gebruiken (ook bij Abit). Uitbreiden kan altijd nog. Goed geheugen is bijvoorbeeld: Erg goed geheugen is corsair XMS 400mhz CAS 2. Als je dan 2x256 koopt bij je wel wat geld kwijt, namelijk een 150 euro. Een goedkopere optie is bijvoorbeeld 2x256mb samsung 333mhz cas2.5. Dan ben je 90 euro kwijt (prijzen zijn van gistron). Als je overigens dat Asus-bord koopt heeft het geen zin om voor 2 geheugenbankjes tegaan omdat het een uitgeklede versie van de nforce2 bevat die [b:fe7208c2dd]geen[/b:fe7208c2dd] dualddr ondersteunt. In de meeste gevallen hoeft de kast zelf overigens niet vervangen te worden
Link naar reactie
[quote:ac8eb46ac5="MichelG"]Precies! Al zul je er wel rekening mee moeten houten dat een xp 2500 van week 4.. gelockt zijn. Dus je zult iets minder hoog komen. Maar je moet een aardig end komen. Maar met een 2800 kom je er zeker weten overheen. :D[/quote:ac8eb46ac5] Ja, het ging even om het idee. Iemand bij GoT had een 2500 zelfs op 2500 MHz lopen. Als ik mijn 2600+ op 200 FSB zou zetten zou ie ook zo hoog komen, maar hij trekt het niet echt. (waar zou het aan liggen trouwens) Maar misschien is een 2700+ (Barton) ook nog wel een goede keus.
Link naar reactie
[quote:c07673f6ec="erikcornelissen"]Dus ik kan beter een 2800+ kopen die bv overklokken naar een 3200+ of misschien een 3400+? welke spullen heb ik daar allemaal voor nodig om te kunnen oc?[/quote:c07673f6ec] OC'en als je krap bij kas zit is niet handig. Als je namelijk echt lekker wilt OC'en heb je een goed moederbord daarvoor nodig (Abit NF7-S), overklok geheugen (OCZ PC3500 bijvoorbeeld) en goede koeling. Je kunt beter dat OC'en gewoon laten voor wat het is: namelijk een dure hobby. Zoek gewoon een leuk en niet te duur moederbord uit met nForce2 chipset dat alle features heeft die je wilt, koop daarbij een 2600+ en 2x 256MB PC3200. Dan geef je niet onnodig veel geld uit en houdt je wellicht al direct genoeg over voor een leuke videokaart. Een 3200+ kopen is zonde. Die is simpelweg veel te duur, terwijl het verschil met een 2600+ of 2800+ niet zo groot is.
Link naar reactie
nodig om goed te oc´en: # Goed mobo (heb je al uitgezocht, de Abit nf7 is perfect hiervoor) # Goede koeling (ik heb zelf weinig ervaring met oc´en, maar enkele jongens hier op het forum kunnen je wel adviseren over goede koelers) # Goed, snel geheugen. Corsair en samsung bijvoorbeeld maken goed geheugen. # Een portie geluk, je weet nooit hoe ver je zult komen met je cpu, maar de meeste athlon xp´s zijn wel redelijk te oc´en.
Link naar reactie
Dan denk ik dat ik een 2800+ neem, aangezien het toch niet zo veel scheelt met de prestaties, en het oc zal ik dan ook wel laten voor wat het is. Maar het Kingston 512 MB, ddr pc400 cl3 is dus niet echt goed geheugen? want wat ik er van heb begrepen is dat ik beter geheugen kan nemen van cl2? correct me if I'm wrong... En welk merk kan ik dan het beste nemen? Maar als ik een 2500+ neem, dan kan ik natuurlijk niet zow lang mee door als een 2800+? €218 voor een 3000+ en €226 voor een 3200+ is toch helemaal niet duur? Waarom zou ik die dan niet kopen?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...