Ga naar inhoud

CPU temperatuur P4 1.8 ghz


Aanbevolen berichten

Hallo, (ik dacht) In maart 2001 (of was het 2002?) hebben wij een computer voor de hele familie. Destijds had ik nog niet echt veel verstand van computers om een systeem zelf te bouwen zoals ik nu een eigen pc heb gemaakt. Ik heb een lijstje gemaakt met wat ik ongeveer wilde, en met mn vader een offerte gemaakt bij de computerzaak bij ons in de straat. Ik heb zelf niet de koeler gekozen. de specs tot zover ik weet: -Intel Pentium 4 1796.9 Mhz - mobo: AOPEN AX4B PRO - 256 MB DDR PC2100 - standaard intel P4 koeler - AOPEN kast, midi tower, ik weet geen naam maar het is er zo een creme kleurig met een blauwe rand rechts. - 300 W voeding - geen casefans Ik had laatst CPUcool gedownload, voor mn eigen pc (FSB opkrikken), maar ook hierop geinstalleerd. Tot mijn verbazing waren dit de temps: temp1: 35 graden temp2: 70 graden (!) temp3: 32 graden Volgens mij is temp 2 de CPU. Ik vond dit erg hoog. Ik weet dat het warm weer is, maar waar de pcstaat (op de grond) is het lekker koel. Maar mijn aand8 werdt vooral getrokken omdat ik vond dat (mijn normaal stille) pc luider was, iets meer gezoem. Is 70 graden te hoog? De pc is nog nooit vastgelopen door de hitte. Wat kan ik het beste doen als deze te heet is?
Link naar reactie
70 graden is teveel. Je cpu gaat er niet van kapot, dit is de temperatuur waarbij de ingebouwde beveiliging gaat werken. Ik denk dat de heatsink niet goed op de cpu zit. Dit omdat je kasttemperatuur wel goed is. Heb je de temps ook gecheckt in het bios? Software geeft niet altijd goed aan. Als dat hetzelfde is, zou ik de heatsink verwijderen, goed schoonmaken, en terugplaatsen met een beetje koelpasta ertussen. Kijk voor de zekerheid ook nog even, of de cpu fan wel goed draait. Lawaai kan ook betekenen dat ie aanloopt.
Link naar reactie
Voel eerst eens met je hand aan die heatsink, en kijk of hij warm is. Als je P4 echt 70 graden wordt dan is dat ding bloedheet (believe me ;) ) Kijk ook nog even met een andere tool als cpucool, die heeft het namelijk niet altijd goed. Meestal wel, maar als je twijveld zou ik dat zeker doen. Neem dan bijvoorbeeld de tool die bij je mobo meegeleverd is, en kijk bij het opstarten ook eens wat de temperatuur in de bios is. Als je casetemp namelijk 35 graden is, dan kan hij met een stock heatsink bijna niet zo heet worden, ook met dit weer niet. Mijne werd ook 70 graden maar dan op 3500 Mhz, nogal een verschil dus. Een koeler verkeerd plaatsen bij Intel gaat bijna niet, door het retention systeem wat hun gebruiken, hooguit moet je de handels ervan even aan drukken maar dat is het dan ook wel. Als andere tools en de bios ook 70 graden aangeven, en je koeler zit ook goed, dan kan je naar een andere koeler gaan kijken. Maar ik zou dus ieg wel eerst even wat vooronderzoek doen :)
Link naar reactie
[quote:5f2f73402a="igg"]Het 1e waar ik bij een pc die op de grond staat naar kijk, is de hoeveelheid stof die zich in de koeler heeft verzameld. Even schoonmaken (stofzuiger) kan al veel schelen.[/quote:5f2f73402a] Stofzuiger!?! Gaat je fan dan niet heel hard de verkeerde kant op draaien of zie ik dat verkeerd?
Link naar reactie
Valt al weer mee dus. Dat de heatsink niet heet is, is overigens geen garantie dat de cpu niet te warm is. Als ie er slecht op zit, en dus niet goed geleidt, wordt de cpu wel warm. Maar dan wordt die warmte niet afgegeven aan de heatsink. En blijft ie dus koel. Maar als de bios 40 graden aangeeft, en de pc draait stabiel, hoef je je niet ongerust te maken.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...